PREŽIVELA I DRUGI SVETSKI RAT Od stare ložionice prave čudo – centar okupljanja, nova radna mesta
Nekada stari želežnički depo smešten kod Mostarske petlje u Beogradu, i bivša garaža na okretnici za parne lokomotive do proleća 2025. godine, odlukom Vlade Srbije biće sačuvana i kompletno renovirana.
Čuvena Ložionica i Vodotoranj za nešto više od godinu dana postaće kreativno-inovativni multifunkcionalni centar, uz sačuvan prepoznatljivi izgled, a na severoistočnom delu ove lokacije zasijaće nova poslovna zgrada.
To će biti mesto koje će predstavljati još jedan važan simbol prestonice, i biće mesto na kojem će se okupljati inovativni ljudi različitih profila iz svih kreativnih industrija.
Ana Ilić, viša savetnica predsednice Vlade za kreativne industrije i turizam, istakla je da će ceo kompleks biti jako veliki.
– On obuhvata i ložionicu u Starom gradu, vodotoranj i okretnicu koja je ispred, koja će biti predivan prostor za događaje i programe na otvorenom, i aneks zgradu koja će naročito biti posvećena digitalizaciji i IT industriji. Sama ložionica će imati multifunkcionalne prostore za razne vrste izvođačkih umetnosti, imaće radionice, laboratorije za sve vrste kreativnog stvaralaštva – navela je ona za medije.
Čemu su nekada služili ložionica i vodotoranj?
Važno je istaći da je beogradska želenička stanica počela sa radom još 1884. godine, u sklopu koje su bile smeštene zgrade ložionice i vodotornja, odmah na mestu iza današnjeg spomenika Stefana Nemanji.
Ložionica je izgrađena je 1925. godine, a počela je sa radom godinu dana kasnije, dok je velelepni vodotoranj koji se nalazio u kompleksu ložionice, oduvek privlačio pažnju. Pričalo se da je projekat za njega uradio Milutin Milanković, ali ove priče nikada nisu potvrđene.
Zgrada pravougaonog oblika, bila je važna tačka celokupne železničke mreže, jer se u ložionici ložila vatra i grejala voda koja je pokretala parne mašine u lokomotivama.
Takođe, važna stavka u tom kompleksu bio je i vodotoranja u čijoj se kupoli nalazio rezervoar, koji je bio okružen podzemnim podvodnim sistemom.
Nešto kasnije, kada je železnica Jugoslavije postala elektrifikovana, ložionica je dobila novu namenu. Tada je postala neka vrsta garaže koja je služila za smeštaj lokomotiva, ali i za manje popravke mašina.
Interesantno je da je Beogradska železnica tokom nacističke okupacije u Drugom svetskom ratu radila, i da je Nemcima bila čvorište za snabdevanje svojih trupa.
Sve nakon 1. jula. 2018. godine, kada je poslednji putnički voz napustio železničku stanicu, zvanično je Glavna železnička stanica Beograd prestala da radi, i od tada objekti ložionice i vodotornja gube svaku funkciju.
Novi izgled i namena
Novim projektom rekonstrukcijom, objekat ložionice sačuvaće svoje izvorno stanje, ostaće onakakav kakav je bio. Otvoreni prostor bez pregrada omogućiće izgradnju multifunkcionalne sale, ili popularano „haba“, a projektom je predviđeno da se sam prostor lako transformiše za potrebe različitih namena od neformalnog parka za rad, izložbe i sajmove na otvorenom, do prostora za velike manifestacije i skupove. Nova ložionica i celokupna infrastuktura oko nje predstavljaće jedinstven prostor u Beogradu, biće prepoznatljivog izgleda, ali i mesto gde će se održavati razni kulturni sadržaji, a iza celog nacrta stoje arhitekte Anđela Karabašević Sudžum i Vladislav Sudžum. Takođe, investitor ovog projekta je Vlada Srbije, tačnije Kancelarija za informacione tehnologije i e-upravu sa nacionalnom platformom „Srbija stvara“, a investiciona vrednost iznosi 52 miliona evra.
Prostor unutar vodotornja će biti potpuno ošupljen, bez novih dodataka, osim jedne platforme za stajanje posetilaca, tako da će moći da se sagleda ceo objekat, originalni zidovi od cigle i bronzana kugla na vrhu prečnika 6,5m, u kojoj je ranije prikupljana voda za parne lokomotive. U unutrašnjem prostoru visine skoro petanaest metara , i prečnika oko sedam metara, planiraju se privremene panoramske digitalne projekcije.
Otvoreni prostor budućeg kompleksa projektovan je kao potpuno novi tip javnog gradskog prostora u Beogradu.
Okretnica, u skladu sa svojom originalnom namenom centralne tačke železničkog mehanizma, postaće mesto za pešake, i sve posetioce koji će moći da uživaju u potpuno novom ruhu stare infrastukture.
Tu je i poslovna zgrada, koja će biti nešto dignuta od terena tako da se ispod nje teatralno uvode posetioci u ceo kompleks, i to upravo pravcima nekadašnjih šina kojima su dolazili vozovi sa Glavne železničke stanice. Zastakljeni lift vodiće posetioce na javnu panoramsku terasu na trećem spratu poslovne zgrade, odakle će moći da se sagleda ceo kompleks ložionice sa okruženjem.
Treći element ovog projekta je upravo poslovni deo, koji je zamišljen da bude i glavni objekat kreativno-inovativnog centra, a zamišljen je kao moderna poslovna zgrada bez stubova – sve etaže će biti okačene na veliko centralno armirano betonsko jezgro, tako da se u zoni prizemlja postigne efekat lebdeće strukture.
Međutim, to neće biti običan poslovni blok, već će ispratiti ekološku ideju, pa će u tom duhu dobiti kiseoničnu opnu – sa preko 200 sadnica bambusa koji levitiraju oko zgrade, prečišćavajući vazduh u neposrednom okruženju, i istovremeno dajući celom kreativno-inovativnom centru novi specifičan identitet.
Pored svega navedenog, novi projekat ložionice stvoriće kvaliteno okruženja za oko 400 ljudi.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.