KAMIONDŽIJE PRED PENZIJOM, A MLADIH ZA VOLANOM NEMA Srbija deli muku sa Evropom – hronično joj fale profesionalni vozači
Brojka sama po sebi deluje neverovatno, ali je istinita – u Evropi, kako ovih dana pišu svetski mediji, nedostaje 400.000 vozača kamiona da bi teretni prevoz funkcionisao normalno. Većina država ima problema, pre svega, sa privlačenjem mlađih ljudi za ovaj posao, a kako saznajemo, gotovo identična situacija je i sa kamiondžijama u Srbiji.
Prema rečima Neđa Mandića, predsednika poslovnog udruženja prevoznika robe u međunarodnom drumskom saobraćaju „Međuna rodni transport”, glavni problem domaći prevoznika je takođe manjak vozača. Ionako ih nema dovoljno, a zbog potrage za boljom zaradom, mnogi odlaze iz Srbije da bi radili u zemljama Evrope i sveta, ali ni tamo nije idealno kao što mnogi profesionalni vozači misle.
– Naši vozači odlaze tamo misleći da će imati veću platu, što možda i jeste tako nominalno, ali je u realnosti malo drugačije. Plata jeste veća, ali su veći i troškovi života, kad kad se sve sabere, nije baš toliko atraktivno – kaže Mandić.
Prema rečima našeg sagovornika, jedna problem je identičan sa evropskom, pa i svetskom situacijom sa hroničnim manjkom profesionalnih vozača – ne stvaramo dovoljno novih, to jest, ne privlačimo mlade ljude. Na drumovima Srbije i u međunarodnom teretnom prevozu, za volanima kamiona su uglavnom bivši vozači, pred završetkom radnog veka.
– Dakle, oni su pred penzijom, a nema novih, koji će sesti na njihovo mesto. Postoji Zakon koji je u proceduri, i koji bi omogućio mladim vozačima da brže dođu do dozvole, odmah posle srednje škole, ali to je sve na dugom štapu. Ne verujem da će zakon biti usvojen u sledeće tri godine – otkriva Mandić.
Još jednu neugonost predstavlja i dobijanje vize i tiče se kamiondžije koji žele da rade u međunarodnom saobraćaju – mogu da dobiju srpsku, ali ne i šengensku, što opet usporava ceo proces rada.
Mandić napominje i dosta vozača odlazi u inostrantvo iz razloga koji mnogima možda ne bi pao na pamet, a to je predugo čekanje na granicama.
– Zadržavanje na granici je veliki gubitak vremena, a kada kamion stoji, on, jasno, ne može ni da zarađuje – kaže sagovornik Bizportala. U inostranstvu može da pređe duplo više puta za manje vremena, pa samim tim i da više zaradi.
Dakle, bez podmlađivanja vozača nema ni budućnosti za ovaj veoma važan sektor snabdevanja, koji u vremenu krize biva posebno pogođen. Mandić kaže da u Srbiji posluje oko 5.000 licenciranih preduzeća za teretni prevoz, sa oko 30.000 kamiona u svom posedu. Tu se ubrajaju i oni koji imaju po jedan ili nekoliko teretnih vozila u vlasništvu, pa do velikih firmi koje imaju i do 300 kamiona.
Manja preduzeća još i posluju, jer je lako naći vozača za jedan kamion. Međutim, firme koje, recimo, imaju 40 kamiona, i te kako osećaju prazninu za volanom – obično ih je petnaestak na putu, dok ostali stoje u garaži i čekaju nove vozače.
Platiš ih pošteno i svi problemi rešeni!