SVE VIŠE VLASNIKA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA I Srbi prate trend – subvencije podstakle građane, kupovina hibrida u upornom rastu
Uredbom Vlade Srbije definisane su subvencije za pet kategorija vozila – mopede i lake tricikle, motocikle, putnička vozila sa najviše devet sedišta, zatim vozila vrste M1 i N1 koja pokreće hibridni pogon i vozila M1 i N1 koja pokreće hibridni pogon, koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima barem jedan električni motor. Prijave su trajale zaključno sa poslednjim danom oktobra.
Ukoliko uzmemo u obzir da najveći svetski proizvođači automobila planiraju ulaganje od 1,2 milijarde dolara do 2030. godine u razvoj električnih vozila, odnosno proizvodnju 54 miliona vozila na struju, jasno nam je da se svet okreće četvorotočkašima sa unutrašnjim sagorevanjem, i da će Srbija, pre ili kasnije, morati da prihvati tu opciju.
U prilog tome govori i činjenica da je Evropska unija zabranila prodaju novih benzinaca i dizelaša od 2035. godine, ali uz mogućnost da se ta odluka revidira 2026. godine.
U nameri da proverimo koliko je poraslo interesovanje za kupovinu električnih automobila, razgovarali smo sa Anom Babić iz kompanije Adriatic Auto. Prema njenim rečima, građani Srbije sve više se okreću za vozilima na struju, kao i da je kupovina istih u porastu u odnosu na prošlu godinu.
– Interesovanje za Niisan HEV&EV je veliko a u Srbiji će u decembru mesecu biti prodajno lansirani modeli JUKE Hybrid, Qahqai e-POWER I novi model X-TRAIL e-POWER & e-4ORCE, koji spadaju u kategoriju vozila koja pokreće hibridni pogon, koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima bar jedan električni motor kojim se obezbeđuje da se samostalno kreće na električni pogon u određenjenom vremenskom intervalu. Prodaja vozila na struju je u porastu, što pokazuju i očekivanja u trendu proizvodnog programa našeg asortimana – govori Ana Babić za Bizportal.
Ona potvrđuje da subvencije za kupovinu električnih vozila koje je omogućila Vlada Srbije značajno utiču na krajnjeg potrošača.
– Pomoć pri nabavci automobila na struju od strane države u vidu određenih novčanih subvencija za kupovinu predmetnih vozila svakako utiče na opredeljenje kupaca za investiranjem u napredne tehnologije i zaštitu životne sredine – kaže Babić.
Takođe je dodala da su upravo subvencije podigle interesovanje, ali i kupovinu automobila u njihovoj ponudi, posebno za automobile sa Nissanovom tehnologijom e-power, koja nudi odzivnu i tihu vožnju bez potrebe za zaustavljanjem radi punjenja na punionici. Kako je navela ona, pogonske točkove na takvim mašinama pokreće isključivo elektromotor, dok benzinski motor služi samo kao agregat, i on naravno mora povremeno da se dopuni.
Prema evidenciji Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, u našoj zemlji je tokom 2021. prvi put registrovano 113 vozila na električni pogon, a procene su i da na našim ulicama ima oko 4.000 hibridnih i e-vozila.