CENE POLOVNIH VOZILA UPORNO RASTU Ko je kupio automobil pre par godina, sada može solidno da zaradi prilikom prodaje
Mesečni iznos koji se odvajao na korišćene automobile u Evropi veći je od 24.000 evra, prema podacima uglednog sajta Autoscout24, što je oko 12 odsto više nego pre godinu dana. Brojke, takođe, pokazuju da je potražnja za polovnim automobilima mnogo veća od ponude, ali i da je cena korišćenih automobila drastično porasla.
Ako se ovakav trend nastavi, prosečna cena korišćenih automobila na kraju 2022. godine, može da premaši i 25.000 evra na evropskom tržištu, a sudeći po brojkama iz Nemačke i Austrije, ta granica je već probijena.
Pre pandemije u avgustu 2019. prosečni polovni automobil koštao je 19.859 evra, što je 7.600 evra manje nego danas. Ali čak i pre godinu dana, u leto 2021, prosečna cena još uvek je bila 3.700 evra ispod trenutnog nivoa.
Na rast cena uticalo je nekoliko faktora, ali i problema sa kojima se automobilska industrija suočava. Brojne fabrike stopirale su proizvodnju u toku pandemije pre dve godine, nakon toga je na red došla nestašica čipova, na to se nadovezao nedostatak čelika, ali i jedan od glavnih – nedostatak energenata na globalnom nivou.
Izgleda da vozačima uvećane cene ne predstavljaju veliki problem, kao i da kriza ne utiče na odluku oko kupovine novijeg četvorotoškaša, kako u Hrvatskoj, tako i kod nas.
Rastu cene, ali i interesovanje
Kako je ranije za Bizportal objasnio Dalibor iz Auto Craft servisa, cene autodelova, kao i polovnih, ali i novih automobila, imaju prostora da budu još veće, i da niko sa sigurnošću ne može da kaže kada će cene da se stabilizuju. Takođe, dodao je tada da je prodaja automobila drastično porasla u odnosu na sve prethodne, da kupci ne pitaju za cenu, i da je njima jedino važna brza isporuka, po mogućstvu u istom danu, bilo da su delovi ili automobili.
Povećanu potrošnju novca naš može samo da prepiše vremenu koje su građani proveli u nešto skromnijem scenariju za vreme pandemije, kada se po svemu sudeći uštedelo najviše novca.
Pored uvećane kupovine i sređivanja automobila u prethodnom periodu, ono što takođe iznenađuje jeste činjenica da je prodaja konstantna , i da više nema „sezone“ kada je promet bio najbolji.
– Majstori, auto dileri, zvanični servisi, navikli su da se doterivanje četvorotočkaša ili sama kupovina dešava u određenim periodima. Uglavnom se se takve stvari rešavale pred leto, odnosno pred planirani put na more, zatim u septembru, i oko Nove godine. Više nema toga, kupuje se i sređuje bez da se pita za cenu – rekao je on.
Kako je stručnjak iz Auto Craft servisa objasnio, povećan broj automobila na srpskim drumovima doveo je do toga da za se na mali servis čeka i do desetak dana, dok je za veliki neophodna rezervacija i do mesec dana unapred.
Prema podacima sajta polovni automobiči godišnje se kupi oko 150.000 polovnih vozila, a uprkos rastu cena, dizelaši su najtraženiji. Takođe, automobili, stari do 20 godina, ove godine su skuplji za 21 odsto nego prošle godine u istom periodu, a skoro 30 odsto odsto skuplji nego u periodu od pre dve godine.
Jedinu prednost krize u svetu koja je i dovela do povećanja cene u auto industriji osećaju svi oni vlasnici koji su kupili automobil pre tri ili četiri godine, jer danas mogu da ga prodaju po istoj ceni, što do sada nije bila praksa. Ukoliko je bio „dobar ulov“ tada, po nekoj nižoj ceni od regularne, danas bi takvi vlasnici mogli i da zarade koji dinar preko.