UMESTO NIKLA STIGLE IM VREĆE KAMENJA Kompanija JP Morgan prevarena, i da, milioni su u pitanju
Kompanija JPMorgan Chase je primila vreću kamenja umesto nikla koji je naručio, u iznenađujućoj zbrci prošle nedelje u skladištu u Roterdamu, holandskom lučkom gradu. Za sada nije jasno da li je to posledica prevare, nesreće ili krađe, ali je sigurno da se gubitak broji u milionima.
Slučaj, koji je prošle nedelje otkrila Londonska berza metala, istakao je rizike trgovine robom – ali to zapravo nije prvi put da je rukovalac teretom imao jedno takvo iznenađenje.
Švajcarski trgovac Merkurija enerdži naišao je u sličnu situaciju kada je umesto 36 miliona dolara vrednog bakra koji je naručio dobio kamenje farbano sprejom, izvestio je Blumberg u martu 2021. Merkurija je podnela prijavu za krađu i prevaru.
U novembru 2022. gigant za trgovinu robom Trafigura otkrio je ugljenični čelik i druge vrste čelika i gvožđa umesto nikla koji je naručio.
Robni gigant je tada započeo sudski postupak protiv indijskog biznismena Pratika Gupte i nekoliko kompanija povezanih s njim, uključujući TMT Metals i UD Trading Group zbog navodne sistematske prevare. Ugljični čelik obično ima oko 5% vrednosti skupljeg metala, navodi Financial Times.
Postoje i drugi skandali u vezi sa niklom — ključnom sirovinom u baterijama za električna vozila — poslednjih dana, uključujući i onaj koji uključuje singapursku trgovačku firmu optuženu da je prevarila investitore u lažnom poslu sa niklom.
Cene nikla su skočile na oko 50.000 dolara po metričkoj toni 7. marta 2022, a zatim na 100.000 dolara po toni dan kasnije, ali su sada pale na oko 22.800 dolara po toni.
-Prevara sa robom nije uobičajena, ali nije nečuvena-rekao je Nirgunan Tiruhelvam, analitičar u Aletheia Capital, za Insajder o industriji u celini, a ne konkretno o ovonedeljnom incidentu JP Morgan. Tiruchelvam prati robu i srodne akcije od 2005.
-Postoje ljudi koji pokušavaju da iskoriste sistem i rekordne cene imaju tendenciju da podstiču takvo ponašanje.
Takođe sagovornik kaže da ovakve vrste prevara sežu i daleko u prošlost, što pokazuje 3.750 godina stara glinena ploča koja dokumentuje žalbu. U žalbi, trgovac po imenu Nanni kritikovao je svog dobavljača jer mu je poslao ingote niskog kvaliteta i zahtevao je njegov novac nazad.
Neki od ključnih faktora koji pomažu robnim prevarama — nekada i sada — su da veliki deo papirologije u lancu snabdevanja još uvek treba da se ručno obrađuje i dokumentuje, uz malo standardizacije u različitim kompanijama, regionima i zemljama.
Ponekad se i dokumenti falsifikuju, sve češće pomoću visokotehnoloških fotokopirnih mašina koje čak mogu ubedljivo da dupliraju vodene žigove.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.