MOSTOVI SPAJAJU RAZDVOJENE, A PUTEVI IH ZBLIŽAVAJU Značaj i perspektive autoputa Beograd-Sarajevo – i kako ubrzati radove
U jeku svetske ekonomske krize, usled nestabilnosti tržišta roba i usluga, neizvesnosti sa snabdevanjem i cenama energenata, praćenim stalnim poskupljenjem građevinskog materijala, većina velikih infrastrukturnih projekata se prekida ili odlaže za bolje dane. Sve su prilike da se i to više investitorima više isplati, sa uračunatim plaćanjem penala zbog produžavanja ugovorenih obaveza oko rokova izgradnje. U našim krajevima je, izgleda, savim drugačija slika. Kranovi i mehanizacija na sve strane, otvaraju se novi građevinski kapitalni radovi. Takav jedan je započet danas u susednoj državi, s one strane Drine. Na Dan srpskog jedinstva, slobode i nacionalne zastave, zajedničkog praznika Srbije i Republike Srpske.
Radovi su otvoreni u mestu Velika Obarska, nadomak Bijeljine
Naime, svečano su otvoreni radovi na izgradnji deonice brze saobraćajnice od Bijeljine do Rače, u mestu Velika Obarska, nedaleko od Bijeljine. To je zapravo prvi deo velikog projekta brzog druma od Beograda do Sarajeva, koji je davno dogovoren a ima za cilj da poveže i osnaži ekonomije dve zemlje i ponovo zbliži narode ovog dela Balkana, koji je ratni vihor devedesetih zavadio i razdvojio. Šta će značiti ova saobraćajnica za naše privrede, kada se očekuje da bude završena i šta koči izgradnju auto-puta između glavnih gradova BiH i Srbije? Ukratko, mnogo, ali krenimo redom.
– Ovo za Semberiju znači život – poručio je predsednik Srbije Aleksandar Vučić prilikom današnjeg početka građevinskih radova i dodao da će za oko dve i po do tri godine građani od Beograda do Bijeljine moći da stignu za samo sat i pet ili 10 minuta. On je istakao i to, da će i naša zemlja finansijski doprineti realizaciji ovog projekta sa 100 miliona evra, a da će građani kada budu gotovi radovi, za oko dve i po do tri godine, moći da stignu od Beograda do Bijeljine za samo sat i pet ili 10 minuta, ukoliko ne bude zadržavanja na graničnom prelazu.
Prema njegovim rečima, naša je obaveza da deonicu ove saobraćajnice kroz Srbiju Kuzmin–Sremska Rača završimo za najviše godinu dana, kao i da je novi most na Savi već izgrađen, a sada se radi i preostali deo ovog putnog pravca.
Za dve i po, do tri godine, ova deonica bi trebalo da bude završena
Predsednik Srbije je izrazio nadu da će za dve i po do tri godine deonica biti gotova, jer nije lako danas graditi zbog visokih cena građevinskog materijala i neizvestnosti oko svega i gasa, i da će ovaj putni pravac za Semberiju značiti život. Osim toga, što pre neki ljudi prihvate ideju Otvorenog Balkana, pre ćemo moći bez granica da putujemo jedni ka drugima.
-Zamislite da iz centra Bijeljine krenete u Beograd i da budete za sat i pet ili 10 minuta i obrnuto. To su velike stvari za nas – rekao je Vučić. Takođe je istakao da Srpskoj neće biti lako da finansijski pokrije kasnije građu auto-puta do Vukosavlja i Modriče i Doboja.
-Kada ovo malo krenemo i to malo para potrošimo, onda vi tražite za dalje da pomognemo još malo. Nadam se da ćemo moći. Zato što ne pomažemo tu vama, već sebi i ne treba da pravimo nikakvu razliku. Danas je Dan jedinstva našeg naroda. Važno je da gradite, kada završite ovo što je za vas najvažnije do Banjaluke, da se razgovara sa Bošnjacima da se izgradi auto-put ili brza saobraćajnica do Tuzle, a onda i do Sarajeva. Nadam se da će neki ljudi da donesu tu odluku, da povežemo i Beograd i Sarajevo – poručio je ovom prilikom predsednik Srbije.
Srbija će sa svoje strane graditi auto-put ka Sarajevu na dva pravca: Kuzmin–Sremska Rača i od Požege do Kotromana sa izlaskom na Višegrad. Prema rečima Aleksandra Vučića ostalo je na vama jer su ovo rezultati koji ostaju, niko to ne može da izbriše, ovo je ono zbog čega će i naša deca da budu ponosna.
Predsednik Vučić ne krije zadovoljstvo što gradimo ovako važan put u vreme ekonomske krize
-Ni za nas nije malo da damo 100 miliona evra za deonicu Rača–Bijeljinu, ali sam srećan što taj novac dajemo, ne zato što samo povezujemo Bijeljinu i Beograd, i u skoro Novi Sad, ali i Brčko, Modriču, Banjaluku, već i zato što ćemo time omogućiti i dati prostor prostor zajedno Srbija i Srpska investitorima koji žele da dođu sa obe strane Drine. Od toga nema važnije stvari, kada mogu brže jedni druge da posećuju i brže robu da razmenjuju – naveo je Vučić.
