Dopuna freona u klima-uređajima je ozbiljan i stručan posao – posećujte samo ovlašćene servisere
Klima uređaj je nezamenljiv deo svakog automobila, međutim, zbog uredbe Ministarstva za zaštitu životne sredine, dopuna freona više neće biti moguće na svakom ćošku, i kod svakog servisera. Trenutno, postoje dva problema – serviseri više neće moći da kupuju freon (gas pomoću kojeg funkcionišu rashladni uređaji), niti da dopunjuju klima uređaje u okviru postojećih servisa -ukoliko nemaju odgovarajući sertifikat.
Serviseri klima uređaja su već počeli da sklanjaju klima stanice iz svojih radionica. Kako stvari stoje, ne postoji ni minimalna šansa za „rad na crno“, što je za Bizportal potvrdila Aleksandra Đurišić, menadžerka Udruženja autoservisa Srbije.
– Niko ne može da obavlja dopunu freona, niti da rukuje freonom na bilo koji način, ukoliko osoba nema sertifikat B, koji se odnosi na servisiranje klima na određenim motornim vozilima. Kako god da serviser opisuje svoju uslugu, tu su uredbe prilično jasne – svako lice koje rukuje kontrolisanim gasovima mora da ima licencu – započinje sagovornica.
Ona dodaje da se to ne ne odnosi samo na servise motornih vozila, već se odnosi i na sve ljude koji se bave stacionarnim klimama, jer freon postoji i u frižideru, u raznim klima sistemima, u kućama, zgradama, ali i u ventilacionim sistemima u supermarketima.
– Svim tim firmama i servisima je za ovlašćeni rad neophodan „Sertifikat A“, ukoliko žele da nastave sa servisiranjem i poslom generalno, i tu je uredba vrlo jasna – objašnjava menadžerka Udruženja autoservisa Srbije.
„Uzmu 1.000, 2.000 dinara i onda opet“
Aleksandra Đurišić za naš portal ističe da najveći problem i stvaraju svi serviseri koji obavljaju dopunu klima sistema bez licenci.
– Oni koriste situaciju, naplate brzinski posao za hiljadu do dve dinara, a tada ne istaknu vlasniku vozila da postoji problem koji zahteva intervenciju mehaničara. Samo par dana posle obične dopune freona, uglavnom dođe do ponovnog problema koji vlasnike vozila vraća nazad kod tog istog servisera, i ponovnog plaćanja iste usluge – govori ona.
Problematika je jasna – visoke temperature su krenule, u Srbiji nema dovoljno servisera, a tu je problem u veleprodaji freona osobama koje nemaju sertifikat A ili B.
– Već sada su gužve, jer u ovom momentu radi oko osamdeset ovlašćenih servisera koji su upisani na sajt Ministarstva kojima je izdat „Sertifikat B“. Znamo da je njih dosta više, i da je dosta članova našeg udruženja dobilo taj sertifikat od Ministarstva fizički, ali nisu uneti u registar Ministarstva – ističe Đurišić.
Kazne milionske, malim serviserima moguće i zatvaranje radnji
Đurišić ističe da je brojnim serviserima lakše da propuste sezonu, nego da nastave da dopunjuju klima uređaje, kako bi ne bi došli u problem sa inspekcijom, i visokim kaznama.
– Sigurno će biti poteškoća, jer mnogo servisera je već obustavilo punjenje klima uređaja u automobilima zbog rigorozne kontrole. Kazne se kreću od 250.000 hiljada dinara, pa sve do milion, od 500.000 do milion dinara za pravna lica, dok je za preduzenike kazna od 250.000 do 500.000 dinara. Za male servise koji imaju jednog ili dvojicu zaposlenog, kazna u toj visini mogla bi da znači i katanac na vrata, odnosno zatvaranje celog servisa – zaključuje Đurišić za Bizportal.
