SRBIJA NA PUTU KA PRVOM „JEDNOROGU” Naša zemlja postaje meka za investitore u IT sektor
Nebojša Bjelotomić, direktor Inicijative „Digitalna Srbija” — nevladine i neprofitne organizacije sa ciljem razvoja jake, globalno konkurentne digitalne ekonomije u Srbiji, je jedan od najvećih glasnogovornika vizije o Srbiji kao lideru u digitalnoj ekonomiji 21. veka. Ima dve decenije iskustva na različitim liderskim pozicijama u kompanijama u digitalnom ekosistemu naše zemlje, a ujedno je mentor i investitor koji podržava razvoj domaćih startapa.
Kao poslovni anđeo, podržao je domaće startap timove u njihovim naporima za širenje na svetskom tržištu i direktno učestvovao u dve investicije ukupne vrednosti od pola miliona evra.
U intervjuu za Telegraf Biznis govorio je o tome gde je IT tržište Srbije danas, kakvi su naši programeri, kako se pozicioniraju naši IT talenti ovde i van, ali i o tome da li digitalizacija svima odgovara.
Govori o frazi „štancovanje programera“, ali nam je otkrio i detalje Startap skenera 2022, nedavno objavljenog sveobuhvatnog izveštaja o stanju domaćeg startap ekosistema. Kako nam ističe, njemu je posebno zanimljvo to što srpski startaperi nisu po uvreženom mišljenju studenti, nego ljudi između 30 i 40 godina.
– Možda je pretenciozno govoriti da smo kao društvo postali digitalni, ali to jeste nešto o čemu se sve više govori danas. Određeni segmenti društva su počeli da primenjuju digitalizaciju, pa svakako postajemo sve više digitalni. Digitalizacija olakšava i čini neke stvari bržim, ali nije za svakog pojedinca potreban isti nivo vladanja digitalnim veštinama – rekao je Bejlotomić.
On je istakao da izvoz domaćeg IT-a brzo raste, određeni segmenti kao što su startapi imali su možda i najbolju godinu. Gejming i blokčejn učinili su nas globalno prepoznatljivim. A posebno ga raduje što su veliki igrači iz ovih oblasti došli na naše tržište akvizijom naših kompanija.
– Sada kada postoji ta percepcija, sledeći korak je do investitora. Trenutno smo prepoznati kao neko ko se ozbiljno bavi IT-em, kao država koja ima kompanije koje se bave i digitalnim proizvodima i uslugama. Strani jezici, geografski položaj, ista vremenska zona, to su sve naše prednosti. Imamo industriju koja može da zadovolji najveće zahteve. Imamo i druge veštine i profile poput dizajnera, nekoga ko ume da „upakuje“ proizvod, kao i menadžere, prodavce ili ljude iz finansija – objasnio je Bjelotomić.
On smatra da će Srbija uskoro dobiti kompaniju „jednoroga”, to jest, onu koja vredi milijardu dolara.
– Realno je. Idemo ka tome da se lansira prvi jednorog. Međutim, više bih voleo da imamo dvadesetak kompanija do 200- 300.000 nego jednog jednoroga. To onda znači razvoj različitih oblasti, više zaposlenih profila, razvoj drugačijih zanimanja… Naravno, kod jednoroga, prilikom egzita, dobijete novog milionera koji se obično vraća u zemlju. Dodatno, kasnije startapi iz zemlje dobijaju priliku da dobiju veću investiciju. Razvija se lokalna startap zajednica, što je karakteristično za Dubai, na primer – objasnio je Bjelotomić.
On je napomenuo da se na srpskom tržištu, osim jednoroga, sada se pojavljuju i kompanije vredne 10 milijardi dolara.
– Dakle, navijam za manje, ali ne bih se iznenadio da krajem ove ili početkom sledeće godine stigne i jednorog iz Srbije – zaključio je Bjelotomić.