ISTORIJSKI UGOVOR NA VRATIMA Boing i Erbas pred poslom veka – vredi 100 milijardi dolara
Dva najveća svetska proizvođača putničkih aviona nadomak su posla veka. Kako prenose agencije, Er Indija (Air India) blizu je realizacije velike narudžbine za 500 mlaznih putničkih aviona vrednih desetine milijardi dolara od Erbasa (Airbus) i Boinga (Boeing), u nastojanju ambicioznog oporavka pod konglomeratom grupe Tata, tvrde dobro obavešteni izvori.
Narudžbine uključuju 400 uskotrupnih mlaznjaka i 100 ili više širokotrupnih, uključujući i desetine Airbusa A350 i Boeinga 787 i 777, tvrde izvori uz uslov anonimnosti, budući da se idućih dana očekuju završni razgovori o tom velikom poslu.
Procenjuje se da bi ukupna narudžbina mogla da premaši 100 milijardi dolara i postane najveća koju je zatražio jedan avioprevoznik kada se radi o broju aviona, zasenivši kombinovanu American Airlinesovu narudžbinu za 460 aviona od Airbusa i Boeinga pre više od deset godina.
Čak i posle značajnih očekivanih popusta, ugovor bi bio vredan desetine milijardi dolara i zaokružio bi nestabilnu godinu za velike proizvođače aviona za čijim mlaznjacima ponovo raste potražnja posle pandemije, ali koji se suočeni sa rastućim industrijskim i ekološkim pritiscima.
To bi takođe omogućilo Airbusu da reši teškoće u osiguranju nekih proizvodnih prostora za A350 koji su prvobitno bili namenjeni ruskom Aeroflotu, a sada su prazni zbog sankcija protiv Moskve. Airbus i Boeing su odbili komentare. Air India u vlasništvu Tata grupe takođe nije odgovorila na zahtev za komentarom.
Potencijalna velika narudžbina dolazi nekoliko dana nakon što je Tata najavila spajanje Air Indie sa Vistarom, zajedničkim poduhvatom sa Singapore Airlinesom, kako bi se stvorio veći prevoznik s kompletnom uslugom i ojačala prisutnost na domaćem i međunarodnom nebu.
Taj ugovor je Tati osigurao flotu od 218 aviona, učvršćujući Air Indiju na položaju najvećeg međunarodnog prevoznika u zemlji i drugog najvećeg na domaćem tržištu posle vodeće niskobudžetne aviokompanije IndiGo. Kupovina dugom opterećene aviokompanije Air India takođe je Tati mogućila pristup vrednim pravima letenja i slotovima, posebno na odredištima u SAD-u i Evropi.
Avioni bi trebalo da budu isporučeni tokom sledeće decenije, a zameniće i proširiti flotu na najbrže rastućem svetskom tržištu vazduhoplovnog saobraćaja i pomoći cilju indijskog premijera Narendre Modija da ubrza privredni rast.
Ipak, stručnjaci upozoravaju da mnoge prepreke stoje na putu ambicije Air Indije da povrati snažan položaj na globalnom nivou, uključujući slabu domaću infrastrukturu, manjak pilota i pretnju oštre konkurencije sa etabliranim avioprevoznicima iz Persijskog zaliva i drugima.
Kina je prošle nedelje isporučila svoj prvi mlazni avion C919, ali je još najmanje deceniju udaljena od učestvovanja u poslovima poput aranžmana Air Indije, Airbusa i Boeinga, procenjuju stručnjaci.