NOVA MODA U TURIZMU Muška solo putovanja, avanture u mraku i trošenje nasledstva
Uvek imajući na umu pitanje da li istraživanja kreiraju trendove ili se trendovi rađaju iz istraživanja, ovo je ono čemu će turisti u narednom periodu težiti.
Entuzijazam za putovanja među Evropljanima ne posustaje, pa kako je izvestila Evropska komisija za putovanja, neprofitna organizacija koja obuhvata 36 nacionalnih turističkih organizacija, u zimskom periodu do marta 2025. godine na put se planira otisnuti 73 odsto Evropljana, šest odsto više u poređenju sa prošlom godinom.
Međutim, samo 44 odsto njih je već potpuno ili delimično rezervisalo svoja putovanja, što je 12 odsto ispod nivoa predletnjih rezervacija. Hotele u zimskom periodu preferira 54 odsto Evropljana, dok ih je prošle godine takav smeštaj preferiralo nešto manje.
Gotovo polovina putnika, njih 46 odsto, kažu da bi radije potrošili svoj novac na putovanje svog života nego da ga ostave u nasledstvo.
Fokus na manja mesta
Njihovo istraživanje pod nazivom „Praćenje raspoloženja za putovanja unutar Evrope” prvi put se pozabavilo vrstama destinacija koje Evropljani preferiraju. Rezultati su pokazali da 51 odsto ispitanika prebacuje fokus na manje poznata mesta. „Manje turističke destinacije traži 38 odsto turista, dok 18 odsto njih planira tražiti udaljena, nova mesta sa minimalnom infrastrukturom, a 9 odsto njih zabrinuto je zbog prekomernog turizma”, navodi se u istraživanju.
U izveštaju se tumači da većina ljudi izgleda želi da izbegne prenatrpanost na popularnim mestima, pa se može reći da su se turisti složili sa lokalnim stanovnicima najpopularnijih destinacija, koji protestuju protiv prevelikog broja gostiju.
Evropljani u zimskoj sezoni do marta 2025. najviše žele putovati u Španiju, Francusku i Italiju, koje je izabralo između 6 i 8 odsto ispitanika, dok je Hrvatsku izabralo svega 4,1 odsto ispitanih, manje nego Nemačku, Austriju i Grčku, ali više nego Ujedinjeno Kraljevstvo, Portugal i Belgiju, koje čine 10 najtraženijih evropskih destinacija, među kojima je Hrvatska na sedmom mestu.
Ipak, Hrvatska se u istraživanju istakla po privlačenju novih gostiju u zimskom turizmu, njih 22 odsto, po čemu je najbolja među deset najtraženijih, ali najgora je prema ponovnom vraćanju turista, budući da se vraća samo 8 odsto njih, najmanje među svima. Na primer, u Španiju se ponovo vraća 17 odsto turista. Za četiri odsto više Evropljana ove zime putovaće sa porodicama nego prošle godine, njih ukupno 34 odsto, dok će 37 odsto ljudi putovati sa partnerima, 13 odsto sa prijateljima, a 11 odsto sami.
Više se troši
Rastu i iznosi koje turisti na svojim putovanjima planiraju da potroše, za pet odsto. Smanjen je udeo onih koji će trošiti najmanje, do 500 evra, sa 17 na 14 odsto u godinu dana, dok je udeo onih koji će trošiti više od 2,5 hiljade evra porastao sa 11 na 13 odsto u odnosu na prošlogodišnje anketiranje.
Udeo turista koji će trošiti između 501 i 1000 evra ostao je stabilan na 27 odsto, dok je udeo onih koji planiraju potrošnju između 1,501 i 2,500 evra porastao sa 23 na 26 odsto. Zanimljivo je i da potražnja za putovanja avionom ostaje tradicionalno visoka, preferira je 53 odsto putnika, dok je sklonost ka putovanju automobilom pala na najnižu razinu sa 25,8 odsto izbora. Putovanje automobilom prošle godine izabralo je 28,6 odsto putnika.
Globalna nestabilnost i ratni sukobi nisu najveća briga Evropljana željnih putovanja. Najviše njih, 18,8 odsto, zabrinuto je zbog poskupljenja putovanja zbog inflacije, dok 13,2 odsto brine nastavak konflikta između Rusije i Ukrajine, a 8,6 odsto njih brine se zbog potencijalnog uticaja aktuelne bliskoistočne krize na sigurnost putovanja.
Uprkos sve glasnijem naglašavanju važnosti borbe protiv klimatskih promena, svega 5,2 odsto turista zabrinuto je oko uticaja svojih putovanja na životnu sredinu. Da su im njihovi novčanici važniji od sigurnosti, Evropljani su pokazali i odgovorivši na pitanje o kriterijumima za izbor destinacije. Sigurnost je kao prioritet dobila najviše glasova, 17,5 odsto, ali su je parametri vezani za finansije zajedno premašili.
Finansijski povoljne i atraktivne ponude važne su za izbor destinacije za 12,3 odsto ispitanika, dok je za 8,6 odsto njih važno da su troškovi života na destinaciji niski. Za 21 odsto ispitanika prioritet su troškovi.
Iako je uticaj njihovog putovanja na klimu važan za samo 5,2 odsto ispitanika, njih 18 odsto prati vremensku prognozu kada biraju putovanje, 14,4 odsto izbegava destinacije sa ekstremnim temperaturama, a 14,2 odsto bira destinacije sa umerenim temperaturama vazduha.
Koje destinacije se ističu?
