21 SAVET ZA VOĐE TIMOVA Kako da garantovano rasturite tim koji vodite
Titula „lider“ na poziciji nije razlog da sebe smatrate pravim, uspešnim liderom. Kako izbeći da postanete loš vođa tima?
Kada razmišljamo o liderstvu, obično mislimo na hijerarhijsku lestvicu: one na vrhu smatramo liderima, a one na dnu kao sledbenike. Činjenica je da formalno visoka pozicija osobe ne mora da znači da je on lider. Još manje, da je uspešan lider.
Ipak, mnogi ljudi ponosno nose svoje titule, potpuno zanemarujući činjenicu da nisu uspešni lideri. Biti uspešan vođa tima ne znači davati komande: „Hej ti, dođi ovamo i uradi ovo.“ Mnogi lideri upadaju u zamku formalnog autoriteta i uništavaju timove koje vode. Ukoliko i vi želite da budete kao oni, onda se držite sledećih saveta:
- Zahtevajte da članovi tima poštuju pravila koja vi kao vođa tima ne poštujete
- Zahtevajte poslušnost samo zato što ste vi šef
- Nemojte da dajete nikakve prave instrukcije – očekujte da će članovi tima, svejedno, sami shvatiti šta treba da rade
- Nikada ništa ne izgovarajte sa trunčicom pozitivnog stava
- Stalno se žalite i gunđajte zbog svega što urade članovi vašeg tima
- Okrivite članove tima za greške koje sami pravite
- Preuzimajte zasluge za sve dobro što urade članovi vašeg tima
- Ne informišite se o poslu koji članovi vašeg tima svakodnevno rade
- Nikada ne ispunjavajte ono što ste obećali članovima vašeg tima
- Često histerišite bez ikakvog opipljivog razloga
- Očekujte od članova vašeg tima da vam čitaju misli
- Pred klijentima pravite predstavu od grešaka koje ste vi i članovi vašeg tima napravili
- Članovima svog tima dajte zbunjujuća uputstva tako da razumevanje onoga što tražite od njih bude beznadežan poduhvat
- Budite svojeglavi, lišeni svakog osećaja za strukturu – dokumente držite u haosu, tako da nikada ne možete da pronađete onaj koji vam baš u tom trenutku treba
- Tolerišite sve, samo da ne dođe do konflikta u timu
- Budite manijakalni kontrolor – mešajte se u sve što članovi vašeg tima rade
- Nikada ne poveravajte nimalo odgovornosti članovima tima
- Insistirajte da uvek i samo vi donosite odluke
- Uvek se nađite tamo gde ne treba
- Nikada ne reagujte kada vidite da član tima ne radi svoj posao
- Trudite se da izgleda kao da slušate, a zapravo nemojte da čujete niti jednu reč koja dolazi od članova vašeg tima
Naravno da većina ljudi ne preuzima vodeću poziciju sa namerom da loše obavlja svoj posao. Apsolutna većina među svim vođama timova najverovatnije pokazuje ogroman trud da bude na visini zadatka.
Iako su uspešno prošli proces selekcije, prošli obuke o kompetencijama uspešnih vođa timova , često se dešava i da tim sa kompetentnim liderom, sa kompetentnim članovima tima, u radu škripi. To je zato što većina vođa timova nema jasne odgovore na četiri suštinska pitanja:
- Šta kao vođa tima treba konkretno da radim da bi moj tim bio tim visokih performansi? (Akcenat je na „ŠTA“, a ne na „KAKO“)
- Šta su upravljačke funkcije vođe tima? Ima ih 6.
- Šta su upravljački zadaci vođe tima? Ima ih 23.
I četvrto, ne manje važno, proizilazi iz konstatacije da i kada znaju šta konkretno treba da rade, vođe tima ne urade pravu stvar u pravom trenutku:
4.Šta treba da uradim da bi se u pravom trenutku setio koju funkciju treba da ispunim i koji zadatak treba da izvršim?
Ako imate nedoumicu oko bilo kog od ova četiri pitanja, raste verovatnoća da će željeni uspeh vašeg tima izostati. A i da ćete rasturiti tim koji vodite. Ovo potvrđuje i četvorogodišnje istraživanje (2016-2020), naučna studija koja je obuhvatila više od 1000 timova u kompanijama. Utvrđeni su nedostaci klasičnih modela upravljanja orjentisanih na kompetencije (kompetencije jesu potrebne, ali nisu dovoljne) i kao rešenje i njihova dopuna identifikovan je model vođenja timova na bazi inženjerskih principa – jasne, struktuirane, zaokružene i lako razumljive tehnologije vođenja timova.
Zanimljivo je da su u četiri godine, koliko je trajalo istraživanje, uočeni problemi u vođenju posmatranih timova, imali uzrok u činjenici da je vođa tima gubio iz vida bar jednu upravljačku funkciju ili upravljački zadatak koji je trebalo da izvrši u trenutku koji je prethodio nastanku problema i ponašao se nesvrsishodno.
A kada simbioza između vođe i njegovog tima zaškripi, često nastaje neprijatna atmosfera koja može da potraje. Zvuči poznato, zar ne?
Autor teksta je Dragan Savić, međunarodni Perslog master trener