NOVA VIRTUELNA EKONOMIJA Šta uspon metaverzuma znači za poslovni svet
Ogromne količine novca se ulivaju u metaverzum, alternativni svet u kome možete da radite, igrate se i upoznajete ljude, a da nikada ne napuštate svoj dom. Ali, da li će uspon ovog ogromnog virtuelnog prostora zamagliti linije stvarnosti i zauvek redefinisati način na koji konzumiramo i komuniciramo?
Šta je metaverzum?
Metaverse – trenutno je sve o čemu svako može da priča, bilo da je onlajn ili oflajn. Možda izgleda kao skorašnja popularna reč, ali ideja je zapravo prisutna od 1992. godine, prvi put se pojavila u naučno-fantastičnom romanu. Teško je tačno definisati šta metaverzum znači, pošto se tehnologija koja stoji iza njega razvija kako bi uključila mnoge aspekte virtuelne stvarnosti. Jednostavno rečeno, to je sveobuhvatni digitalni svet koji postoji paralelno sa stvarnim svetom.
Kompanija Somnium Space bila je jedna od najranijih open source metaverse platformi na tržištu. Izvršni direktor ove kompanije Artur Sajkov otkriva više o tome kako je živeti, raditi i igrati se u ovom alternativnom okruženju.
– Kada ste u virtuelnoj realnosti kao što sam ja sada, ja sam potpuno povezan sa okruženjem. Ovde sam mentalno i da kažemo fizički mentalno, zar ne? Zato što moj mozak, moje oči, sve što vidim, verujem da m unutar prostora – rekao je Sajkov.
Rastuća ekonomija
Somnium Space je možda bila jedna od pionirskih platformi vezanih za metaverzum, ali je u poslednje vreme viđeno da se trci pridružuju mnogi rivali.
Facebook se nedavno rebrendirao u Meta, pokazujući svoju posvećenost da metaverzum postane veliki deo njihove poslovne strategije. Ali kompanije poput Microsofta, Alphabet-a, Roblox-a i NVIDIA-e takođe su mnogo uložile u virtuelnu realnost.
Ekonomija u metaverzumu nudi potencijal širokog spektra tokova prihoda, a neke procene predviđaju da bi mogla da postane tržište od 800 milijardi dolara za samo dve godine i da bi mogla da doprinese 3 triliona dolara globalnoj ekonomiji u narednoj deceniji.
Kako bi poslovanje u metaverzumu moglo doneti korist?
Nije sve zabava i igra u metaverzumu. Ogroman svet virtuelne stvarnosti takođe može da ponudi kompanijama mogućnosti da na mreži pronađu rešenja koja će primeniti u stvarnom svetu. A ova rešenja su ono što se konsultantska firma PvC nada da će stvoriti kroz svoju najnoviju tehnološku laboratoriju na Bliskom istoku u Dohi.
– Ideja metaverzuma sa PvC-om je da shvatimo da na njega gledamo kao na evoluciju, a ne kao revoluciju. Dakle, na neki način metaverzum se na neki način koristi i veoma smo agilni sa njim. Mi shvatamo da se stvari menjaju, da se potrebe naših klijenata mogu razlikovati – kaže Rahaf Abutarbuš, laboratorijski tehnolog u kompaniji PvC Bliski istok.
Koristeći robotiku, veštačku inteligenciju, virtuelnu stvarnost i još mnogo toga, tehnički stručnjaci PvC-a sve više pronalaze inovativne načine da prevaziđu fizički svet bez gubitka veze između ljudi. To znači da se danas u metaverzumu malo toga ne može učiniti, na primer poslovni sastanci, velike saradnje, ključne prezentacije i intervjui za medije.
– Naši klijenti su daleko od toga da samo dođu i daju savete ili obezbede Powerpoint špilove, i sve te vrste stvari. Oni žele da vide da se stvari sprovode u delo, a nova tehnologija je zaista važna oko toga – kaže Stiven Anderson, lider za strategiju i tržišta u kompaniji PvC Bliski istok.
Šta je sa bezbednošću?
Kako popularnost virtuelne stvarnosti raste, raste i zabrinutost zbog njenog uticaja na ljudsku interakciju, socijalnu izolaciju i mentalno zdravlje. Deca provode više vremena na mreži. I dok se u metaverzumu mogu jako zabaviti, nedostatak jasnih pravila bi ga takođe mogao učiniti opasnim mestom. Dakle, kako VR platforme mogu da reše ove probleme?
Tami Bhaumik je potpredsednica Civility and Partnerships u Roblox-u, globalnoj platformi sa više od 40 miliona korisnika dnevno. Ona kaže da je Roblox posvećen regulisanju svojih VR platformi i pružanju mladim korisnicima i njihovim roditeljima ili negovateljima veštine koje su im potrebne za igranje na bezbedan način.
– Mi smo tehnološka platforma koja omogućava ljudima da stvaraju iskustva i objavljuju ih na našoj platformi. Morate da imate građansko okruženje da biste zaista u potpunosti izrazili svoju maštu. Toliko puta je bilo roditelja koji bi pitali o tome, znate, „Šta je ovo Roblox? Kako da zaštitim svoju decu? Kako da znam da je bezbedno?“ I tako sam shvatio da postoji ne samo odgovornost već i prilika, s obzirom na to koliko je naša zajednica velika da se obrazuje – rekao je Bhaumik.