NAJVAŽNIJE PITANJE OD KOG ZAVISI VAŠA KARIJERA Evo kako da poboljšate odnos sa svojim šefom
Često na intervjuima srećem ljude različitih starosnih kategorija, radnog iskustva i životnih pogleda, koji govoreći o razlozima napuštanja prethodnih poslova govore o svom nezadovoljstvu menadžerom. U takvim situacijama uvek postavljam sugestivna i pojašnjavajuća pitanja i u većini slučajeva dolazim do zaključka da problem nije samo u menadžeru.
Poenta je da ponekad čak ni vrhunski stručnjaci u svojoj oblasti i profesionalci ne mogu da uspostave pravi odnos sa svojim neposrednim pretpostavljenim. I vremenom, rezultat je beznadežna situacija.
Suočen sa sličnim situacijama u brojnim kompanijama čije zaposlene na svim nivoima treniram i savetujem, shvatio sam da i neiskusni mladi ljudi i odrasli koji su prilično iskusni u svojoj oblasti često ne samo da ne mogu da uspostave ispravan odnos sa svojim rukovodiocima – nego i ne poznaju osnove poslovanja.
Iz tog razloga, kao čovek koji ima bogato iskustvo u radu sa menadžerima svih nivoa, kao i sa neposrednim izvršiocima, odlučio sam da podelim svoje savete o tome kako da izgradite vredne odnose sa nadređenima.
Realnost poslovanja bez ružičastih naočara
Pre nego što pređem na glavnu temu članka, želim da se pozabavim lažnim mišljenjima o poslovanju. Često ljudi, kada procenjuju odnose sa liderima, ne skidaju ružičaste naočare i žive sa previše idealizovanim idejama o poslovnim ciljevima, liderima i vlasnicima biznisa. Takva razmišljanja obično podstiču popularne knjige „stručnjaka“ koji zapravo ni jedan dan nisu radili u ozbiljnim kompanijama i nisu preuzeli ogromnu odgovornost za velike promete, karijere ljudi i odnose sa hiljadama klijenata i državnih agencija.
Dakle, šta je pravi biznis?
Evo šta vidimo kada skinemo ružičaste naočare i pogledamo ga pravim i trezvenim pogledom:
Svrha poslovanja je profit
Vrednosti, društvena odgovornost, fokusiranost na kupca, izgradnja tima – sve se to radi da biste ostvarili maksimalan profit.
Poslovni svet nije savršen
Nemoguće je tražiti apsolutnu pravdu u svetu biznisa – nje nema i nikada je nije bilo. Makar i zato što kompanije mogu ljudima da prodaju veoma štetne proizvode i da iz toga podstiču nezdrav stil života kojem će ljudi težiti.
Svet biznisa je naizgled pun nepravdi
Pismeni i obrazovani ljudi ponekad mogu da sede na jednom mestu godinama, dok manje pismeni i sa manje vrednog iskustva mogu da krenu napred, pa čak i da postanu šefovi.
Nemojte očekivati da će zato što radite mnogo vaš šef sve to ceniti i da će vam pružiti priliku da napredujete.
Često se dešava i obrnuto – još više se opterećuje onaj ko mnogo radi, a unapređuju se oni koji efikasno rade, znaju da organizuju rad drugih i uspostave pravi odnos sa vođom.
Menadžeri ne razmišljaju uvek o interesu kompanije
Istina, ne uvek. Ponekad razmišljaju o svojim poslovima i svoje lične interese stavljaju iznad interesa kompanije i tima, iako će u razgovoru tvrditi suprotno.
Sada, pogledajmo bez ružičastih naočara i u rukovodioca
Dakle, kakav je on, ovaj šef, za koga popularne knjige tvrde da mora da bude empatičan , da uvek svakoga sasluša, da se s razumevanjem odnosi prema greškama ljudi, da strpljivo i dugo objašnjava prilikom delegiranja itd.?
Gledajući bez ružičastih naočara, videćemo da je šef takođe ljudsko biće . Običan, od kože, kostiju, nerava i uobičajenih ljudskih slabosti. I on je tužan, ljut, bolestan, nervozan. Takođe ima problema u ličnom životu, koji ponekad direktno utiču na njegovo raspoloženje. Takođe ima stres i napetost na poslu.
