Ukrajina je razorena ratom, pa ipak… mnogi imaju para za trošenje na luksuz
Uprkos krvavom sukobu, ogromnim razaranjima i zvaničnom broju od 31.000 poginulih, u Ukrajini je prošle godine ostvarena rekordna prodaja luksuznih stranih automobila. Neki luksuzni brendovi dospeli su među deset najprodavanijih automobila, što nije bio slučaj ni u vremenima mira, a broj prodatih modela Tesla gotovo se udeseterostručio u odnosu na ne tako davnu 2021. godinu.
Prema ukrajinskom Ministarstvu privrede, prosečna cena vozila uvezenih iz inostranstva u 2023. porasla je za 20 odsto i to uglavnom zahvaljujući automobilima najviše klase. Čak i sada, uprkos blokadi, na ukrajinsko-poljskoj granici poređani su autotransporteri sa Mercedesima i BMW-ima, što Poljake iskreno čudi pa se u medijima pitaju ko u zemlji zahvaćenoj ratom kupuje tako skupe automobile?
Zvanični podaci pokazuju da je prošlogodišnja prodaja BMW-a porasla u odnosu na 2021. s 2.962 na 4.263 vozila (jedan i po put), tako da je ova marka zauzela peto mesto među automobilima prodatim u Ukrajini. Prodaja Mercedesa (2.601 u 2023. prema 2.987 u 2021.) i Leksusa (1.892 u 2023. prema 1.858 u 2021.) formalno se nije puno promenila, ali Mercedes je prošle godine zauzeo sedmo mesto među najprodavanijim automobilima u Ukrajini dok je 2021. bio tek 13.
Ogroman rast beleži i prodaja električnih automobila, posebno marke Tesla, iako njen vlasnik Ilon Mask nije fan Ukrajine. Le Figaro je nedavno pisao o neverovatnom rastu prodaje Teslinih automobila, kojih je početkom 2021. bilo samo 8.500 da bi ih u 2022. bilo već više od 46.000, a krajem novembra prošle godine – 83.000, odnosno u poređenju sa vremenom pre rata, zabeležen je porast od gotovo hiljadu posto. To se odražava i na cene jer je još 2022. Tesla Model 3 star pet godina (novi automobili ove marke ne prodaju se u Ukrajini) koštao je oko 33 hiljade dolara, a sada se može kupiti za 23 hiljade. Model S pao je u ceni tokom prošle godine za gotovo 30 hiljada dolara, sa 54.000 na 23.500, a Model X, koji je ranije u Ukrajini koštao više od 90.000 dolara, sada se prodaje za 37.500, nakon što je pao za rekordne 52.000.
Kina je kriva?
Razloge za ovoliki pad cena treba tražiti u – Kini. Tesla automobili se sada uvoze iz Kine, a pre su se isporučivali uglavnom iz SAD. Ali, nedavno je Kina počela da daje subvencije kupcima električnih automobila. Ukoliko ih kupe, dobiju novac od države i odmah preprodaju. Kao rezultat toga, Ukrajina je preplavljena Tesla automobilima, što uzrokuje promenu cena. Sada je onde u prodaji najmanje dve hiljade automobila, a trgovci su spremni da ih prodaju jeftino, samo da im se vrati uloženi novac.
Procvat trgovine luksuznih automobila – tri razloga
Međutim, prema analizi portala Strana.ua, još je nekoliko razloga za procvat trgovine luksuznih automobila u Ukrajini. Prvo, još 2022. tamošnji „preduzetnici“ počeli su da isporučuju luksuzne automobile u Rusiju, gde su nakon uvođenja sankcija prestali da uvoze luksuzne automobile iz Evrope i SAD. U jednoj od takvih isporuka uhvaćen je biznismen iz Lavovske oblasti jer je od države tražio povrat PDV-a na „izvoz“ skupocenih automobila. Navodno je u međuvremenu prekinut transfer luksuznih vozila iz Ukrajine u Rusiju.
Drugi razlog su kupci Ukrajinci koji poseduju ušteđevinu pa su konačno odlučili da ne odlažu kupovinu automobila svojih snova. Logika je sledeća – rat je u toku i ne zna se šta može biti sutra, pa zašto odmah ne kupiti dobar auto. Osim toga, mnogi su prestali da ulažu u nekretnine, gde je jako pao promet nakon početka ruske agresije i višak novca sada se često troši na luksuzne automobile. Isto čine mnogi poslovni ljudi, koji su zbog nejasnih perspektiva prestali da ulažu u širenje poslovanja i radije troše novac na sebe. Kao primer se navodi kijevski preduzetnik Andrij, koji ima nekoliko prodajnih mesta na pijacama glavnog grada, a ove je godine kupio novi BMW X5 vredan više od 100 hiljada dolara.
– Uzeo sam ga na lizing, pre sam imao Land Cruiser Prado, ali sada sam odlučio da kupim statusno još bolji auto. Dugo sam sanjao o BMW-u, ali uvek sam štedeo i mislio da je bolje da uložim u razvoj poslovanja. Sada više praktično ne širim lanac prodavnica jer je budućnost nejasna, a radnje u mom vlasništvu dobro rade, pa sam odlučio da potrošim novac na novi auto – ispričao je Andrij.
Treće i najvažnije, pojavila se kategorija novih kandidata za luksuzne automobile – ljudi čije je bogatstvo značajno poraslo od početka rata, a izgleda da mnogi od njih rade ili su povezani s ukrajinskim sigurnosnim službama. Osim toga, u Ukrajini se pojavio čitav sloj ljudi koji su se od rata dramatično obogatili, posebno oni koji su uključeni u naoružavanje vojske. Oni su najbrojnija kategorija kupaca luksuznih automobila i drugih ekskluzivnih proizvoda. Primera radi, jedan od trgovaca luksuznim satovima izjavio je za Stranu.ua da je u poslednjih godinu dana njegova prodaja oborila rekorde u prodaji i zaradi.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.