EVROPI NEDOSTAJE STOTINE HILJADA VOZAČA Transport trpi najviše pritiska
Ukupni troškovi prevoza i pratećih usluga čine najmanje trećinu cene nekog proizvoda. U tim troškovima najveći uticaj ima cena goriva. Ekonomisti ne spore da logistika utiče na inflaciju, ali poslednjih meseci manje od porasta cene hrane i eneregenata.
Transport i logistika su najviše trpeli u vreme pandemije. Na to se nadovezao konflikt u Ukrajini, pa je taj sektor pretrpeo vidljive promene i ušao u inflatorni lanac.
– Mnoge firme su se zbog dve godine nemanja pravovremenog snabdevanja repromaterijalom i komponentama, koje su imale globalno, preorijentisale i pokušavaju da u svom relativno bliskom okruženju organizuju svoje nove pravce snadbevanja. Zato će taj prekookeanski transport trpeti, jer su se firme organizovale da im lanci snadbevanja budu kraći i pouzdaniji. Dok sa druge strane firme sada imaju mnogo više dobavljača – navodi Dragoljub Damnjanović, predsednik Srpske asocijacije menadžera.
Špediteri i prevoznici kažu da je sada najveći pritisak na kamionski prevoz. Gorivo je skupo. Samo Evropi nedostaje nekoliko stotina hiljada vozača. Na drugoj strani, pojeftinio je kontejnerski saobraćaj.
– Kontejnerski saobraćaj iz Kine beleži dramatičan pad cena. To je prouzrokovano smanjenom potražnjom robe u ovom delu sveta, pre svega Evrope i Amerike. Trenutno su u Srbiji i regionu puni carinski magacini. Na to će sigurno imati veliki uticaj trenutna manja cena i robe i transporta, i uvoznici koji sada nabavljaju robu, oni će izaći na tržište i ponuditi tržištu daleko niže cene – kaže Nebojša Đekić.
Ono na šta su avio-prevoznici bili prinuđeni u vreme pandemije, da koriste putničke avione za kargo saobraćaj, izgleda da im se osladilo. Sada rado spuštaju cenu avio-karte za putnike sa ručnim prtljagom, jer im je isplativije da umesto velikih kofera u avione tovare robu.
– Kada imate avio-kompanije koje su bile izuzetno ugrožene tokom pandemije i koja nisu još akumulirala sredstva da se oporave od gubitaka u doba pandemije, bez obzira na podršku države, i kada bi ta podrška države izostala i kada bi morale da se oslone na svoje finansijske kapacitete, onda bi one imale problem likvidnosti. Zbog toga one primenjuju ove mere prilagođavanja, kako bi se odupreli ovoj produženoj krizi – navodi Bojan Stanić iz PKS.
Stručnjaci procenjuju da je učešća transporta u ukupnoj inflaciji udvostručeno u odnosu na period pre korone i da je vrh dostignut već krajem prošle godine. Trenutno stagnira i bez obzira na ukrajinski konflikt ne gura toliko inflaciju, koliko cena hrane i energenata.