PUCAJU TAMO GDE SU BILI NAJJAČI Nemačka strepi od kraha automobilske industrije, „nogu povukao“ Folskvagen
Industrijska proizvodnja u najvećoj evropskoj ekonomiji pala je za 1,5 odsto u junu u poređenju sa majom, što je podstaknuto padom od 3,5 odsto u ogromnom nemačkom automobilskom sektoru.
Pad industrijske proizvodnje u Nemačkoj, mnogo veći nego što su prognozirali ekonomisti, povećava rizik da će se proizvodnja smanjiti kasnije ove godine, što bi potencijalno odvelo Nemačku u recesiju, ponovo
Građevinski sektor, gde je proizvodnja smanjena za 2,8 odsto, takođe je imao negativan uticaj na ukupnu industrijsku proizvodnju, saopštio je u državni Zavod za statistiku.
Nemačka je tek izašla iz recesije u periodu od aprila do juna, pošto je bruto domaći proizvod (BDP) bio jednak u poređenju sa prethodnim tromesečjem, ali najnoviji privremeni podaci sugerišu da blago poboljšanje stanja privrede možda neće potrajati.
– Očekujemo da će pad industrijske proizvodnje biti jedan od faktora koji će uzrokovati ponovno smanjenje nemačkog BDP-a u drugoj polovini ove godine-napisala je Franziska Palmas, viši ekonomista za Evropu u Capital Economics-u.
Jorg Kramer, glavni ekonomista u drugoj najvećoj nemačkoj banci Comerzbank, takođe je predvideo pad BDP-a kasnije ove godine.
Nemačka automobilska industrija čini 5 odsto privrede
Nemačka automobilska industrija, koja čini oko 5 odsto privrede, bori se da se oporavi od udarca koji je zadala pandemija i iskomplikovani lanci snabdevanja zbog korone.
Oko 2,2 miliona automobila sišlo je sa proizvodnih traka u prvoj polovini godine, prema nemačkom udruženju automobilske industrije. Iako je to bio značajan porast u poređenju sa istim periodom 2022. godine, proizvodnja je i dalje 10 odsto niža nego u prvoj polovini 2019. Dostizanje nivoa proizvodnje pre pandemije može još potrajati.
– S obzirom na ukupnu ekonomsku situaciju i razvoj pristiglih porudžbina, može se očekivati da će se visoke stope rastaproizvodnje uskoro usporiti. Zaostatak velikih porudžbina se polako smanjuje – rekla je Hildegard Miler, predsednica industrijskog tela, u izjavi prošlog meseca.
U drugim delovima nemačkog industrijskog sektora, koji uključuje proizvodnju energije, izgledi su nešto bolji. Nove porudžbine u proizvodnji skočile su za 7 odsto u junu u odnosu na prethodni mesec, pokazali su privremeni podaci u petak, iako su brojke iskrivljene velikim porudžbinama.
– Nemačka industrija ostaje u teškim vodama – rekao je Salomon Fidler, ekonomista u čuvnoj privatnoj banci Berenbergu ukazujući, između ostalih faktora, na prošlogodišnji šok cena energije i slabost potražnje u SAD i Kine.
Folksvagen u problemu
Folksvagen, najveći evropski proizvođač automobila, bori se sa sporom prodajom u Kini – svom najvećem pojedinačnom tržištu – gde gubi od lokalnih konkurenata.
Kompanija je prijavila pad isporuka u Kini od 14,5 odsto u prvom kvartalu. Oporavlja se u aprilu i maju, ali su isporuke u prvoj polovini sveukupno i dalje bile 1,2 odsto manje u odnosu na isti period 2022.
Širi nemački industrijski sektor morao je da se bori sa visokim cenama energetika, koje su već rasle u Evropi kada je Rusija izvršila invaziju na Ukrajinu u februaru 2022. godine, dovodeći ih do rekordno visokih cena. Cene prirodnog gasa u Evropi su od tada pale na 44 odsto ispod svog predratnog nivoa.
Berenberg očekuje da će Nemačka ponovo pasti u „blagu recesiju“ u drugoj polovini ove godine, dodao je Fidler.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.