UVERLJIVOST JE VAŽNIJA OD VIZIJE Mnogi preduzetnici imaju sjajne ideje, oni uspešni umeju da ih prodaju
Kao menadžer proizvoda prvo u Google-u, a zatim u Redditu i Pinterest-u, Tajler Odin je prillično naučio koliko je važna moć ubeđivanja. Tajna, kaže, nije toliko ideja koja menja svet. Radi se o tome da budete na istoj talasnoj dužini sa ljudima.
Vizija znači uspeh
-Realnost je da vizionari poput Stiva Džobsa nisu bili uspešni jer su iz ničega smislili nešto neverovatno i originalno – rekao je Odin u intervjuu iz 2018.
Odin godinama drži predavanja o ubeđivanju, oslanjajući se na principe koje je psiholog Danijel Kaneman izneo u svojoj knjizi Misliti brzo i sporo.
Kaneman tvrdi da mozak ima dva sistema za doživljavanje informacija: Sistem 1 je brz, automatski i uglavnom nesvestan. Sistem 2 je spor i promišljen i zahteva dublje, analitičko razmišljanje. Kada je u pitanju konstruisanje argumenta ili poruke, nije dovoljno biti logički ispravan.
-Kada pogledamo u čemu vizionari zaista uspevaju, vidimo da nam daju siguran, dosledan i koherentan plan zbog kojeg se osećamo bezbedno – kaže Odin.
-Verujemo im ne zato što je njihova vizija savršena, već zato što je imaju pod kontrolom. Oni jasno komuniciraju bez da nam daju sve odgovore. Ono što većina ljudi smatra vizijom je zapravo ubeđivanje – istakao je on.
Odin naglašava da biti uspešan preduzetnik podrazumeva mnogo više od ubeđivanja ljudi da kupe vaš proizvod ili investiraju u vašu kompaniju. To znači stvaranje široke mreže onih koji su oduševljeni vašom idejom i žele da vide kako ona raste. Preduzetnik nam donosi nekoliko ideja kako da počnemo.
Uspostavite poverenje
Uz patos (apel na emociju) i logos (logički argument), Aristotel je verovao da je dobar karakter, ili etos, jedan od tri glavna stuba ubedljivog govora. To je zato što bez obzira koliko je argument argumentovan ili logičan, neće biti važno ako publika ne veruje osobi koja ga iznosi.
U svom sada poznatom TED govoru o reformi krivičnog pravosuđa, advokat za ljudska prava Brajan Stivenson počinje svoje izlaganje ne spiskom diploma koje je stekao ili prestižnih nagrada koje je osvojio, već rečima.
-Većinu vremena provodim u pritvoru, u zatvorima, osuđeni na smrt. Većinu svog vremena provodim u zajednicama sa veoma niskim primanjima na projektima i na mestima gde postoji mnogo beznađa – kazao je on.
Ova informacija je mnogo važnija za slušaoce koji ne znaju ko je on, niti zašto bi trebalo da veruju u ono što govori.
Druga sastavna komponenta uspostavljanja kredibiliteta je, naravno, poštenje. Jedna laž ili lažno predstavljanje često mogu biti dovoljni da nanose trajnu štetu profesionalnoj reputaciji.
Kao što je Voren Bafet rekao: „Potrebno je 20 godina da se izgradi reputacija i pet minuta da se uništi”.
Zaista slušajte
Kada je u pitanju ubedljivost, važno je pokazati ljudima da možete ponuditi pravo rešenje za problem.
Da biste ovo efikasno uradili, morate da slušate svoju publiku da biste zaista razumeli šta joj je potrebno i kako joj možete pomoći.
Većina nas precenjuje svoju sposobnost slušanja. Ali to je važna veština koju treba negovati ako želimo da budemo ubedljivi.
Kada razgovarate sa nekim, posvetite mu punu pažnju. Gledajte ga u oči i koristite njegovo ime tokom razgovora. Ne prekidajte ga. Ovo šalje poruku da cenite tu osobu i njeno mišljenje.