Veliki dan za Srpsku
Koliko je ovo veliki dan za Republiku Srpsku nije krila ni predsednica Republike Srpske Željka Cvijanović koja je rekla da je srećna što su danas okupljeni ovako važnim i velikim poslom.
Dodala je da Republika Srpska nikada nije krila da je povezivanje sa Srbijom u svakom pogledu njen vitalni interes i strateški cilj.
– Naša saradnja nije, niti će ikada biti na bilo čiju štetu, baš kao što nije ni ovaj auto-put koji će biti od koristi svim narodima, pre svega u BiH i Srbiji, ali i mnogo šire od toga – naglasila je ona.
Ova brza saobraćajnica čija je izgradnja započeta danas bi trebalo da bude još jedan važan korak u pravcu snažnijeg povezivanja Srbije i BiH. Ova moderna saobraćajnica sutra će povezivati Bijeljinu i Raču, a za nekoliko godina biće samo jedna deonica na auto-putu od Banjaluke do Beograda.
Podsetimo, deonica auto-puta Rača–Bijeljina duga je 20 kilometara, a gradiće je konzorcijum firmi Integral inženjering Laktaši, Srbija auto-put Beograd i Institut za građevinarstvo IG Banjaluka.
Projekat će biti finansirati vlade Republike Srpske i Srbije. Kada je reč o deonici od Bijeljine i Rače, predviđena je gradnja Petlje Bijeljina Sjever sa naplatnom stanicom, Petlje u zoni između naselja Velika Obarska i Batković, kao čvorište i vezu sa brzim putem iz pravca Pavlović mosta. Gradiće se i čeone naplatne stanice na kraju deonice, novi carinski terminal na delu trase na kraju dionice i baza za održavanje. U okviru auto-puta gradiće se i mostovi, vijadukti, podvožnjaci, nadvožnjaci i odmorište tipa obostrane stanice, kao i i ostali objekti.
Gde je zapelo sa izgradnjom auto-puta Beograd-Sarajevo?
Pre četiri godine je Turska predložila putno spajanje glavnih gradova BiH i Srbije, a najviše vremena je potrošeno na usaglašavanje stavova. I taj proces još uvek traje. Brzi drum od Beograda do Sarajeva kao ideja još uvek živi, ali od realizacije za sada nema ni r. Sa bosansko-hercegovačke strane državne granice između BiH i Srbije nije izgrađen još nijedan kilometar. Poslednji sastanak natemu izgradnje ovog važnog projekta održan je 24. marta, a prisustvovali su mu BiH ministar saobraćaja i komunikacija Vojin Mitrović i ministar saobraćaja i veza RS-a Nedeljko Ćorić. Dvojica ministara dotakli su se nekoliko infrastrukturnih projekata na kojima treba raditi, od mosta na Savi kod Rače, preko putne komunikacije Brod na Drini – Šćepan Polje i izgradnje mosta na Tari (između BiH i Crne Gore), brze saobraćajnice od Višegrada do Trebinja, auto-puta od Banjaluke prema Mrkonjić Gradu i dalje ka Splitu, pa do mreže železničke infrastrukture, ali su posebno istakli da je drum Sarajevo – Beograd prioritet.
Dva dana pre ovog sastanka državni ministar Mitrović je imao još važniji sastanak, onaj sa prvim zamenikom visokog predstavnika u BiH Kristiana Šmita i supervizorom za Brčko Distrikt Majklom Skanlanom. Sastanak je vrlo važan za budućnost ovog projekta jer se upravo u Brčko Distriktu lome koplja oko odabira dela trase i tačke spajanja auto-puta kroz ovaj deo susedne države. Mitrović je ovom prilikom supervizora Skanlana informisao da je vrlo blizu rešenja koje će definisati trasu istok – zapad i sever – jug i to na zadovoljstvo sva tri naroda i oba entiteta.
Trase saobraćajnice u magli…
Problem definisanja trase ovog brzog druma kroz Brčko nastao je onog momenta kada je Zavod za planiranje, projektovanje i razvoj BD-a vlastima u Brčkom poslao nekoliko varijanti trase auto-puta od kojih je jedna trasa bila duga 31 kilometar i nalazila se u već pripremljenoj planskoj dokumentaciji, dok su druge trase bile mnogo duže, 53 i 54 kilometra.