I naravno, lider ponekad može, zbog različitih razloga, posebno gore navedenih razloga, da ne bude u stanju da se kontroliše, ili, da u nekom trenutku bude emocionalno nestabilan. I kao rezultat toga, da se okomi na one koji su mu bliži, ili, one koji su se našli u pogrešnom trenutku na pogrešnom mestu.
Tri glavne stvari u odnosu sa neposrednim rukovodiocem
A sada, kada smo skinuli ružičaste naočare u vezi sa poslom i shvatili da šef nije čovek gvozdenih i čeličnih živaca, možemo da pređemo na glavni deo članka.
Da biste uspostavili pravi odnos sa neposrednim rukovodiocem, savetujem vam da obratite pažnju na tri glavne tačke.
1. Slika u očima šefa
Siguran sam da na kvalitet odnosa sa šefom utiče imidž zaposlenog u očima njegovog šefa.
Zamislite situaciju: zaposleni svaki dan dolazi kod svog neposrednog rukovodioca sa problemima koje može da reši na licu mesta; zaposleni je stalno u kancelariji u negativnom raspoloženju; odlazi na sastanke i dogovore sa pretpostavljenima nepripremljen da odgovara na pitanja, smišljajući odgovore u hodu; došavši u kancelariju menadžera sa problemom, on čeka odgovore i rešenja od svojih pretpostavljenih – odnosno dolazi kod njega sa golim problemom, dok bi prethodno mogao da smisli tri različita rešenja i pozove šefa da jednostavno izabere jedno od njih; preusmerava tekuće poslovne diskusije i profesionalne sukobe na lični nivo.
Kako izgleda takav zaposleni u očima menadžera?
Uvek kuka, prigovara, nezadovoljan je, nesposoban da reši probleme i svoje poslove i odgovornost prebacuje na menadžera, uvek mu dolazi sa negativnim vestima.
Moj savet: obavezno razmislite o svom imidžu u očima svojih pretpostavljenih i članova tima i striktno vodite računa o toj slici u svom svakodnevnom ponašanju.
Zabranite sebi da koristite negativne reči čak i u svakodnevnoj komunikaciji u timu. Čak i odgovor na pitanje „Kako si?“ mora biti ispunjen pozitivnošću.
Kada dođete kod svog šefa sa problemom u vašoj oblasti, obavezno razmislite o tri moguće opcije za rešavanje situacije i pružite mu ih, štedeći mu vreme i energiju kako bi on jednostavno doneo odluku.
Na sve sastanke sa menadžmentom idite potpuno spremni i imajte pri ruci sve potrebne informacije kako biste što preciznije i jasnije mogli da odgovorite na pitanja.
Izveštavajte o svojim poslovima ne u negativnom tonu, već budite energični. Čak i kada govorite o problemima i načinima njihovog rešavanja, morate da umete da potpunu kontrolu situacije prenesete na rukovodstvo.
2. Budite u stanju da predstavite svoje rezultate
„Radim naporno, trudim se, postižem rezultate, a on to ne vidi“ – ovo je glavna zamerka vrednih zaposlenih. Da li je kriv vođa? Delimično. U osnovi, kriv je sam zaposleni, koji vredno radi i nada se da njegov rukovodilac ima svevideće oko, a on će, razgledajući kompaniju, filijale i odeljenja, sve videti i razumeti. Nemojte uzalud da se nadate – neće videti. On ponekad nema priliku da se sa svima vidi. Čak i nakon što se vidi sa svima, nema vremena da uoči te ljude koji mnogo rade .
Možemo da konstatujemo sledeće: „Čovek koji vredno radi i ne zna da valjano svoje rezultate predstavi menadžmentu nema prednosti u odnosu na osobu koja ne radi.“
Lično poznajem mnoge vrsne stručnjake koji su zbog raznih razloga – prirodne stidljivosti koju ne mogu ili ne pokušavaju da prevaziđu, nemogućnosti da javno govore, nespremnosti da se predstave rukovodstvu, prinuđeni da godinama stagniraju i žale se da menadžment ne može da izdvoji radnika iz grupe onih koji “zabušavaju”.
Verujem da je sposobnost da „prodate“ svoje uspehe, rezultate i znanje svom menadžmentu od velikog značaja kako za karijeru, tako i za kvalitet odnosa sa njima.
