POSTOJI GLAVNI USLOV ZA DOBIJANJE NOVCA Vlada Srbije dodeljuje subvencije za dizelaše, a građanima će biti olakšana prijava
Samo u poslednje dve godine uvezeno je skoro 200.000 dizel vozila, a njihova prosečna starost je oko 17 godina prema istraživanju Saobraćajnog fakulteta. Međutim, Srbija je jedina zemlja u regionu u kojoj je uvoz automobila euro 3 i dalje dozvoljen, dok je u ostalim standard euro 5 motor.
Upravo zato, Vlada Srbije je usvojila Program zaštite vazduha od 2022. do 2023 godine sa akcionim planom. U sklopu njega predviđeno je da se standard najpre podigne na euro 5 normu, a ubrzo posle toga i na euro 6.
Vlasnici dizel vozila moći će da iskoriste subvencije koje dodeljuje država za zamenu starih vozila, sa ciljem smanjenja emisije štetnih gasova.
Kako je navedeno u dokumentaciji, u prvom ciklusu trebalo bi da se zameni oko 140.000 automobila, a isti broj vozila otišao bi na recikliranje. Svi koji poseduju automobile sa euro 1,2, i 3 normama moraće da se odreknu svog starog automobila za potrebe reciklaže, tako će uspešno ostvariti pravo za dobijanje subvencije za kupovinu automobila koji su euro 6 norme.
Još uvek nije definisano na koji način će se dodeljivati subvencije, čeka se precizan predlog Agencije za bezbednost saobraćaja, a plan je da procedura bude brza i efikasna i da sama realizacija bude pristupačna svim vlasnicima starijih dizelaša.
Iako još nije poznat tačan mehanizam prijave, poznato je koji su predviđeni iznosi za nabavku novih automobila, a finansijski podsticaji pokrivaju 35 odsto troškova nabavke polovnih ili novih euro 6 vozila.
- 2.100 evra za kupovinu putničkog automobile
- 2.500 evra za kupovinu lakih teretnih vozila
- 2.900 evra za kupovinu autobusa
Ukupan iznos koji je planiran za realizaciju svih planova koji su navedeni u dokumentu, je više od 2,5 milijardi evra. Jedna od mera koju je Vlada Srbije donela podrazumeva da će državnim finansijskih podsticaijima omogućiti otpremanje starijih vozila u reciklažne centre, a ciljani broj naveden je u tabeli ispod.
Rok za sprovođenje mere dodele subvencija je zaključno sa 2026. godinom.
Podsetimo, Evropska unija je u poslednjim danima prošle godine postigla konačan dogovor o zakonu koji zabranjuje prodaju novih automobila na benzin i dizel od 2035. godine.
Cilj zakona je borba protiv klimatskih promena i brži prelazak na električna vozila. Pregovarači zemalja Evropske unije, Evropskog parlamenta i Evropske komisije, koja radi na izradi novih zakona, saglasili su se da proizvođači automobila moraju da ostvare nultu emisiju CO2 do 2035. godine, što će onemogućiti prodaju novih vozila na fosilna goriva u 27 zemalja. Prema ovim merama, novi automobili sa nultom emisijom štetnih gasova moraće da pojeftine, pa će na taj način biti dostupniji većem broju vozača.
Kakva god da ispadne odluka Evropske unije na kraju, pojedine države su i ranije rešile da postepeno izbace dizelaše i benzince sa ulica. Tako se u Norveškoj benzinci i dizelaši neće prodavati već od 2025, dok za 2030. isto planiraju Velika Britanija, Švedska, Danska, Holandija i Belgija, a Francuska ovakvu promenu planira najdalje do 2040. godine.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.