MOŽEMO BITI MIRNI U julu se očekuje smirivanje inflacije u Srbiji
Direktor Republičkog zavoda za statistiku Miladin Kovačević rekao je da se u Srbiji, prema prognozama, u julu može očekivati početak smirivanja inflacije, a u evropskim zemljama smirivanje se očekuje krajem leta.
– Ona jeste prekoračila 10,4 odsto u maju mesecu, u junu mesecu će verovatno otići i dalje, ali u julu mesecu bismo mogli očekivati da se vratimo nazad i da počne da se smiruje – rekao je Kovačević.
Dodao je da Evropska centralna banka nije podizala osnovnu kamatu, ali da je preduzela druge restriktivne mere u monetarnoj sferi, ali da ta institucija ne očekuje ubrzanje inflacije, već smirivanje.
Govoreći o situaciji u SAD, Kovačević je naveo da je inflacija u toj zemlji dostigla četvorogodišnji maksimum od 8,6 odsto i ocenio je da se očekuje isto što se očekuje i u Evropi, pošto je američko tržište manje zahvaćeno krizom u Ukrajini.
Dodao je da industrija ne može lako preživeti bez gasa i nafte, ali i da se širom sveta na ugalj širom sveta vraćaju termoelektrane i fabrike čelika.
– Ukrajinski tok je opstruiran od same Ukrajine, Severni tok 2 nije ni stavljen u funkciju, pod uticajem Amerike. Sve u svemu, na nekoj tankoj niti se drži snabdevanje gasom moćne nemačke industrije. Ako i to prestane, zaista kriza može biti toliko teška da će cela Evropa osetiti, ne recesiju, nego šok, recesioni šok koji će nastupiti – rekao je Miladin Kovačević.
Istakao je da se energetska zavisnost ne može brzo prevazići, kao i da je pitanje da li uopšte može, kao i da nigde nismo videli jasnu evidenciju o količinama i da se jedino pričalo o pojačanju uvoza LNG gasa iz SAD, ali da se utvrdilo da i dalje ne postoji potrebna infrastruktura za uvoz te vrste gasa.
Govoreći o krizi u avio-industriji, Kovačević je ocenio da je reč o nesnalaženju u novim okolnostima i da je alarmantna situacija to što se od avio-kompanija traži da smanje broj sedišta i putnika zbog toga što ne mogu da usluže veliki broj putnika.
– Još uvek se ne shvata da je najoskudniji resurs ljudski resurs i da tu mora doći do promene strukture troškova, i u tim kompanijama, i u brizi država oko toga šta će se održati u saobraćaju, jer to su okolnosti koje predstavljaju osujećenje za celo društvo, a da te države slabo reaguju – rekao je Kovačević.