DA NE UGROŽAVAJU NI DRUGE, NI SEBE Srbija vapi za zakonom koji će regulisati vožnju električnih trotineta – sve ih je više, i sve su opasniji
Rupe u zakonu su opasna stvar, pogotovo kada je u pitanju bezbednost u saobraćaju. A kada se tome doda i činjenica da čitav segment saobraćaja uopšte nije zakonski regulisan, kao što je to slučaj sa električnim trotinetima, problemi mogu samo da se gomilaju.
U Nemačkoj uveliko kažnjavaju nesavesne vozače trotineta. Zanimljivo je da je u tamošnjem gradu Oldenburgu čak kažnjen i suvozač na trotinetu, jer se vozio u pijanom stanju. Sudija je procenio da je ugrožavao bezbednost, jer se tom stanju pridržavao za upravljač, pa je tako dovodio u opasnost i samog vozača, koji je, inače, bio trezan.
Do sada, najveći problem koji su vozači električnih trotineta pravili bio je taj što su ga vozili po trotoaru, to jest, smetali su pešacima i ugrožavali njihovu bezbednost. Osim toga, vozači trotineta najčešće i najviše ugrožavaju sami sebe – nepažljivom i prebrzom vožnjom, bez odgovarajuće zaštite. A jedan udarac točkom ivičnjak znači ozbiljne povrede.
Ipak, predlog Izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja, koji bi uskoro trebalo da se nađe u skupštinskoj proceduri, bi to mogao da popravi. Prema rečima Milana Vujanića, profesora Saobraćajnog fakuteta u penziji, on je dobio predlog na uvid i trebalo bi da ga izmeni i dopuni.
Predlog, inače, u sadašnjem obliku predviđa najbrže kretanje trotineta na kolovozu od 25 kilometara na čas, dok bi vožnja na trotoaru morala da bude prilagođena brzini pešaka, to jest, između tri i pet kilometara na čas.
Damir Okanović, iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, zakon bi pre svega trebalo da reguliše sam pojam lakog električnog vozila, kao i prostor kojim će se kretati.
– U praksi, najveći problem je taj što smetaju pešacima – kaže Okanović za Bizportal.
Jedna od važnijih zakonskih obaveza biće svakako i odgovarajuća bezbednosna oprema za vozače trotineta, poput kacige i ograničenja brzine. O eventualnim kaznama tek treba da se raspravlja.
To i te kako ima logike – prema ranijem pisanju medija, istraživanja sprovedena od strane Centra za kontrolu i prevenciju bolesti u Atlanti ukazuju na činjenicu da najveći broj povreda zadobijenih u padovima ili sudarima u kojima su učestvovali električni trotineti predstavljaju povrede glave – 40-45 odsto, ruku (gotovo svaka treća), i nogu (svaka osma), a prosečna starost povređenih je 29 godina.
U Holandiji je uvedena obaveza da trotineti moraju da se registruju i imaju tablice, a da vozači moraju imati vozačku dozvolu i moraju biti stariji od 16 godina. Takođe, brzina trotineta je ograničena na 25 na sat. U Francuskoj trotinete ne mogu da voze mlađi od 12 godina, niti se ovaj dvotočkaš sme voziti po trotoaru, osim na obeleženim mestima. Velika Britanija je bila najrigoroznija i u potpunosti je zabranila trotinete u javnom saobraćaju, a to je najavila i Švedska zbog nedostatka infrastrukture.