KOLEBLJIVE VREDNOSTI NAFTE Svetske cene dizela srozale se na najniže grane
Cena dizela pada širom sveta dok trgovci vagaju uticaj potencijalne nove kvote za kineski izvoz goriva.
Evropski ICE gasoil crack, koji meri cenu dizela u odnosu na ugovore za sirovu naftu, pao je na najniži nivo u više od mesec dana. Marže za dizel gorivo su oštro pale u SAD i Singapuru.
Kinesko ministarstvo trgovine moglo bi uvesti izvoznu kvotu goriva od 1,5 miliona tona u četvrtoj raspodeli, rekao je ranije industrijski konsultant OilChem. Nejasno je koliki bi deo ove kvote goriva bio dizel.
Iako je količina relativno mala u poređenju sa ukupnim kineskim izvozom goriva, dodatna kvota signalizira slabljenje izgleda potražnje za naftom u najvećoj privredi Azije, rekli su trgovci. Kineska striktna politika „Covid-Zero“ znači da je pretnja od zatvaranja zbog virusa uvek prisutna.
Dizel se redovno prevozi širom sveta tankerima za naftu, tako da veća ponuda i naknadno niže cene u jednoj regiji utiču na druga tržišta. Iako su marže pale, one su i dalje visoke prema istorijskim standardima. U Evropi je cena ICE dizela oko 11.45 sati po singapurskom vremenu iznosila oko 35 dolara po barelu, što je otprilike trostruko više od petogodišnjeg sezonskog proseka. Singapurski 10ppm u odnosu na sirovu naftu iz Dubaija bio je blizu 33 dolara po barelu.
Potencijalna izvozna kvota od 1,5 miliona tona iznosila bi oko 11,2 miliona barela, da je sve u pitanju dizel. Ove godine Međunarodna agencija za energiju procenjuje svetsku dnevnu potražnju za dizelskim gorivom na nešto više od 28 miliona barela dnevno.
Kineski bruto izvoz dizela, benzina i kerozina zaostaje za nivoom od pre godinu dana za oko 580.000 barela dnevno do ove godine, objavila je IEA.
Agencija je smanjila svoja očekivanja za ovogodišnje kineske rafinerije u svom mesečnom izveštaju o tržištu nafte u sredu, a takođe očekuje godišnji pad ukupne potražnje u zemlji. Predviđeni godišnji pad u rafinerijskom prometu je bez presedana, a očekivalo se da će posledični nedostatak snabdevanja biti nadoknađen manjim izvozom proizvoda.
Zajedno s potencijalnom kineskim snabdevanje, tržište dizela takođe se suočava s pritiscima na strani potražnje.
-U Evropi postoji potencijal za racionalizaciju energije zimi, što će takođe uticati na putovanje na posao i industriju, ključne sektore potražnje za dizelom – rekao je Džonatan Lič, naftni analitičar u Turner, Mason & Co. i istakao da postoje i brige da će visoka inflacija s rastućim kamatnim stopama doneti recesiju, smanjujući industrijsku proizvodnju, a time i potražnju.