LITIJUMSKE BATERIJE DOMINIRAĆE NA TRŽIŠTU SKORO DO KRAJA DECENIJE Potražnja sve veća, alternative tek u začetku
Litijum gvožđe fosfat (LFP) će biti dominantni hemijski sastav baterija u odnosu na nikl mangan kobalt (NMC) do 2028. godine, na globalnom tržištu potražnje koja prelazi 3.000 gigavat-sati do 2030. godine.
To su rezultati najnovije analize koju je objavio Vud Mekenzi (Wood Mackenzie Power & Renewables).
Dva najveća proizvođača koja planiraju da postignu najveći proizvodni kapacitet tokom ove decenije bili su kineski CATL i južnokorejski LG.
Samo CATL namerava da ima 800 gigavat-sati godišnjeg proizvodnog kapaciteta onlajn do 2030. godine.
Prvih 15 proizvođača samo je u 2021. godini pokrenulo 200 gigavat-sati novih proizvodnih linija, a do kraja prošle godine kumulativni proizvodni kapacitet je dostigao 600 gigavat-sati.
Kineski proizvođači širom sveta najavili su planove za izgradnju više od 3.000 gigavat-sati kapaciteta do danas. Azijsko-pacifički region će iz tih razloga nastaviti da prednjači na tržištu, koje je globalno najavilo da će biti uključeno 5.500 gigavat-sati proizvodnog kapaciteta do 2030. u 300 objekata, ali će Evropa i SAD do tada početi da gube svoj udeo na tržištu.
Dok je 90 odsto svetske proizvodnje baterija bilo u azijsko-pacifičkom regionu, a većina u Kini, do 2030. taj udeo će pasti na 69 odsto. Evropa će u toj fazi imati 20 posto udela, prognozira Vud Mekenzi, prenosi portal Energy-storage.news.
To predviđanje je u velikoj meri u skladu sa nedavnim podacima druge grupe za analizu Clean Energy Associates. Njihove analize su pokazale da je Kina, za razliku od izveštavanja Vud Mekenzija o procentu azijsko-pacifičkog regiona, imala udeo od oko 75 odsto globalne proizvodnje baterija u 2020. , a koja bi trebala da padne na 66 procenata do 2030.
Druga grupa, Benchmark Mineral Intelligence, izračunala je da je Evropa na putu za 27 gigafabrika od 18 različitih proizvođača do 2030. godine, što će do tada imati 789,2 gigavat-sati kapaciteta, što je 14 odsto udela na ukupnom svetskom tržištu.
Sve veća potražnja
Kao i Vud Mekenzi, clean Energy Associates (CEA) je primetio pojačano konkurentsko zagrevanje između LFP i NMC baterija. Bezbednosne prednosti, dug životni ciklus i niži troškovi doveli su do toga da su proizvođači električnih vozila počeli da prihvataju kompromis niže gustine energije prilikom usvajanja LFP baterija, primetile su obe kompanije.
LFP je već prihvaćen u sektoru sistema za skladištenje energije stacionarnih baterija (BESS), gde gustina energije ima tendenciju da bude manje odlučujući faktor.
CEA je saopštila da je LFP nadmašio NMC među baterijama koje prodaju kineski proizvođači, pri čemu je njegov tržišni udeo rastao tokom godine. Od 100 gigavat-sati litijumskih baterija koje se koriste za EV i ESS, 44 odsto su bili NMC, a većina preostalih LFP.
-Problemi u lancu snabdevanja koji su snašli tržište baterija i verovatno se neće poboljšati tokom 2022. godine, napominje grupa, posebno sa rastućom potražnjom za električnim vozilima kao reakcijom na rastuću cenu nafte i tekuću krizu sirovina. Bez obzira na to, ove godine se očekuje još mnogo najava novih postrojenja – kažu analitičari iz Vud Mekenzija.
-Skoro 80 odsto potražnje za litijum-jonskim baterijama dolazi sa tržišta električnih vozila – rekao je konsultant Vud Mekenzija Jiaui Ženg, dodajući da politika prenosa s nultom emisijom koje su uvedene kao odgovor na rastuće troškove goriva uzrokuju da potražnja za litijum-jonskim baterijama vrtoglavo raste.
-Tržište je već naišlo na nestašice prošle godine – rekao je Ženg, vođen porastom potražnje i cena sirovina.
Za stacionarno skladištenje energije, za koje Clean Energy Associates predviđa da će činiti oko 13 posto ukupne potražnje na tržištu litijumskih baterija do 2030. godine, biće potrebno da se iznađu strategije nadmetanja u snabdevanju baterijama za električna vozila ili da proizvođači diverzifikuju svoje tehnologije, kako bi zaobišli problem.
Jedan primer može biti natrijum-jon. CATL, jedan od prvih koji je proizvodio LFP baterije u velikom obimu i glavni dobavljač za BESS industriju, podržao je natrijum-jonsku tehnologiju kao moguću alternativu i obavezao se da je komercijalizuje.