OPERATIVNI, FUNKCIONALNI, INSPIRATIVNI Nije lako, ali se isplati – ovo su 4 taktike za kvalitetnog lidera
U nedavnoj anketi, 97% od 10.000 anketiranih viših lidera je izjavilo kako je biti strateg lidersko ponašanje koje je najvažnije za uspeh njihove organizacije, ali je druga studija zaključila da ukupno 96% lidera kaže kako im nedostaje vremena da praktikuju veštine strateškog razmišljanja.
Liderstvo se danas više odnosi na operativnu efektivnost, rešavanje postojećih problema i predvođenje ljudi kroz posao koji treba da bude urađen iz dana u dan. Lideri treba da budu kadri da izvršavaju dnevna zaduženja dok istovremeno oblikuju budućnost. Bez obzira na kojoj ste poziciji – viši lider, menadžer srednjeg nivoa, lider prvih linija ili lider grupe – vaša organizacija želi da budete strateg.
Premda je jasno da većina lidera vredno radi kako bi svoje timove i organizacije učinila boljim, često su toliko fokusirani na kratkoročne odgovornosti u našem svetu instant reakcija, do te mere da zanemaruju razmišljanje i delanje na osnovu prioriteta koji će osigurati dugoročan uspeh. VIše nego ikada, organizacije očekuju od lidera da imaju napredno razmišljanje i proaktivnost. Čvrsto veruju da je strategija svačiji posao.
Budući da su se očekivanja od lidera promenila, prisutno je sve veće interesovanje za smernice kako biti proaktivniji i fokusiraniji na strateške prioritete. Ljudi su u potrazi za praktičnim rešenjima za ove izazove jer se ne možete istaći ukoliko ne razmišljate i ne ponašate se strateški. U nastavku su 4 stvari koje možete početi da radite danas kako biste unapredili svoje sposobnosti strateškog mišljenja.
1. Upravljajte svojim vremenom i umom
Biti preokupiran kratkoročnim zadacima i dnevnim zaduženjima je jedna od najvećih prepreka da se unaprede veštine strateškog razmišljanja. Bez discipline da se odvoji vreme i energija za strateško razmišljanje i delanje, teško je ostvariti napredak u ovoj oblasti. Kako biste bili proaktivniji, potrebno je da:
• Prepoznate da je fokusiranje na dugoročnije prioritete i promišljanje o budućim potrebama dobro provedeno vreme koje kreira dugoročnu vrednost.
• Prioritizujete operativne zadatke i aktivnosti kako biste odredili šta može biti eliminisano, delegirano ili odloženo, tako da možete da napravite vremena i prostora u svom umu da razmotrite strateške prilike i pretnje.
• Razmislite o misaonim obrascima koji vas možda sprečavaju da preokrenete svoju perspektivu i preuzmete odgovornost za svoju sudbinu – a zatim napravite plan kako da ih prevaziđete.
2. Budite informisani
Strateški ljudi veruju da nam znanje daje moć. Oni su radoznali i teže da razumeju strateške prioritete biznisa kako bi mogli bolje da razumeju kako da usaglase sopstvene strateške aktivnosti sa pravcem šire organizacije. Radite vredno kako biste ostali informisani o tome šta se dešava oko vas, oslanjanjem na vredne izvore informacija koji će vam pružiti naznake o tome kuda treba da idete, prilikama koje možete iskoristiti i stvarima koje biste mogli izbegavati.
3. Identifikujte strateški cilj
Budućnost nije nešto u šta ulazite, budućnost je nešto što stvarate. Važan element u tome da budete strateg znači da imate specifičan strateški cilj ili prioritet koji će vam pomoći da oblikujete budućnost. Trebalo bi da razjasni šta “pobeda” znači za vas i za vaš deo organizacije. Ukoliko je strateški cilj vredan truda, vi ćete ga internalizovati do te mere da sve u vama govori kako je to vredno vašeg vremena i napora.
4. Budite istrajni
Lako je osetiti se prestrašenim nekom strateškom inicijativom, čak i onom za koju se odlučite da sledite. Možete preduprediti ova osećanja razbijanjem vašeg strateškog cilja na sastavne delove i fokusiranjem energije i vremena na te individualne komade. Zatim, kako stičete iskustvo, možete ubrzati plan i usmeriti resurse i energiju da održite implementaciju. Kako biste ostvarili prave rezultate, morate pronaći unutrašnju disciplinu i odlučiti da ostanete fokusirani tokom vremena.
Budućnost se kreće ka nama uz sve veću brzinou, kompleksnost i neizvesnost, ali naš odgovor na ove izazove predstavlja izbor: ili biti zameljiv, nošen bujicama promena, ili možemo odabrati da budemo proaktivni, što nas postavlja u sedište vozača. Kako biste pobedili, vi i vaša organizacija treba da anticipirate šta dolazi, upravljate promenama i investirate u budućnost sada.