PRELAZAK NA RAD OD KUĆE DONEO JE EPOHALNE PROMENE Šta je „svet rada 4.0“ i kako da ga razumemo
Jedna od neočekivanih pozitivnih posledica dve godine rasprostranjenog poremećaja u vezi sa pandemijom je potpuno preispitivanje sveta rada.
Pre dve godine, korporativna fiksacija na vreme je bila stroga: zaposleni su trebali da budu u kancelariji u određeno vreme i očekivali su da iskoriste vreme u kancelariji što je moguće produktivnije. Pomisao da zaposleni rade sa bilo kog mesta – ili, što je još važnije, u bilo koje vreme – nije bila zabavna menadžerima u startu, ali se onda sve okrenulo.
Prelazak na „daljinski rad“ tokom pandemije razotkrio je ovu opsesiju vremenom i mestom kao zabludu. Profesionalci, nevezani za kancelariju i koji rade bez praktičnog uputstva menadžmenta, pokazali su da veća fleksibilnost radnog mesta ne samo da može da funkcioniše, već u nekim slučajevima i prevazilazi starije modele rada.
Od tada je svet rada pretrpeo seizmički pomak od inputa – pridržavanja vremena, dovršavanja zadataka, označavanja kvadratića – do izlaza, koji se fokusiraju jednostavno na uspešno izvršavanje zadataka i postizanje željenih rezultata za poslovanje.
Osim uticaja pandemije, svet rada takođe prolazi kroz ogromne promene zbog sve većeg uticaja tehnologija sledeće generacije kao što je veštačka inteligencija i preispitivanja načina na koji se radnici i tehnologija kombinuju radi većeg efekta.
Razumevanje rada 4.0 (Work 4.0)
U Evropi se o budućnosti rada raspravlja pod krovnim terminom Work 4.0, pozivajući se na uticaj industrije 4.0 i široko rasprostranjenu digitalizaciju.
Ovo sledi od rođenja industrijskog društva i pojave prvih radničkih organizacija (Work 1.0), početka masovne proizvodnje i uspona socijalnih država u 19. veku (Work 2.0) i pojave globalizacije i digitalizacije od 1970-ih (Work 3.0).
Work 4.0 karakteriše veća saradnja i saradnja, povećana upotreba digitalnih tehnologija i, što je još važnije, porast fleksibilnih radnih aranžmana.
On vidi da organizacije spajaju ljudsku ekspertizu i digitalne tehnologije kako bi stvorile produktivniju radnu snagu, poboljšale praćenje i obuku radnika, povećale sposobnosti radne snage novim tehnologijama i automatizovali svakodnevne zadatke i zadatke male vrednosti.
Međutim, u suštini, prelazak na Work 4.0 će uključivati mnogo toga sa čime se sada bavimo: razumevanje i omogućavanje novog modela rada, i obezbeđivanje podrške koja im je potrebna za nesmetan prelazak na nove oblike rada.
Saveti za prelazak na novi način rada
Važno je shvatiti da su ovo nepoznate vode i da ne postoji univerzalni priručnik za uspeh. Organizacije takođe jednostavno nemaju luksuz da uspore da bi napravile pažljive promene.
Razvoj novih radnih modela je sličan pokušaju zamene guma i servisiranja motora automobila koji putuje brzinom od 120 km/h na autoputu. Kompanije i dalje moraju da ispune prodajne ciljeve, povećaju prihod, transformišu operacije i budu u toku sa svim ostalim promenama sa kojima se suočavaju.
Ipak, evo nekih smernica koje mogu pomoći poslovnim liderima dok ponovo zamišljaju svoje modele radnog mesta:
Prvo odredite nameru. Razvijte ubedljivu viziju za novi svet rada u vašoj organizaciji i uključite sve. Ne želite da svaki zaposleni radi u skladu sa sopstvenom verzijom novog sveta rada, jer će se svi kretati u različitim pravcima – na štetu sebe i organizacije.
Drugo, dajte prioritet saradnji nad kontrolom. Stari upravljački pristup komandi i kontrole ne može efikasno da funkcioniše kada svi zaposleni rade sa različitih lokacija. Shvatite da se uloga menadžera promenila i da je glavni prioritet navesti svakog zaposlenog da efikasno sarađuje i da svi rade ka zajedničkim, jasno definisanim rezultatima.
Zatim, ugradite fleksibilnost u model rada od samog početka. Naš novi svet rada zahteva različite zaposlene sa različitim skupovima veština i očekivanjima da rade sa različitih lokacija, u različito vreme. Lideri kompanija će morati da stvore fleksibilne strukture koje omogućavaju zaposlenima da efikasno rade i brzo promene pristup ako sadašnji način više nije dovoljan.
Konačno, stvorite siguran prostor koji ne kažnjava preterano greške. Svaka kompanija će morati da pronađe svoj idealan model radnog mesta putem pokušaja i grešaka. Ako se greške kažnjavaju, zaposleni se mogu odvojiti od procesa i vratiti starim načinima rada, što će uvek biti štetno za poslovanje jer se okruženje u kojem posluju dramatično promenilo. Osigurajte da postoji bezbedan prostor gde se greške susreću sa konstruktivnim smernicama i podrškom, a ne kaznama.
Po prvi put u sećanju, kompanije nemaju jasan osećaj o tome kako bi krajnji cilj promene radnog mesta trebalo da izgleda. Ne postoji priručnik koji bi vodio kadrove i poslovne lidere, a put pred nama je neravan i pun prepreka.
Dajući prioritet saradnji i stvarajući prostor za eksperimentisanje i neizbežne greške, kompanije i njihovi zaposleni mogu zajedno da kreiraju novi način rada – onaj koji odgovara svima.