MALI I VELIKI SERVIS AUTOMOBILA SU PAPRENO POSKUPELI Bizportal podseća – postoji lak način za uštedu kod automehaničara
Bilo je skupo, sad je još skuplje. Došlo je do povaćanja cene malog i velikog servisa za automobile, pa su se tako mnogi vozači, koji moraju na svom vozilu da urade servis, zabrinuli kako da isprate ta poskupljenja.
Kao što vozači znaju, u uputstvu za korišćenje automobila postoje podaci o redovnom održavanju uz kilometražu ili vremenski period posle kojeg treba da se obave servisi, i ne treba ih izbegavati, da bi mezimac na četiri točka duže trajao.
Prema rečima majstora Srđana Dinića, vlasnika auto-servisa „Dinić”, tačno je da je poskupeo i mali i veliki servis. On kaže da „ruke” nisu poskupele i ne planira skoro da podigne cenu svog rada.
– Mali servis se kreće sada, u zavisnosti od vrste automobila, od 7.000 do 13.000 dinara sa delovima, a veliki servis košta od 32.000 do 38.000 dinara, takođe sa delovima – kaže Dinić.
Prema rečima našeg sagovornika, poskupljenja su bila u visini od 10 do 20 odsto, a povećanje cena se desilo zbog poskupljenja delova, koji su neophodni kako bi se servis odradio, kao i rasta cena derivata, to jest ulja, čija cena gotovo svakodnevno raste.
Naravno, treba naglasiti da se cene malog i velikog servisa automobila mogu znatno razlikovati, pa i do 10.000 dinara. Možda najčešći razlog jeste marka automobila, da li su vozila niže, srednje ili više klase. Pored toga, drugi razlog zašto je neko platio nešto više novca za određeni servis svog mezimca može biti i složenost rada na motoru, jer se kod nekih automobila filteri nalaze ispod automobila pa zahteva veći rad majstora. Takođe, cena servisa može varirati u zavisnosti koji je servis po redu, budući da su intervali za zamenu delova različiti. Nekad se samo menja ulje i filter ulja, a nekad se menja više delova.
Plan B
Kako mnogi vozači nemaju uslova da isprate sva poskupljenja, pa ni ova koja se tiču njihovog ljubimca, Bizportal je istražio da li postoji neko drugo rešenje, pored plaćanja veće cene servisa. Pitali smo majstora Dinića da li posoji opcija da vozač prođe jeftinije, a da dobije isti učinak.
– Po meni je pre svega opasno da vlasnik automobila radi sam servis na svom četvorotočkašu. Prvenstveno, retko ko ima uslove koji su neophodni, kanal, dizalicu… Tako je, na primer, jako teško uraditi zamenu motornog ulja, jer ne postoji mogućnost da se pravilno skladišti otpadno ulje, nego bi ono otišlo u kanalizaciju, što može biti veoma štetno i opasno – objasnio je Dinić.
Kao preporuku koju bi vozač mogao da odradi sam kod kuće, naveo je zamenu filtera za vazduh i filter kabine, sasvim je bezbedno i jednostavno. Dinić je istakao da bi to moglo vozaču da donese oko 500 dinara uštede po zamenjenom filteru.
Ako ipak odlučite da samostalno uradite mali servis, postarajte se da to bude što bezbednije. Postoje brojne instrukcije na Internetu koje su opisane do najsitnijih detalja.
Kako se menja ulje?
Pre nego što se počne sa promenom ulja, neophodno je da motor bude malo zagrejan. Nakon toga važno je naći čep za izlivanje ulja, i pre odvrtanja poklopca potrebno je da se ispod motora stavi posuda, kako se otpadno ulje ne bi izlilo na pod. Dok se cedi staro ulje, kako bi se maksimalno iskoristilo vreme, paralalno se može čistiti starom krpom filter ulja. Kada staro istekne, potrebno je staviti čep i natočiti novo ulje i proveriti nivo ulja u automobili kada se upali, zatim poželjno je pustiti da automobil malo „odradi“, a svakao je savet da se prati da li ulje curi ako nije bio dovoljno zategnut čep, kao i da se obrati pažnja na nivo ulja koji pokazuje automobil.
Kako se menja filter vazduha?
U filteru se zadržavaju nečistoće koje bi inače, da ga nema, završile u cilindrima motora, čija se zamena preporučuje pri svakom malom servisu. Takođe, kada se nabavi novi filter, on se vrlo lako menja, prvo se skine poklopac kućišta, izvadi se stari prljavi filter i stavi novi, zatim se vrati poklopac. Da, to je to, brzo i jednostavno.
Kako se menja filter kabine (filter klime)?
Istraživanja su pokazala da ove filtere retko ko menja i da samo 30 odsto vozača zameni ovaj filter u predviđenom periodu. Kako se filter kabine u svakom automobilu nalazi na malo drugačijem mestu, najbolje je da se pogleda u uputstvu pod imenom – filter kabine, filter klime ili polen filter. Kako što je slučaj i kod filtera vazduha, ova zamena je jako jednostavna. Potrebno je da se izvadi stari filter, očisti kućište zatim da se stavi novi filter.
Čistiji plan B
Pored onih koji žele da uštede i koji su spretni oko automobila, ima i pojedinaca koji ne žele da prljaju ruke, ili pak nisu dovoljno snalažljivi da sami urade mali servis. Za ovu drugu grupu ljudi, potrebno je malo „guglanja” – na Internetu ima obilje kupona, sa popustima na usluge servisa. Samo jedan primer – lakom pretragom, našli smo kupon za uslugu velikog i malog servisa umesto 19.000 dinara, treba platiti samo 12.900 dinara. Primera ima još mnogo, postoje na desetine popusta u automehaničarskim radnjama, uz kupone sa kojim se može uštedeti od 2.000 do 5.000 dinara.