PRIBLIŽAVANJE DRŽAVA I NARODA U REGIONU U Bijeljini počela izgradnja deonice budućeg auto-puta Beograd-Sarajevo
U Bijeljini danas počinje izgradnja prve deonice auto-puta koji bi trebalo ovaj grad u Republici Srpskoj da poveže sa Srbijom, a koja je deo budućeg auto-puta Beograd-Sarajevo. Na teritoriji Srbije, u toku su radovi na trasi od Kuzmina do Sremske Rače, sa mostom preko Save koji bi trebalo da se nadoveže na saobraćajnicu čija izgradnja počinje danas.
Ovo je prvi deo izgradnje prstena, koji će kroz Republiku Srpsku ići preko Bijeljine i Brčkog, ka Tuzli i Sarajevu. S druge strane kružnog toka, dve prestonice bi trebalo da se povežu preko novog Auto-puta Miloš Veliki, od Kotromana kod Požege, preko Višegrada i Rogatice, do Sarajeva.
Prema podacima Auto-puteva Republike Srpske, predviđena je gradnja auto-puta na trasi Vukosavlje – Brčko – Bijeljina – Rača ukupne dužine oko 70 kilometara. Na deonici čija izgradnja počinje danas predviđena je gradnja Petlje Bijeljina Sjever sa naplatnom stanicom, petlje u zoni između naselja Velika Obarska i Batković, kao i čvorište i veza sa brzim putem iz pravca Pavlović mosta. Gradiće se i čeone naplatne stanice na kraju deonice, novi carinski terminal na delu trase na kraju deonice i baza za održavanje.
Srpski član Predsedništva BiH Milorad Dodik ranije je najavio da će deonica auto-puta od Bijeljine do Rače od 20 kilometara biti u funkciji za dve i po do tri godine. Kako je rekao, radovi se finansiraju sredstvima Vlade Republike Srpske i onim što će dati Vlada Srbije. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, koji će danas prisustvovati obeležavanju početka izgradnje, ranije je najavio da će Srbija za ovaj projekat dati 100 miliona evra.
Inače, kada je u pitanju izgradnja prvog dela prstena ka Sarajevu, trasa kroz Srbiju od Kuzmina do Sremske rače se finansira iz kredita turske Eksim banke i iz budžeta Srbije. Vrednost komercijalnog ugovora je 250 miliona evra, od kojih je 225 miliona predviđeno za pripremu planske, projektne i tehničke dokumentacije i izvođenje radova na deonici Sremska Rača-Kuzmin. Preostalih 25 miliona je izdvojeno za pripremu projektne i tehničke dokumentacije na drugom delu prstena, za deonicu Požega-Kotroman, za koju tek treba da se obezbede izvori finansiranja. Procenjena vrednost te deonice je oko 800 miliona evra, a iako je najavljivano da bi igradnja trebalo da počne još prošle godine, radovi još nisu počeli.
Do Sarajeva za tri i po sata
Profesor Nenad Ivanišević šef Katedre za Upravljanje projektima u građevinarstvu na Građevinskom fakultetu u Beogradu kaže za Euronews Srbija da ova saobraćajnica ima ogroman značaj za povezivanje Beograda i Sarajeva, ali naročito za povezivanje sa Bjeljinom i dalje sa Banjalukom.
On kaže da je pitanje strategije svake zemlje koje puteve će prioritetno graditi i napominje da je za Srbiju ipak značajniji potez koji vodi preko Bjeljine, dok od BiH zavisi tempo izgradnje drugog kraka, od Požege do Kotromana.
-To je svakako interesantan pravac, ali nema smisla ako nema puta sa druge strane granice i zato je potrebna sinhronizacija sa BiH. Potrebno je mnogo novca i zavisi od njihovih prioriteta i mogućnosti da grade drugi krak. Svaki kilometar koji se napravi u pravcu tog spajanja je dobra vest, ali pravi efekat je kada se sve to poveže. Često postoje ambiciozni planovi i kritike da bi nešto trebalo da bude ranije gotovo, ali ovo su zahtevni putni pravci koji ni uz sve lepe želje ne mogu da se završe za manje od pet godina. Važno je ipak da se započnu, jer sve što krene se na kraju i završi – smatra Ivanišević.
On ističe da će kvalitet žoivota ljudi koji ova saobraćajnica povezuje poboljšati kada se okonča izgradnja auto-puta, jer će se iz Beograda do Sarajeva umesto 5,5 sati putovati i dva sata kraće.
Dokle se stiglo s radovima u Srbiji?
Deonica auto-puta Bijeljina-Rača biće nastavljen na novi most na Savi na granici sa Srbijom i deonicom Kuzmin – Sremska Rača od 18 kilometara. Izgradnja te deonice počela je u oktobru 2019. godine, a početku radova su prisustvovali predsednici Srbije i Turske, Aleksandar Vučić i Redžep Tajip Erdogan. Gradi je turska kompanija Tašjapi, a kako je ranije najavljeno, na ovoj deonici će biti izgrađen i zajednički granični prelaz između Srbije i Bosne i Hercegovine.
Najvažniji objekat na ovom delu je most od 1.300 metara, preko Save. Deonica je projektovana kao klasičan auto-putni profil sa dve vozne i jednom zaustavnom trakom i srednjim razdelnim pojasom, za brzinu od 130 kilometara na čas.
Izgradnja mosta preko reke Save, kao strateški najvažnijeg objekta na deonici auto-puta Kuzmin – Sremska Rača, odlično napreduje. Početkom godine završena je izrada čelične konstrukcije mosta preko reke, a u toku je izvođenje radova na prilaznim betonskim konstrukcijama na obe obale Save, kažu u JP Putevi Srbije.
Ono što je posebno interesantno, i čini ovaj građevinski poduhvat jedinstvenim u zemlji, je to da se u izgradnji mosta preko reke Save prvi put na teritoriji Srbije primenjuju roboti i posebni laseri za skidanje nečistoća sa čelika, koje pomažu da se dostigne vrhunski kvalitet čelične konstrukcije mosta.
Predsednik Aleksandar Vučić izjavio je u martu izjavio da bi izgradnja dela auto-puta ka Sarajevu od Sremske Rače do Kuzmina, mogla da bude gotova pre kraja 2023. godine i poručio da Srbija premrežavanjem zemlje auto-putevima spaja države i narode u regionu.
- Tagovi
- Aleksandar Vučić
- auto-put
- Banjaluka
- Beograd-Sarajevo
- BiH
- Bijeljina
- Brčko
- I deonica
- JP Putevi Srbije
- Kuzmin-Sremska Rača
- Milorad Dodik
- Nenad Ivanišević Građevinski fakultet u Beogradu
- Pavlovića most
- Počinje izgradnja
- Požega-Kotroman
- Redžep Tajip Erdogan
- Republika Srpska
- Tašjapi
- Trasa
- Turska
- Tuzla
- Vlada Republike Srpske
- Vlada Srbije