Ovlašćenim serviserima regulativa koja se odnosi na sticanje sertifikata ide u korist
Iako većini servisera u našoj zemlji uredba koja se tiče prodaje i upravljanja freonom ne ide u prilog, postoje i oni koji pozdravljaju ovu odluku resornog Ministarstva.
– Zakon koji se odnosi na servisere za motorna vozila je jako dobra stvar, jer se time štite svi oni koji se time bave profesionalno, sa sve odgovorajućom licencom. Te aparate, odnosno klima stanice sad imaju i vulkanizeri, autoperionice, postoje i na tehničkom pregledu. Mnogi se time bave nelegalno, jer nemaju sertifikat. Mi smo ovlašćeni servis koji se ozbiljno bavi termo-izolacijama i rashladnim uređajima, što podrazumeva posedovanje neophodnog sertifikate i licenci za rad koja se dobija u Ministarstvu za zaštitne životne sredine – objašnjava serviser iz „Autoklimesale“ za Bizportal.
Serviser zaključuje da će dopuna freona i kompletan servis klima uređaja drastično da poskupi, da je blagi potres na tržištu neizostavan, kao i da će cene svih usluga da skoče više od 30 odsto.
Ministarstvo za zaštitu životne sredine saopštilo: „Sertifikacija za servis klima uređaja obavlja se po istim propisima već 8 godina“
Povodom informacija objavljenih u medijima kako je stupila na snagu nova regulativa koja će uticati na sticanje sertifikata za servis auto-klima, kao i da nisu u dovoljnom obimu organizovane obuke za sticanje odgovarajućih sertifikata, Ministarstvo zaštite životne sredine vas obaveštava o sledećem:
Zakon o zaštiti vazduha koji propisuje da je zabranjeno stavljanje u promet na malo supstanci koje oštećuju ozonski omotač i fluorovane gasove sa efektom staklene bašte u primeni je od 2009. godine.
Način postupanja sa pomenutim gasovima, kao i uslovi za izdavanje dozvola, definisani su Uredbom koja je stupila na snagu 2014., a 2016. godine i Uredba o sertifikaciji lica koja obavljaju određene delatnosti u vezi sa supstancama koje oštećuju ozonski omotač i određenim fluorovanim gasovima sa efektom staklene bašte, dokument kojim je omogućeno je sticanje A i B sertifikata.
Tokom osam godina primene propisa, organizovane su obuke za sticanje sertifikata u pet gradova, u Nišu, Novom Sadu, Beogradu, Kragujevcu i Kaću. Ministarstvo objavljuje spisak servisa kojima je izdata dozvola na zvaničnoj internet stranici: https://www.ekologija.gov.rs/dozvole-obrasci/zastita-vazduha-i-ozonskog-omotaca
Budući da tokom osam godina nije bilo nikakvih novina u propisima, kao i da su organizovne obuke za zainteresovane strane, ne postoji nijedan razlog za prepreku u procesu pribavljanja sertifikata.
Do danas, obuku i ispit za sertifikat A uspešno je završilo 869 lica, od kojih je njih 426 podnelo zahtev Ministarstvu za dobijanje sertifikata i do sada je sertifikovano njih 392, dok je 34 u proceduri. Obuku za sticanje sertifikata B uspešno je završilo 511 lica, od čega je 174 podnelo zahtev za dobijanje sertifikata, sertifikovano je njih 114, dok ih je 60 u proceduri.
U ovom momentu ne postoji preopterećenost raspoloživih kapaciteta za obuku, a time ni potreba za dodatnim centrima. Ukoliko se ispostavi da su raspoloživi kapaciteti nedovoljni, Ministarstvo zaštite životne sredine će preduzeti sve korake kako bi se uspostavili novi centri za obuku.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.
Moja kola(10 godina star Hyundai i 30 specil za Nemačko tržište ),SAMO NA SERVISU Hyundai dajem mehaničarima.Susjed sa 1 šraufciger i 1 bušilicu NIJE MOJ MAJSTOR!