KO ĆE AKO NE ONI Evropa štedi čak i na poklonima, Kinezi i Amerkinaci plaćaju i preko proseka
Praznična sezona na Zapadu je uveliko počela, ali ispod jelki će, po svemu sudeći, ove godine stajati skromniji pokloni. Geopolitička i ekonomska situacija u Evropi navela je mnoga domaćinstva da se okrenu štednji, što je uticalo i na potrošnju.
To potvrđuje i anketa koju je sprovela organizacija Ernst & Young (EY) na uzorku od 1.000 nemačkih domaćinstava. Kako navode, energetska kriza i inflacija dovele su do toga da mnogi stanovnici “jedva sastavljaju kraj s krajem”, pa teško da će biti raspoloženi za razmenu poklona.
Mihael Renc (Michael Renz), ekspert za maloprodajni sektor u EY, navodi da ekonomska kriza najviše pogađa domaćinstva sa godišnjim prihodima ispod 26.000 evra. Njihov ovogodišnji budžet za novogodišnje i božićne poklone, kako kaže, pao je u proseku za 24 odsto, odnosno na 124 evra. U izveštaju EY navodi se i da je ove godine prosečni praznični budžet u Nemačkoj na najnižem nivou od 2014. i iznosi oko 252 evra, 21 evro manje u odnosu na prošlu godinu.
Slična situacija je i u Velikoj Britaniji, u kojoj 48 odsto potrošača koje je anketirao JPMorgan navodi da oseća nelagodu kada su u pitanju njihove finansije u toku praznične sezone.
Prema anketi koju je sprovela statistička kompanija Ipsos na uzorku od 10.000 ispitanika na 12 tržišta (Australiji, Brazilu, Čileu, Francuskoj, Nemačkoj, Italiji, Rumuniji, Španiji, Singapuru, Filipinima, Velikoj Britaniji i SAD), emocije potrošača u vezi sa ovogodišnjom prazničnom sezonom su pomešana.
Oko 87 odsto ispitanika u ovom periodu je zabrinuto zbog rastućih cena, a u proseku 55 odsto njih je više zabrinuto nego prošle godine. Pritom, najveći nivo stresa osećaju potrošači u Rumuniji – čak 74 odsto ispitanika.
Međutim, u Sjedinjenim Američkim Državama situacija je nešto drugačija. Kako se navodi u anketi kompanije JPMorgan, američke maloprodaje mogu da očekuju uspešnu prazničnu sezonu, a očekuje se da će izdaci za ličnu potrošnju kada je u pitanju kupovina odeće i obuće porasti za pet odsto.
Kineski potrošači su takođe voljni da učestvuju u prazničnoj kupovini, pa je čak 72 odsto učesnika u anketi koju je sproveo JPMorgan izjavilo da će zadržati iste ili povećati budžete za božićni i novogodišnji šoping.
Odevni predmeti najpopularniji pokloni u Kini, ali i Brazilu i Rumuniji
Istraživanje kompanije JPMorgan pokazuje da će ove godine stanovnici Kine najviše novca za poklone dati u prodavnicama odeće, obuće i aksesoara. A ova vrsta poklona popularna je i u zemljama kao što su Brazil, Rumunija, Španija i Čile, ali i na Filipinima, navodi se u studiji kompanije Ipsos. U tim državama je čak 50 odsto ispitanika navelo da očekuje da će pokloniti ili primiti odevni predmet ili komad nakita.
Pokloni kao što su odeća, obuća i aksesoari i dalje su najpopularniji u zemljama kao što su Brazil, Rumunija, Španija i Čile, ali i na Filipinima, navodi se u studiji kompanije Ipsos. U ovim državama je čak 50 odsto ispitanika navelo da očekuje da će pokloniti ili primiti odeću ili nakit.
Kako navodi više studija, moda je prerasla u online fenomen, što zbog e-prodavnica koje su učinile mnoge odevne predmete dostupnijim, što zahvaljujući influenserima na Instagramu i drugim društvenim mrežama. Uzimajući u obzir da inflacija nije zaobišla ni modnu industriju, mnogi ljubitelji luksuznih brendova će iskoristiti prazničnu sezonu da kupe određene komade po povoljnijim cenama.
Brendovi kao što su Levis i Sephora nude popuste u toku praznične sezone u Hong Kongu na određene svote potrošene u njihovim radnjama, dok se u lancu prodavnica Net-a-Porter luksuzni odevni predmeti mogu kupiti po ceni sniženoj za 50 odsto.
Potrošači u SAD ove godine su više skloni da poklanjaju elektronsku opremu i gedžete, pa su tako AirPods Pro slušalice druge generacije, iRobot Roomba 694 robotski usisivač i Kindle tableti za čitanje među najpopularnijim poklonima ove godine, navodi magazin Rolling Stone. Mogućnost uštede pri kupovini ovakvih poklona nude proizvođači kao što je Samsung, ali i online prodavnice poput Amazona i Nordstroma.