Upravo na primeru izgradnje auto-puta Sarajevo – Beograd se ogleda sva složenost donošenja ključnih odluka u BiH. Krajem prošle godine u Sarajevu su se sastali državni ministar Mitrović, entitetski premijeri Fadil Novalić i Radovan Višković, kao i gradonačelnik Brčkog Esad Kadrić i predsjednik Skupštine BD Siniša Milić, a uz njih su tu bili i direktor JP Autoceste FBiH Elmedin Voloder i direktor JP Autoputevi RS Dušan Tepić. Svi oni su došli na sastanak koji se tiče odabira trase autoceste Sarajevo–Beograd kako bi se dogovorili i ispoštovali i struku i politiku i konačno se usaglasili oko svima najprihvatljivije trase kroz Brčko. Naravno, na ovom sastanku je imao svako svoje mišljenje koje bilo suprotno onom drugom.
I dok se još traži najoptimalnija trasa ovog velikog međudržavnog infrsatrukturnog projekta kroz Brčko, najviše je urađeno na delu od Rače do Bijeljine gdje je izabran izvođač radova. Konzorcijumu Integral Inžinjering i Institutu za građevinarstvo IG iz Banje Luke dodeljen je ugovor za projektovanje i gradnju auto-puta na deonici Rača – Bijeljina, a investitor je JP Autoputevi RS-a. Radi se o severnom kraku auto-puta čija će gradnja koštati 258,1 milion KM (oko 129m iliona evra). Ova deonica je duga 20 kilometara i povezivaće BiH sa Srbijom koja gradi auto-put Kuzmin – Rača i most preko reke Save koji spaja dva autoputa. Rok za izgradnju deonice od Rače do Bijeljine je tri godine. Kao što je već pomenuto, njenu izgradnju će finansirati Republika Srbija u iznosu od 100 milion evra, dok će ostatak novca dati JP Autoputevi RS-a iz vlastitih izvora.
U nedavnom intervjuu za Politiku federalni premijer Fadil Novalić je rekao da će izgradnja ove brze saobraćajnice biti korisnija za BiH nego za Srbiju.
-To je veoma dobar projekat. Iskreno smo željni komunikacije jer verujemo da će, ako ljudi više komuniciraju, situacija po prirodi biti bolja. I zato je za nas veoma dobra inicijativa Turske, Srbije i BiH za realizaciju ovog projekta. Imali smo sastanak u Brčkom o ovom projektu i još jednom kažem srećan sam što se to dešava, a kojom dinamikom, videćemo – rekao je Novalić.
Nepoznanica je mnogo
Novalić je podsetio i na to kako su neke zemlje koje su se našle na autoputu Bratstva i jedinstva, misleći na Srbiju i Hrvatsku prvenstveno, bile dobro povezane, ali da BiH i Crna Gora nikada nisu bile dobro povezane. Osim dobre volje kojom su tamošnje vlasti odgovorile na inicijativu Republike Turske da se Sarajevo i Beograd povežu najmodernijom saobraćajnicom još pre četiri godine, malo toga je urađeno. Mnogo toga je ostalo nepoznato i u magli. Osim što se ne znaju sve trase, nije poznat ni način finansiranja. U decembru prošle godine ministar Mitrović je čak spominjao i rusku državnu agenciju, međutim, dva meseca nakon toga Rusija je izvršila agresiju na Ukrajinu i sada se ova ideja ne čini realnom.
– U sporazumu je definisano da projekat finansira Turska, ali to nije baš tako. U ovom trenutku je ponuđeno finansiranje od ruske državne agencije i to je bio zadatak turske vlade da obezbedi to finansiranje. Ponuđeni su određeni uslovi i mislim da su počeli razgovori o uslovu finansiranja i kredita ruske državne agencije – rekao je ministar Mitrović na samom kraju 2021. godine, a ubrzo zatim je usledio vojni sukob na krajnjem istoku Evrope i sankcije međunarodne zajednice prema Rusiji, koji su dodatno zakomplikovali nezavidan položaj te zemlje u svetu. Ostaje da se nadamo da će se čim pre pronaći finansijska sredstva za ovaj važan infrastrukturni poduhvat, a da će uz deonice u Republici Srpskoj početi da se gradi i centralni deo brze saobraćajnice između Beograda i Sarajeva, koja će ojačati poljuljane ekonomije dveju zemalja, uvećati privrednu saradnju i međuljudske odnose naših naroda.
- Tagovi
- auto-put
- Beograd-Sarajevo
- Bijeljina-Sremska Rača
- Brčko Distrikt
- Dan srpskog jedinstva
- Dušan Tepić
- Elmedin Voloder
- Esad Kadrić
- Fadil Novalić
- Institut za građevinarstvo IG Banjaluka
- Integral inženjering Laktaši
- izgradnja
- JP Autoceste FBiH
- JP Autoputevi RS
- Kristian Šmit
- Kuzmin-Sremska Rača
- Majkl Skanlan
- Otvoreni radovi
- projektovanje i razvoj
- Prva deonica
- Republika Srpska
- saobraćaj
- Siniša Milić
- slobode i nacionalne zastave
- Srbija auto-put Beograd
- Velika Obarska
- Zavod za planiranje
- Željka Cvijanović