OD NASELJA „U RUPI“ DO NAJLEPŠE EVROPSKE STANICE Epohalni radovi na Prokopu se konačno završavaju, a sada je poznat i izgled želežničkog centra
Deo grada pod imenom Prokop decenijama unazad poznato je kao neuređeno naselje „u rupi“. Na južnom obodu centralne gradske zone koju direktno povezuje ulica Kneza Miloša nalazi se železnička stanica Beograd centar. Izgradnja stanice započeta je davne 1977. godine, a prvi vidljivi pomak dogodio se 2016. kada je izgradnja delimično nastavljena.
Kada su radovi započeti u oktobru 1977., postavljeni rok za kraj radova bio je 1. maj 1979, međutim zbog loše ekonomske situacije u Jugoslaviji radovi su se odužili, a 1980. godine i prekinuti, da bi u maju 1984. godine država i potpuno odustala od projekta. Izgleda da je ova investicija bila previše komplikovana pa se u prekidima radilo nekoliko godina posle 1990., a kada je konačno početa izgradnja krova na stanici u Prokopu, desilo se Nato bombradovanje i radovi su zbog rata morali biti obustavljeni.
Građani prestonice su 2016. godine bili svedoci javnih radova prvi put nakon 20 punih godina, pa je zvanično otvaranje Beogradske stanice zakazano za 10. decembar 2017. godine i tada popularan „Prokop“ dobija novi železnički red vožnje, ali i mogućnost međunardnog saobraćaja.
Danas, nakon niza građevinskih i ekonomskih izazova, dobre vesti obradovale su Beograđane – gradilište se ponovo otvara, a buduća zgrada imaće moderan izgled po uzoru na stanice iz najvećih evropskih metropola. Stanica Beograd centar prostiraće se na 5.650 kvadrata, dok se vrednost radova procenje na 1.77 milijardi dinara.
Rok za završetak radova na izgradnji nove stanične zgrade u Beograd Centru je godinu i po dana, pa bi novi objekat u Prokopu trebalo da bude završen u novembru 2023. godine, ali čitav kompleks i pristupne saobraćajnice – i koju godinu kasnije.
Investitor projekta, Infrastruktura železnice Srbije, dobila je građevinsku dozvolu stanične zgrade u stanici Beograd Centar, a državni partner u budućem finalnom izgledu je bugarsko-holandska kompanija Railway city d.o.o. Država ulaže zemljište i omogućava gradnju na već izgrađenim objektima i svim parcelama u svom vlasništvu na železničkoj stanici. Dok zauzvrat privatni partner gradi staničnu zgradu, parkinge i komercijalne sadržaje.
Ispunjeni su svi zakonski uslovi za početak radova na izgradnji stanične zgrade Beograd centar, a srpska prestonica će tim projektom na velika vrata da se vrati na železničku mapu Evrope sa otvaranjem nove, moderne železničke stanice.
Budući kompleks činiće dva niza staklenih kubusa, kancelarijskog prostora kod centralnog staničnog hola. Veliki broj stabala i garaža manjih kapaciteta u okviru projekta zasijaće u ne tako popularnom delu grada i time će na još jedan način da oplemeni prestonicu Srbije. Pre svega toga neophodno je najpre da se završi izgradnja ploče posle 43 godine kao i saobraćajno povezivanje u zoni auto-puta.
Na širenju ploče radi se od maja ove godine, a radovi podrzaumevaju obijanje starih i podizanje novih stubova kao i proširenje ploče. Odmah nakon toga pristupa se izgradnji prva dva nedostojeća koloseka ispod ploče.
Početak radova ispod dela ploče se očekuje sredinom sledeće godine i planirano je da traju godinu i po dana. Treća etapa obuhvata zajedničku izgradnju stanične zgrade sa drugim komercijalnim sadržajima. Dosadašnji radovi, kao i radovi u okviru prve i druge etape izvode se prema tehničkoj dokumentaciji koju je izradio Saobraćajni institut CIP, a idejno rešenje je uradio PFB Design d.o.o. iz Beograda.
Prema planskoj dokumentaciji, stanična zgrada biće prizemni objekat povezan vertikalno sa donjim staničnim trgom, peronima i budućom metro linijom. U okviru stanične zgrade nalaziće se peroni za dolaske i odlaske, čekaonice i 15 šaltera. Na dve lokacije biće postavljeni automati za elektronsku kupovinu karata. Stanica će imati i menjačnicu, ambulantu i vatrogasnu službu, kol centar, turistički centar Beograda, šalter AMSS-a, rentakar, taksi stanicu, pa čak i šalter za prodaju avio-karata.
Peronski deo biće povezan sa staničnom zgradom, biće postavljeni liftovi, eskalatori i konvejeri, a putnici će dobiti nove čekaonice, blagajne i druge sadržaje neophodne za funkcionisanje putničkog saobraćaja.
Pored saobraćajne funkcije, zgrada će imati i poslovni centar za čije potrebe je predviđena izgradnja 266 parking mesta. Pored ovog prostora za parkiranje, u planu je i izgradnja garaže kapaciteta 540 mesta, a uz interne saobraćajnice projektom su predviđena i parking mesta na otvorenom. Takođe, za funkcionisanje železničke stanice planira se 88 parking mesta sa frontalne strane kompleksa.
Planom je predviđeno da Beograd dobije jedan moderan, multifunkcionalan objekat, koji će pored pružanja osnovnih usluga putnicima biti i mesto sa poslovnim i drugim sadržajima, čime naš glavni grad, konačno dobija staničnu zgradu koja je u rangu sa onima iz najvećih svetskih metropola.