KAZNA MORA DA ZABOLI Bizportal proverava – da li bogatiji Srbi treba više da plate saobraćajnu kaznu
Na drumovima širom sveta važe različita saobraćajna pravila, kao i drugačiji vid sankcionisanja ukoliko dođe do kršenja istih.Jedan od poslednjih, poprilično radikalnih mera usled saobraćajnog prekršaja dolazi nam iz Finske, gde je prema navodima medija, vozač zbog prekoračenja brzine morao da plati 120.000 evra kazne.
Kako u Finskoj, tako i u mnogim drugim zemljama, zakon nalaže da se novčana kazna, najpre odredi, pa zatim i naplati shodno primanjima prekršajnog počionioca.
Definitivno još strožiji primer kažnjavanja zabeležen je u Švajcarskoj, kada je milionerka preduzetnica, osuđena na kaznu od 192.825 hiljada evra nakon što je vozila nepropisnom brzinom kroz jedno švajcarsko selo.
U Srbiji je jasno propisan saobračajni zakon, kao i sve kazne ukoliko dođe do nekog kršenja, ali da li bi ovaj gorenavedeni zakon, mogao da se preslika na naše vozače?
U razgovoru za Bizportal, dr Milan Vujanić, profesor sa Saobraćajnog fakulteta u penziji, jasnog je stava da bi takva metoda doprinela bezbednosti, ali i nekoj jednakosti. Kao i da je bio jedan od prvih stručnjaka u našoj zemlji koji je želeo takav zakon i za naše puteve.
– Svaka kazna, pa i saobraćajna, mora da ispuni nekoliko uslova. Najpre mora da bude represivna, da „boli“ po džepu, ali i da bude preventivna, kako se jednostavno ne bi tako olako ponavljala u budućnosti. Učestvovao sam u pravljenju saobraćajnog zakona koji je izašao 2009. godine, a jedan od predloga bio je upravo novčano sankcionisanje shodno primanjima, ali tada to nije usvojeno – govori Vujanić.
Sagovornik je, takođe mišljenja, da novčana kazna mora da bude osetna za svakog, i za one imućnije, kao i za one za manjim primanjima.
– Veoma je važno da kazna ima jednaku težinu za svaki budžet počionica prekršaja. Nije isto ako se, na primer, kazna od 5.000 dinara za nepropisno parkiranje naplati od nekoga ko ima primanja 130.000 dinara, kao i kod nekog ko ima 35.000 dinara. Takvo sankcionisanje neće imati skoro nikakvog efekta kod bolje situiranih vozača – objašnjava sagovornik.
Vujanić je istakao da uvođenje takvog zakona ne bi predstavljalo ništa amoralno, niti apolitično, kao ni da bi u toj situaciji mi bili izuzetak.
– Potpuno sam jasnog stava da bi novčani deo kazne morao da bude proporcionalan u odnosu na primanja počionica, i da bi se tako smanjio broj prekršaja na srpskim putevima. U mnogim zemljama sveta se kazna propisuje fleksibilno, pa zašto ne bi i kod nas – dodao je on.
Prema njegovim rečima, jedan od predloga bi bio da se naprave određene norme za kažnjavanje vozača sa srednjim primanjima, a u odnosu na to koliko je lični dohodatak veći ili manji, da se kazna odredi shodno tome, a sveko preko proseka da bude drastična novčana kazna za bogatije građane.
– Kod nas se vožnja iznad 210 kilometara na čas na auto-putu smatra bezobzirnom i nasilničkom vožnjom. Kazna za to je 14 kaznenih poena, osam meseci zabrane upravljanje vozilima, ali i 120.000 dinara. Automobil koji ide tom brzinom sigurno nije jeftin, pa zašto bi onda vozač tražio izgovore da to ne plati – rekao je Vujanić za Bizportal.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.