PROBLEM ZBOG ZABRANE IZVOZA OTPADA IZ EVROPE Može da sruši celo tržište reciklaže
Zabrana izvoza plastičnog otpada unutar i izvan Evrope, kao deo dogovora o regulaciji otpreme otpada postignutog 17. novembra, preti da sruši tržište za prikupljanje i recikliranje plastične ambalaže, upozorio je belgijski industrijski savez „Valipak“ (Valipac).
To znači da će plastični otpad prikupljen u zemljama članicama EU morati biti skladišten tamo i na kraju spaljen ako niko u Evropi ili na drugom kontinentu ne bude želeo da kupi materijal za reciklažu.
– Bez mogućnosti izvoza prikupljene plastike i nedovoljno kapaciteta za reciklažu u Evropi, postoji rizik da će potražnja opasti – upozorila je ova belgijska industrijska organizacija odgovorna za prikupljanje i reciklažu komercijalnog i industrijskog ambalažnog otpada. Prema njihovim izveštajima, samo Belgija godišnje troši 100.000 tona komercijalne plastične ambalaže, od kojih se oko 24.000 tona trenutno izvozi izvan OECD-a.
– Dakle, za procesuiranje četvrtine industrijskog plastičnog otpada, nema rešenja. Postoji stvarni rizik da će tržište sortiranja, prikupljanja i recikliranja plastične ambalaže možda kolabirati. Imamo premalo kapaciteta za reciklažu u EU i premalo preuzimanje reciklata – rekao je belgijski savez za Euractiv.
Problem je u tome što je danas jeftinije praviti ambalažu od plastike nego koristiti reciklat, istakao je „Valipak“ u saopštenju. Kao rezultat toga, objašnjava dalje, plastični otpad iz Evrope uglavnom se izvozi da bi se reciklirao u sekundarne proizvode, poput kesa za smeće, dok u EU postoji niska potražnja za recikliranim plastičnim otpadom, što rezultira malim kapacitetom recikliranja.
Ako se ništa ne preduzme u vezi s tim, tržište za plastični ambalažni otpad rizikuje da upadne u kolaps zbog nedostatka prodajnih mesta u Evropi i zabrane izvoza u zemlje izvan OECD-a, upozorila je asocijacija. U kratkom roku, i dok se ne dodaju novi kapaciteti za recikliranje, nova regulativa o otpremi otpada EU „preti da će više ometati nego podržavati rast ka cirkularnoj ekonomiji“, zaključuju.
Reciklatorska industrija u Evropi slaže se da je potrebno uložiti više napora kako bi se promovisalo tržište recikliranih materijala u Evropi i izbegla kriza.
– Ako EU odluči da zabrani izvoz, obavezni ciljevi za reciklirane sadržaje su jedino rešenje da se poveća potražnja za recikliranim materijalima i tako stvore tržišta za cirkularne materijale koja su se prethodno oslanjala na izvoz – rekao je Emanuel Katrakis, generalni sekretar Evropske federacije za recikliranje (EuRIC).
– Zato nam trebaju obavezni ciljevi za reciklirane sadržaje – i ne samo za plastiku, jer je stopa upotrebe cirkularnih materijala na nivou EU prilično stagnirajuća – rekao je Katrakis za Euractiv.
„Valipak“ već podstiče preduzeća finansijskim bonusima ako koriste plastičnu ambalažu koja sadrži najmanje 30 posto reciklata.
– Mi kao industrija moramo ozbiljno ulagati u upotrebu reciklata. To zahteva duboku saradnju između organizacija odgovornih za produženu proizvođačku odgovornost (EPR) u različitim zemljama i značajna ulaganja u razvoj procesa recikliranja i postrojenja unutar EU – rekao je Francis Hujsman, izvršni direktor.
Trgovinsko udruženje Plastik Jurop (Plastics Europe), zagovara iste principe, tvrdeći da tranzicija ka nuli emisija u cirkularnu ekonomiju „zahteva sistem upravljanja otpadom koji olakšava i favorizuje ponovnu upotrebu plastike i recikliranje plastičnog otpada“.
– Druge mere uključuju „postepeno ukidanje odlaganja na deponijama i spaljivanja plastičnog otpada“ kako bi se težilo „budućnosti bez spaljivanja – rekli su iz udruženja za Euractiv.
Međutim, evropska reciklažna industrija suočava se s još jednim problemom – porastom uvoza plastičnih proizvoda označenih kao reciklirani (rPET), koji se prodaju po cenama kojima evropski recikleri ne mogu parirati.
– Ovo ne može trajati zauvek jer ugrožava izgradnju kapaciteta u EU i ponovno postavlja pitanje ravnoteže koja nije samo evropska, već globalna – rekao je Katrakis ističući da EuRIC trenutno istražuje načine kako da se reši ova situacija.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.