NEĆKAJU SE U KOMŠILUKU Lidl odložio otvaranje četiri objekta u BiH
O dolasku kompanije Lidl u BIH govori se godinama, ali od trgovačkih centara za sada ništa.
Javnost se s razlogom pita jesu li nemački investitori odustali od ulaganja.
Upućeni tvrde da ništa nije stopirano, da su pripremne aktivnosti u toku, ali da dešavanja na globalnom tržištu, kao ni trenutna politička situacija u BiH, pogoduju odlaganju otvaranja maloprodajnih objekata.
U BiH još nisu otvorene maloprodaje, iako je kompanija, prema podacima iz njihovog registra, osnovana u aprilu prošle godine. Nemački investitori previše su ozbiljni da bi odustali od svoje namjere, tvrde upućeni.
To potvrđuje i činjenica da je kapital Lidla u BiH povećan na nekoliko desetina miliona konvertibilnih maraka. Međutim, problem s kojim se, najprije, susreću su potragom za ogromnim zemljištem.
– Kada otvaraju Lidle, u pravilu, treba da bude otvoren centralni magacin koji zahteva 15 hektara zemlje i to je bio problem da se pronađe, a potom da se otvore maloprodajni objekti koji moraju biti na minimum 10 hiljada kvadrata ili jednom hektaru – objašnjava Zoran Pavlović, ekonomski analitičar.
U potrazi u glavnom gradu BiH krenuli su prvo od Opštine Stari Grad, potvrdio je ranije prvi čovek ove opštine.
– Mi smo dobili tu informaciju, odnosno, zahtev da primimo ljude ispred Ministarstva privrede KS i sticajem okolnosti krenuli su od opštine Stari Grad pa dole, niz Miljacku – naveo je tada Ibrahim Hadžibajrić.
No, prema poslednjim informacijama iz njegovog kabineta, ova lokacija je otpisana.
– Trgovački centar Lidl neće se graditi u Opštini Stari Grad, te opštinski načelnik Ibrahim Hadžibajrić ne može govoriti o ovoj temi – pojasnili su iz Opštine Stari Grad Sarajevo.
Spekulisalo se o nekoliko lokacija. Opština Novi Grad poslednja je u nizu o kojoj se trenutno nagađa, ali zvanične potvrde nema, piše portal. Osim lokacije, međutim, kamen spoticanja kompaniji u BiH su i komplikovana birokratija, te nestabilna politička situacija.
– Morali bismo da radimo mnogo više na jednom smirivanju političkih tenzija i stvaranju ambijenta. To je da sve one koji žele da se izmeste iz područja Rusije, da im pružimo mogućnost da dođu kod nas i otvore nova radna mjesta – navodi Zoran Pavlović.
Na upite iz Lidla nisu odgovorili. Nezvanično, kompanija trenutno ima četiri registrovane poslovnice u BiH, od čega dve u Sarajevu, te po jednu u Banjaluci i Brčkom. Nedavno su zaposlili i prve radnike, te ih uputili na obuku u Srbiju I Hrvatsku.
Nemački investitor je, trenutno, i najveći u BiH. Ali, zbog nestabilne globalne situacije, te ekstremnog rasta cena, investiranje u ovom trenutku nije pametno, kažu stručnjaci.
– Znamo da Lidl ima kao jedan od osnovnih recepata za uspeh zagovara najniže cene na tržištu. A u ovakvim uslovima, jako je teško garantovati ne samo niže, nego bilo kakve cene. S druge strane, naravno da se i oni suočavaju s višim troškovima širom Evrope – pojasnio je Igor Gavran, ekonomski analitičar.
Gotovo je izvesno da u ovoj godini građani BiH neće kupovati u Lidlovim tržnim centrima. No, prema prognozama upućenih, to bi možda mogli naredne godine.