STAGNACIJA PROIZVODNJE LITIJUMA Predviđaju se nestašice već 2030. godine – je li odzvonilo električnim automobilima?
Bez baterija nema elektromobilnosti, a nemačka državna agencija za sirovine (DERA) najavljuje da bi njihova proizvodnja mogla biti ugrožena do kraja decenije. Prema njihovim očekivanjima, povećanjem proizvodnje baterija za automobile do 2030. godine, mogla bi doći do globalne nestašice litijuma, glavne sirovine za proizvodnju savremenih baterija za automobile, ali i mobilnih telefona, laptopova…
Samo polovina svetske proizvodnje je dovoljne čistoće za proizvodnju baterija
Dera je izračunala da bi 2030. svetska potrošnja litijuma mogla da bude između 316.000 i 558.800 tona. U 2020. svetska proizvodnja litijuma iznosila je 82.000 tona, od čega je samo polovina dovoljno čistoće da se koristi za proizvodnju baterija, piše Jutarnji list.
Da bi se zadovoljile sve veće potrebe automobilske industrije, proizvodnja litijuma bi trebalo da se u narednih sedam godina poveća sedmostruko, što je teško izvodljivo, s obzirom na to da proizvodnja u poslednje četiri godine stagnira na nivoima između 80 i 100 hiljada tona.
Najveći evropski proizvođač litijuma je Portugalija
Australija je trenutno najveći svetski proizvođač litijuma. U 2020. godini 49 odsto ukupne svetske proizvodnje dolazilo je iz njihovih rudnika. Čile je drugi sa 22 procenta, Kina je proizvela 17 odsto, a Argentina 7,5 procenata. Industrija litijuma se tako uglavnom nalazi u samo četiri svetske zemlje, što bi mogao biti dodatni problem. Recikliranje baterija trebalo bi da smanji potrebu za novim izvorima litijuma, ali je još uvek u povojima i trenutno postoji samo nekoliko takvih pilot projekata u svetu.
Evropska industrija će biti posebno pogođena ovim problemom. Prognoze govore da će Evropa uz najveće moguće napore do 2030. godine proizvoditi 34 odsto litijuma za sopstvene potrebe, dok bi reciklaža donela najviše 10 odsto. Ostalo treba uvoziti. Najveći evropski proizvođač litijuma trenutno je Portugalija sa oko 1 odsto svetske proizvodnje.
Mnogi proizvođači automobila već su izrazili bojazan da bi moglo doći do globalnog nedostatka baterija za električne automobile do 2025. godine.