FINALNE PRIPREME ZA DIREKTAN LET ZA KINU Avio linija Beograd-Peking otvara nove poslovne šanse
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić upravo je potvrdio, ono što je vazduhoplovnoj javnosti u Srbiji unazad nekoliko meseci poznato, a to je da Air Serbia radi na proceni poslovne izvodljivosti direktnih letova za Kinu. Imajući u vidu ove okolnosti, razmatra se nabavka još jednog širokotrupnog aviona A330. Predsednik Srbije je put je javno otkrio tehničke načine kako bi letovi za Kinu bili podnošljivi za nacionalnog avio-prevoznika i, kako je izjavio za RTS, direktan let Beograd – Njujork je posle 5 godina profitabilan.
Vučić je, govoreći na kraju svoje posete Pekingu povodom otvaranja 24. Zimskih Olimpijskih Igara i posle sastanka sa predsednikom Kine Si Đinpingom, kazao da je Srbija Kini predložila sporazum o slobodnoj trgovini, najavila formiranje bescarinske zone za modnu industriju i finaliziranje ideje o direktnim letovima za Kinu u vezi čega, kako je rekao, kontakti dve zemlje traju oko godinu dana.
– Kineski predsednik će dati nalog svojim vlastima i u potpunosti ceni našu ideju – istakao je Vučić.
On dalje navodi, mada ne direktno, povezujući novu potencijalnu priču sa Kinom, Er Srbija će nabaviti jedan “novi“ avion A330 i pokrenuće ne samo direktne letove za Šangaj i Peking, nego i za Čikago ili Toronto.
Radi se zapravo o „network planning“ aritmetici koja bi trebalo da funkcioniše na, otprilike, sledeći način. Ukoliko bi Kinezi ukinuli svaku moguću taksu za komercijalno izvođene linija prema Kini, Air Serbia bi imala poslovne logike da iznajmi još jedan A330. Kompanija će verovatno iskoristiti nikad povoljnije cene za iznajmljivanje većine tipova aviona usled nezabeležnog globalnog kolapsa potražnje za putovanje vazduhom, piše portal Tango Six.
Kako dalje navodi ovaj medij, prema njihovim saznanjima takozvani proces uspostavljanja „business case“ na letovima za Kinu izgleda go
Međutim, i pored logične potrebe da se u predizbornoj kampanji odjednom javno objave pozitivne vesti i za Er Srbiju, takozvani “business case“ za Kinu izgleda gotovo savršeno.
Prva činjenična potvrda pomenutih navoda je da komercijala, „network planning“ i operativa nacionalnog avio-prevoznika planiraju let za Kinu nalazi se u Vučićevom citatu da se rade “due dilliganc“ i “business case“. Prvi termin se ne koristi ali se drugi, “business case“, zaista koristi unutar, ne samo srpske avio-kompanije, kao termin kada se radi procena operativne izvodljivosti i poslovne isplativosti bilo koje, kratke ili interkontinentalne linije.
ŠTA SRBIJA DOBIJA USPOSTAVLJANJEM DIREKTNE AVIO LINIJE SA KINOM
Tu je prvo veliki broj Kineskih turista u ukupnom udelu turističkih dolazaka što je posebno bilo izraženo 2019. godine. Činjenica da kineskim državljanima nije potrebna viza za ulazak u našu zemlju nije poslednji pozitivan argument. Tu je i rastući broj kineskih kompanija koje posluju na teritoriji naše zemlje. Biznis klasa A330 biće puna. Poslovna putovanja će biti uobičajena i zbog toga jer smo u poslednje vreme od Kine počeli da kupujemo i mnogo ozbiljnije proizvode nego ranije.
Kineski turisti naravno neće ići u sopstvenim aranžmanima i to samo u Beograd. Prodajni tim Er Srbije, će, pretpostavlja se u preliminarnoj analizi, zapošljavati svršene ekonomiste i „sales hastlere“ sa znanjem kineskog jezika. Takođe, postoji i osnovana pretpostavka da će se prodavati aranžmani ne samo za Beograd već i posete hrvatskom primorju i drugim državama bivše Jugoslavije – povezanost koju je Air Serbia gradila godinama pre Kovida.
Ako se ideja o sporazumu o slobodnoj trgovini sa Kinom bude realizovala, često zaboravljani aspekt Er Srbije, kargo prevoz, može pomoći da linije prema Kini postanu profitabilne u rekordnom roku.
Navedene osnove nisu sasvim bez sumnje. Treba se prisetiti perioda tokom prve godine pandemija koronaviursa gde je srpska nacionalna avio-kompanija pokazala da raspolaže sa dobrim organizacionim kapacitetima. Tokom samo godinu Air Serbia je postala regionalni ekspert za operacije na dalekom Istoku.
ISKUSTVA SA NJUJORKOM
Linija za Njujork prevashodno je uvedena kao rezultat najlogičnije strateške odluke, iako je najbrojnija zajednica srpskih iseljenika u Čikagu. Air Serbia je od početka strpljivo gradila svoju razgranatu mrežu sekundarnih letova i Njujork je, kao prva interkontinentalna destinacija bio logičan izbor, zbog činjenice da je u toj metropoli skoncentrisan najveći broj balkanskih naroda u Severnoj Americi. Poslovna ideja za ovu liniju nikada nije bila da samo srpski nacionalni avio-prevoznik leti do “Velike jabuke“ nego, da se dobrom povezanošću privuku i Albanci, koji lete do Tirane.
Na kraju treba pomenuti i to, da je linija za Njujork postala profitabilna već krajem 2019. godine, što je poznato iz ranijih izjava predsednika Vučića. A nakon pozitivnog bilansa, sada se najavljuje i mogućnost uvođenja dodatna dva dnevna nedeljna poslaska za čuveni JFK (Međunarodni aerodrom u Njujorku).