Trendovi se ne prate samo za zimska putovanja; njihovo detektovanje u punom je jeku za celu 2025. godinu. Istraživanje turističke kompanije Expedia „Unpack ’25” slaže se sa istraživanjem Evropske komisije za putovanja kada je reč o rastu interesovanja za destinacije van utabanih turističkih ruta. Expedijin popis takvih destinacija sve je traženiji i već se nazivaju destinacijama u usponu, koje portali za rezervaciju smeštaja poput Expedije pojačano reklamiraju.
U istraživanju „Unpack 25” 63 odsto ispitanika reklo je da će u sledećem putovanju posetiti destinaciju van popularnih ruta. U pitanju su destinacije blizu najpoznatijih odredišta, do kojih je potrebno samo malo skrenuti. Najtraženije takve destinacije su francuski Rem, kada se skrene od Pariza; italijanska Breša kraj Milana; meksički Kozumel kraj poznatijeg Kankuna; Santa Barbara kraj Los Anđelesa u SAD; Vaikato kraj Oklenda na Novom Zelandu; zatim španska Đirona blizu Barselone i Fukoka u Japanu, koja je blizu Tokija. Umesto popularnog Dubaija, tu je obližnji Abu Dabi, a na Tajlandu van glavne rute na kojoj je Puket nalazi se Krabi, dok se u Kanadi od Kalgari skreće ka mestima Kanmor i Alberta.
Hrana je na putovanjima važna jer globalna istraživanja pokazuju da 39 odsto putnika obično poseti trgovinu mešovitom robom, a 44 odsto kupuje lokalne proizvode koje ne mogu nabaviti kod kuće.
Expedijino istraživanje naglašava dva trenda
– JOMO putovanja kao suprotnost FOMO putovanjima. Potonji izraz označava „Fear of missing out”, odnosno strah da će nešto biti propušteno, što podrazumeva pokušaj da se doživi što više sadržaja, dok „JOMO” označava „Joy of missing out”, odnosno radost u propuštanju, što znači da putnici, njih 62 odsto, traže putovanja koja smanjuju stres i anksioznost i omogućavaju im da se povežu sa ljudima koje vole- navodi Ekspedija.
Stoga u Expediji očekuju rast potražnje za, kako ističu, šarmantnim kućama na plaži, osamljenim kolibama pored jezera ili udobnim kolibama u planinama. Traženi su bazeni, mirni vrtovi, hidromasažne kade, spa centri i trijemovi koji pomažu ljudima da se opuste i odvoje od svakodnevice.
Od prirodnih fenomena, putnici najviše žele da vide polarnu svetlost – njih 61 odsto, dok geološke fenomene poput vulkana, gejzira i toplih izvora želi da vidi 30 odsto. Godišnja predviđanja Booking.com-a za 2025. takođe ukazuju na to da će turisti tražiti destinacije van utabanih staza, značaj održivosti će rasti, kombinacija velnesa i avanture postajaće sve važnija i podsticati odabir putovanja, dok će planovi sve više obuhvatati noćne aktivnosti u prirodi. Prema Booking-u, raste i značaj porodičnih vrednosti, kao i traženje smisla i svrhe putovanja.
Expedijino istraživanje naglašava važnost „JOMO putovanja” – što znači uživanje u propuštanju (Joy of Missing Out) umesto straha od propuštanja.
Noćni turizam Kao najvažniji trend za 2025. istraživanje Booking.com-a ističe noćni turizam, navodeći da vlada neviđeni entuzijazam među putnicima koji traže oblasti sa tamnim nebom kako bi se divili Sunčevom sistemu i posmatrali zvezde. Više od 60 odsto ispitanika razmatra posetu destinacijama sa smanjenim svetlosnim zagađenjem, kako bi se približili svemiru.
Motivacija za ovakvim željama može biti i rast globalnih temperatura zbog kojih letnji dani postaju neizdrživi. Čak 61 odsto ispitanika izjavljuje da želi da provodi manje vremena na suncu. Dodatno, 60 odsto ispitanika traži putovanja za koja veruju da im, zahvaljujući opuštanju, mogu produžiti život.
Jedan od značajnih trendova je i sve veće interesovanje za solo putovanja među muškarcima, gde je fokus na zdravstvenoj dobrobiti i ličnom razvoju. Istraživanja Booking.com-a i kompanije Omio pokazuju da je ovaj trend rezultat modernih pritisaka – 29 odsto muškaraca traži odmor, 23 odsto stavlja mentalno zdravlje kao prioritet, dok 14 odsto želi da se suoči sa osećajem usamljenosti.
Pored toga, sve češća upotreba alata zasnovanih na veštačkoj inteligenciji u planiranju putovanja dovela je do toga da je među pet najvažnijih trendova za 2025, prema istraživanju Booking.com-a, trošenje nasledstva svoje dece. Gotovo polovina putnika (46 odsto) kaže da bi radije potrošili svoj novac na putovanje života nego ga ostavili u nasledstvo.
Ovaj trend je naročito izražen među generacijom „bejbi bumera” (rođenih između 1946. i 1964.), od kojih bi 49 odsto radije putovalo nego ostavilo novac deci. Međutim, pošto 58 odsto putnika navodi da su im roditelji finansirali deo putovanja, može se zaključiti da deca imaju priliku da uživaju u nasledstvu koje neće dobiti. Očekivani rast međugeneracijskih putovanja ukazuje na davanje prednosti zajedničkim iskustvima u odnosu na materijalno bogatstvo, dok je 80 odsto „bejbi bumera” izjavilo da će rado finansirati letovanja svojoj deci i unucima, piše Poslovni.hr.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.