Pruga Beograd–Novi Sad, u okviru međunarodne brze pruge Beograd–Budimpešta danas je puštena u saobraćaj, a u prvom brzom vozu na toj relaciji nazvanim Soko bili su predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić, predsednica Vlade Ana Brnabić i predsednik Vlade Mađarske Viktor Orban.
PUŠTENA BRZA PRUGA BEOGRAD-NOVI SAD Soko „poleteo“ ponosnom brzinom od preko 200 kilometara na čas
Vožnji su prisustvovali i ministri u Vladi Srbije, predstavnici državnih institucija i izvođača radova – kineskih kompanija China Railway International Company i China Communications Construction Company, kao i predstavnici ruske železnice RŽD Internešnel i domaćih firmi.
Vučić je ocenio da će ovaj projekat dodatno zbližiti Srbe i Mađare, s obzirom na to da će, kada bude gotova cela pruga do Mađarske, moći iz Beograda da se stigne do Budimpešte za samo dva sata i 40 minuta.
Takođe, pruga će biti veza između južne i centralne Evrope, rekao je predsednik i ujedno iskazao zahvalnost Orbanu, koji je poručio da danas povezujemo dve zemlje, dve prestonice i na taj način olakšavamo život i Srbima i Mađarima.
Premijer Mađarske je ocenio da saradnja dveju zemalja i prijateljstvo Srba i Mađara nikada nije bilo bliže, kao i da je brza pruga od Beograda do Novog Sada, a za nekoliko godina i do Budimpešte, dokaz zajedničkih napora u povezivanju dveju država.
– Ovo je vaš veliki dan i mi Mađari vam na tome iskreno čestitamo – naglasio je Orban.
On je, ukazavši na to da su radovi u Srbiji brzo napredovali, dao obećanje da će do 2025. godine linija Beograd–Budimpešta biti u funkciji.
Brnabić je istakla da je ponosna na ovaj projekat, koji će mnogo uticati na kvalitet života građana, i kao primer navela da će studenti iz Beograda sada mnogo lakše putovati na fakultet u Novom Sadu. Najavila je da će se u budućnosti brzim vozom ići i do Niša i Preševa, navodi se u saopštenju Vlade.
Pruga od Beograda do Novog Sada dužine 74,9 kilometara, koju su gradile kineske i ruske kompanije zajedno sa domaćim podizvođačima, deonica je buduće brze pruge od Beograda do Budimpešte.
Vrednost radova na delu pruge od Beograda do Novog Sada iznosila je 935 miliona dolara.
Brzi voz Soko počeće u nedelju redovno da saobraća za putnike od Beograda do Novog Sada, a vozna karta u jednom pravcu koštaće u promotivnom periodu 300 dinara, dok će prevoz dece do sedam godina biti besplatan.
Prugu su testirale merna kola nemačkih železnica i 21. januara dostignuta je brzina od 201,5 kilometara na sat.
Izgradnja brze pruge Beograd–Budimpešta najveći je i najznačajniji infrastrukturni projekat u ovom delu Evrope. Buduća brza pruga do Budimpešte deo je globalne inicijative Kine Pojas i put za infrastrukturno povezivanje Evrope i Azije, a kada bude završena vozom će se na toj relaciji putovati manje od tri sata.
Radovi u Srbiji počeli su u avgustu 2017. izgradnjom najvećih infrastrukturnih objekata na trasi pruge, tunela i vijadukta Čortanovci na deonici Stara Pazova–Novi Sad, koju je gradila ruska kompanija RŽD Internešnel.
Vrednost celog projekta gradnje pruge za velike brzine kroz Srbiju od Beograda do Subotice (Kelebije) iznosi približno 2,2 milijarde dolara, a finansiranje je obezbeđeno iz kredita Ruske Federacije i kineske Eksim banke, uz učešće budžeta Srbije.
Deonicu od Beograd Centra do Stare Pazove, u dužini od 34,5 kilometara, gradio je konzorcijum kineskih kompanija China Railway International Company i China Communications Construction Company. Vrednost ugovora iznosila je 350,1 milion dolara.
Deonica Stara Pazova–Novi Sad, koju su gradili Rusi, duga je ukupno 40,4 kilometra, od čega je otvorena pruga 36,2 kilometra, a tunel i vijadukt Čortanovci 4,2 kilometra.
Projekat se finansirao iz ruskog kredita za modernizaciju srpskih železnica.
Na trećoj deonici, od Novog Sada do Kelebije, radovi su počeli 22. novembra 2021. i ona će biti duga 108,1 kilometar. Radove izvode iste kineske kompanije koje su bile na deonici Beograd–Stara Pazova. Vrednost ugovora je 1,16 milijardi dolara.
Ugovoreni rok za završetak radova na deonici Novi Sad–Kelebija je 33 meseca, odnosno do kraja 2024. godine.
Očekuje se da će Mađari svoju deonicu brze pruge od granice do Budimpešte završiti polovinom 2025. godine.
U okviru izgradnje pruge za velike brzine između Novog Sada i Subotice, biće izgrađeno ukupno 56 objekata. Projektom je predviđena rekonstrukcija devet železničkih stanica (Novi Sad, Sajlovo, Kisač, Stepanovićevo, Zmajevo, Bačka Topola, Žednik, Naumovićevo i Subotica), kao i tri nove stanice sa staničnim kapacitetima (Rumenka, Vrbas i Lovćenac).
Izgradnja pruge za velike brzine Beograd–Budimpešta prvi je prekogranični projekat u okviru saradnje Kine i zemalja centralne i istočne Evrope, koji zajednički realizuju Srbija, Mađarska i Kina.