Zamislite situaciju: stručnjak u kompaniji vredno radi, vodi razne poslove, stalne pregovore, od kojih će neki dati rezultate u budućnosti, ali i odvaja vreme i energiju da danas, napiše procese i procedure, napravi standarde. A lider vidi samo ono što može da vidi u brojkama, a dno ledenog brega, što je pravi pokazatelj koliko se čovek duboko i detaljno odnosi prema svom poslu, lider jednostavno ne može da vidi.
Moj savet: redovno, jednom mesečno, šaljite menadžeru jasan, konkretan izveštaj o obavljenom poslu za prethodni mesec i akcioni plan za naredni. Ovaj izveštaj morate poslati čak i ako menadžer to ne zahteva od vas.
Ponekad menadžeri – znam iz sopstvenog iskustva – misle da vide kako zaposleni radi. Sastajem se jednom nedeljno, dobijam osnovne informacije i odgovore na svoja pitanja – i to mi je dovoljno. Ako me na kraju meseca pitate šta je uradio određeni stručnjak, sećam se samo 3-4 tačke, dok je on uradio 15 tačaka. Ali, pošto sam dobio odgovor o obavljenom radu za mesec, vidim celu i kompletnu sliku rada za taj mesec. A ako ovom izveštaju dodamo i kratak plan rada za naredni mesec, onda ću imati veoma pozitivnu predstavu o ovom zaposlenom koji planira svoje aktivnosti i o tome me obaveštava.
3. Držite distancu od svog šefa
Ponekad zaposleni mogu biti prevareni iluzijom da je blizak odnos sa menadžerom koristan i možda ne vide drugu stranu medalje. A mana je to što je bliskost odnosa sa rukovodstvom slična bliskosti sa suncem: greje na daljinu, ali ako se jako približite, može da vas izgori.
Često sam bio svedok kako je zaposleni, u nadi da će dobiti neku vrstu beneficija ili oprosta kao rezultat odnosa sa šefom, smanjio distancu i …. i dobio, kao poverenik, nove, dodatne zadatke, koje zbog poverenja rukovodstva nije mogao da odbije. Postoji i mogućnost da menadžer zatraži podatke o kolegama i time dovede osobu koja mu je bliska u tešku poziciju.
Moj savet: ne znajući vrednosti i principe šefa, ne pokušavajte da mu se približite, jer je uspostavljanje bliskih odnosa sa šefom kao karta u jednom pravcu. Smanjivanjem udaljenosti, biće potrebno da uložite poseban napor kako biste održali zdravu ravnotežu u odnosima.
Savetujem vam da izbegavate komunikaciju sa rukovodiocem u negativnom ili pozitivnom euforičnom emotivnom raspoloženju, jer osoba, negativna, može oštro ili grubo da utiče na rukovodioca. A pozitivan euforičan emocionalni stav je ponekad opasniji za samog zaposlenog – kada je raspoložen, osoba može dati neku vrstu komunikacije zbog koje će zažaliti tokom čitavog perioda rada sa ovim šefom.
Ni u kom slučaju ne komunicirajte sa šefom o „klizavim“ temama: politici, religiji, diskusiji o bračnom statusu. Ako temu pokreće šef, potrebno je izbegavati oštre osude, jer ne možemo znati politička ili verska uverenja čoveka, a neka pogrešna reč može duboko da povredi šefa.
Ako je moguće, treba izbegavati odnose i komunikaciju sa šefom vašeg šefa, jer neposredni rukovodilac ovu komunikaciju može shvatiti kao pretnju njegovom položaju ili prenošenje insajderskih informacija njegovom rukovodstvu.
I poslednji savet u vezi sa distancom prema šefu – šef može i da se našali i da upotrebi jaku reč u razgovoru – to ni na koji način ne znači da zaposleni treba da se ponaša na isti način. Održavanje distance u komunikaciji sa menadžerom je, pre svega, briga samog zaposlenog.
Kvalitet odnosa sa menadžerom je previše ozbiljna tema da biste sebi dozvolili da njome ne upravljate. Kako kaže poznata maksima, ljudi dolaze u tim/kompaniju, a odlaze zbog šefa/lidera/menadžera . Da, tema ovog članka nisu gazde bezobraznici ili sitni tirani koji bez obzirnosti živote svima koji su pored njih. Ali, ima mnogo slučajeva kada zaposleni ne mogu da uspostave vredne zdrave odnose sa nadređenima, a negativan odnos rukovodioca prema čoveku može jednostavno potpuno da zatruje njegov boravak u dobroj kompaniji i timu.
Autor teksta je Dragan Savić, međunarodni Perslog master trener