SRPSKI PONOS KOJI SPECIJALNO SMETA KOMŠIJAMA Kineski avioni na beogradskom aerodromu napravili pometnju, a evo šta se tačno krije iza ovih letelica
Kineski zvaničnici su u ponedeljak potvrdili da je Peking isporučio vojnu opremu Srbiji u okviru dugogodišnjeg partnerstva sa balkanskom nacijom, ali je taj transfer navodno potresao živce na Zapadu, jer su mediji upozoravali na „gomilanje naoružanja“ od strane „ruskog saveznik“ usred ukrajinske krize.
Šest transportnih aviona kineskog vazduhoplovstva I-20 sletelo je u subotu u Beograd da isporuče svoj teret. Isporuka je bila rutinska u skladu sa planom saradnje između zemalja, rekao je novinarima u ponedeljak portparol kineskog ministarstva spoljnih poslova Džao Liđijan.
-Nema nikakve veze sa trenutnom situacijom i ne cilja bilo koju drugu naciju – dodao je on.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić nagovestio je prošle nedelje veliku najavu, rekavši da će uvesti „najnoviji ponos” vojske naše zemlje, te se to i desilo.
Američki i britanski mediji nazvali su isporuku „tajnom“, „prikrivenom“ ili „polutajnom“ i rekli da je izazvala strah od vojnog jačanja u vreme rata između Rusije i Ukrajine.
Niko nije krio ovu kupovinu, i sve je kao i uvek bilo transparentno, jer kako sakriti šest transportnih masivnih aviona koji su leteli vazdušnim prostorom Turske i drugih članica NATO-a.
Parlamentarna saradnja sa Kinom na čelu sa Aleksandrom Vučićem dovela je do prijateljstva između dve države, s toga kupovina kineskih aviona, i te kako nikog nije mogla da iznenadi .Takođe ne smemo da preskočimo činjenicu da su odnosi strateškog partnerstva između Srbije i Kine uspostavljeni 2009. godine, dodatno su produbljeni 2013. godine i potom podignuti na nivo sveobuhvatnog strateškog partnerstva juna 2016. godine.
Kineski državni list Global Times izvestio je o pošiljci, trubeći da je to potencijalno najveća operacija u inostranstvu u istoriji I-20.
Zapadni mediji su takođe tvrdili da je isporuka izazvala geopolitičku zabrinutost, a da nijedna od ljudi ili vlada nije identifikovala zabrinutost.
Navodni strahovi takođe dolaze u vreme kada SAD i druge članice NATO-a ubrzavaju isporuke oružja Ukrajini.
I Kina i Srbija su kritikovane zbog toga što se nisu pridružile SAD i njihovim saveznicima u uvođenju sankcija Rusiji. Američki zvaničnici upozorili su Srbiju 2020. da ne kupuje sisteme HK-22, rekavši da mora da uskladi svoju vojnu opremu sa zapadnim naoružanjem ako želi da se pridruži Evropskoj uniji ili NATO-u.
Posebno je interesantna reakcija iz komšiluka, odnosno reagovanje hrvatskih medija nakon što je region obišla informacija o sletanju kineskih transportnih aviona na beogradski aerodrom.
Svima je već jasno da specijalno njima smeta stabilna, kako ekonomski, tako i vojno jaka Srbija pod vođstvom Aleksandra Vučića, kao i da sa tom činjenicom ne mogu da se pomire.
–U Srbiju su sleteli kineski mlaznjaci, kupuje najjače dronove – turske barjaktare, a mi imamo minimalnu varijantu! Kupuje i najnovije verzije rafala, a mi polovne! Vučić gleda i ka Moskvi i ka Briselu – rekao je spiker na dnevniku na nacionalnoj televiziji.
KAKVE JE TO AVIONE SRBIJA KUPILA OD KINE?
Prvi kineski domaći teški vojni transportni avion, I-20, izgradila je kompanija Ksi’an Aircraft Industri (Group), deo Kineske avio-industrijske korporacije (AVIC), za Vazduhoplovstvo Narodne oslobodilačke vojske (PLAAF). To je ujedno i najveći domaći strateški vazdušni lift ikada napravljen u Kini.
Avion može da se koristi u transportu osoblja i teške opreme tokom vojnih napada, humanitarne pomoći i mirovnih misija. Takođe se može konfigurisati za rano upozorenje i kontrolu u vazduhu (AEV&C), protivpodmorničko ratovanje (ASV) i misije dopunjavanja goriva iz vazduha.
Dizajn i karakteristike teškog dizača I-20
Avion ima dubok i širok trup za teretni deo i T-repnu konfiguraciju sa visoko postavljenim horizontalnim površinama na vertikalnom stabilizatoru. Centralni trup ima šarke sa umereno zakrivljenim, visoko postavljenim monoplanskim krilima koja integrišu zakrilce zadnje ivice sa trostrukim prorezima. Ispod svakog krila je postavljen par gondola motora.
Vazdušni dizač I-20 ima staklenu kabinu, u koju su smeštena tri člana posade. Poseduje zadnji sklop za utovar koji omogućava utovar / istovar tereta i opreme velikih dimenzija.
Motori i performanse
Elektrana prototipa I-20 integriše četiri turboventilatorska motora D-30KP-2, dok je proizvodni avion opremljen motorima VS-20. VS-20 je najmoćniji avionski motor koji je razvila Kina.
Motor razvija izlaznu snagu od 14t i nudi veći premosni odnos radi efikasnosti goriva. Zameniće manje moćan i manje efikasan ruski D-30KP, koji generiše 10,5t potiska. Turbofan VS-20 prošao je trag na testnim avionima Il-76 tokom 2014-2015. Testiranje iz vazduha je završeno 2015. godine, čime je otvoren put za ulazak u službu aviona I-20.
Avion I-20 može da obavlja misije u nepovoljnim vremenskim uslovima, a može i da sleće na male aerodrome u planinskim predelima.
Stajni trap (točkovi)
Avion je opremljen stajnim trapom koji se uvlači koji se sastoji od dve glavne stalne trape i nosne jedinice. Svaka od dve glavne jedinice sa obe strane ispod trupa ima šest točkova, koji su raspoređeni u dva-dva-dva rasporeda od napred-nazad.
Upravljivi nosni prenosnik uključuje standardnu nožnu jedinicu sa dva točka. Stajni trap omogućava poletanje i sletanje na neravnim aerodromima ili neasfaltiranim pistama.