NEOPHODAN IM NOVAC Volkswagen prodaje deo Poršea, očekuje ih astronomska zarada
Volkswagen priprema berzovnu prodaju svog udela u proizvođaču luksuznih automobila Porsche uoči današnjeg očekivanog IPO-a, što će biti među najvećim takvim ponudama u evropskoj istoriji. Nemački proizvođač automobila procenjuje da bi to moglo prikupiti čak 9,5 milijardi evra, koje bi mogao iskoristiti za svoj prodor u softver, usluge te električna i autonomna vozila u skladu s promenom fokusa globalne automobilske industrije.
„Volkswagen“ je u sredu ponudu procenio na 82,50 evra po deonici, što je vrh mogućeg raspona. Očekuje se da će deonicama početi trgovati već danas.
Ponuda omogućuje Volkswagenu da kapitalizira interes ulagača za Porsche, čije su pozamašne profitne marže od 15 do 20 posto na vozila kao što su sportski automobil 911 i SUV Cayenne daleko iznad jednoznamenkaste dobiti tipične za modele automobila za masovno tržište.
Taj će prihod pomoći Volkswagenu da plati velika ulaganja u renoviranje fabrika te istraživanje i razvoj, rekao je Christian Stadler, profesor strateškog menadžmenta na Warwick Business School.
„Potreban im je novac, a elektrifikacija vozila je super skupa“, rekao je Stadler. Uz to, “posuđivati novac postaje sve skuplje” jer kamate rastu. Stadler je rekao da je Volkswagen takođe verojatno imao na umu uspešnu ponudu za manjinski udeo u proizvođaču luksuznih automobila Ferrari 2015. godine.
Očekivana prodaja na berzi znači da je vrednost “Porschea” u celini oko 75 milijardi evra, dok je 86 milijardi evra vrednost celog “Volkswagena”, uključujući “Porsche” i još devet automobilskih marki u vlasništvu VW-a. .
Ta ogromna vrednost delom je potvrda očekivanja da se luksuzne kompanije bolje drže tokom recesije zahvaljujući svojoj snažnoj bazi kupaca.
Američke cene za sportski Porsche 911 počinju od 106.000 dolara.
Kompanije s različitim vrstama poslovanja — u ovom slučaju luksuznih i masovno proizvedenih automobila — često vrede manje kao celina nego njihovi delovi zasebno, rekao je Michael Grote, profesor korporativnih financija na Frankfurtskoj školi za financije i menadžment.
„Volkswagen“ se stoga „želio rešiti takozvanog konglomeratskog popusta“, rekao je Grote. „Toliko je vrednosti zakopano u tim velikim kompanijama da svaki put kad se pojavi vest da će se razdvojiti, cena deonice raste.“
Konkurent VW-a, Daimler, napravio je nešto slično izdvajanjem svog poslovanja s kamionima iz poslovanja s luksuznim automobilima Mercedes-Benza, a farmaceutska i kemijska kompanija Bayer takođe je to učinila sa svojim odeljenjem za poliuretanske i polikarbonatne materijale, sada „Covestro“, rekao je.
Izgledi za automobilsku industriju su pomućeni jer inflacija i visoke kamatne stope dovode do straha od recesije u velikim gospodarstvima poput Europe i SAD-a.
Dok će Volkswagen sa sedištem u Wolfsburgu ostati većinski deoničar Porschea, a industrijska saradnja dve kompanije će se nastaviti, cilj prodaje je da Porsche dobije više autonomije. Izvršni direktor Volkswagena Oliver Blume ostat će na dvojnoj ulozi jer je zadržao svoju prethodnu ulogu šefa Porschea.
U sklopu ponude ulagačima se prodaje 12,5 posto Porschea u obliku deonica bez prava glasa. Kao dio transakcije, Porsche Automobil Holding SE, koji zastupa porodica Porsche i Pih – potomke pionira automobilizma Ferdinanda Porschea, kupuje još 12,5 posto plus jednu dionicu s pravom glasa uz premiju od 7,5 posto. Taj holding je i kontrolni deoničar Volkswagena s 53 posto deonica s pravom glasa.
Njemačka tvrtka je u prvoj polovici ove godine prodala 217.000 vozila samo na baterije, što je 27 posto više nego u istom razdoblju prošle godine, a do 2030. u Europi planira izgraditi šest tvornica baterija.
S procenjenih 9,5 milijardi evra, prodaja deonica Prše na berzi visoko je među najvećim evropskim ponudama deonica, iza prodaje italijanske elektroenergetske kompanije Enel 1999., procenjene na 16,6 milijardi dolara, i Deutsche Telekoma 1996. godine. , procenjen na 12,5 milijardi dolara, pokazuju podaci kompanije „Refinitiv“ o finansijskim tržištima.