AUTO PODSETNIK Tehnički pregled, obaveza svakog vozača – izbegnite banalni problem, koji može da vam izbije još para iz džepa
Pre same registracije vozila, neophodno je uraditi tehnički pregled. Kako bi vozilo dobilo dozvolu da se uključi u saobraćaj, kao što je poznato, mora da bude tehnički ispravno, a novčana naknada za taj pregled u svakom gradu je drugačija. U manjim gradovima cene se kreću od 5.000 dinara, dok je u prestonici nešto skuplje pa košta i preko 6.000 dinara.
Obaveza svakog vozača je da uradi tehnički pregled na godinu dana, obično prilikom registracije. Postoje i dva izuzetka, kada je vozilo starije od 15 godina, mora se kontrolisati na 6 meseci, dok vozači novih vozila imaju povlastice, i njihova obavezna poseta tehničkom pregledu je na dve godine.
Prema podacima koje je izdao Republički zavod za statistiku, ukupan broj vozila na teritoriji Beograda, za koje je urađen tehnički pregled u 2021. godini iznosi 710.071, a podela po kategorijama iznosi ovako:
- Mopedi 5.475
- Motocikli 11.470
- Putnički automobili 594.063
- Autobusi 3.736
- Teretna vozila 79.226
- Priključna vozila(prikolice) 15.598
- Radna vozila(traktori, buldožeri…) 503
Prema rečima zaposlenih u firmi Grin Auto iz Novog Sada, koji se bave tehničkim pregledima, putnička vozila cena usluge iznosi 5.800 dinara i da uvek imaju posla.
– Nema pravila, nekada klijent odmah dođe na red, a dešava se i da moraju da čekaju dva do tri dana, ali konstantno imamo posla – kaže radnica, koja savetuje vozače da iskoriste mogućnost provere svog ljubimca mesec dana ranije pre podnošenja zahteva za registraciju, kako bi izbegli gužve i čekanja.
Ako nešto nije u redu na automobilu, vozač je dužan da nakon popravke ponovi tehnički pregled i to u roku od sedam dana. Ali, postoji jedna olakšica. Po zakonu, ako vozač ne prođe prvu proveru ispravnosti automobila, onda se naredni tehnički pregled, to jest drugi po redu, ne plaća, objašnjava naša sagovornica.
– Najčešće vraćamo automobile koji imaju problema sa signalizacijom i kočnicama, što se i brzo popravi, te nikada nismo imali slučaj da nam se neko vrati po treći pu na tehnički pregled – rekla je radnica.
Na tehničkom pregledu se proverava ispravnost:
– uređaja za upravljanje,
– za zaustaljanje,
– za davanje svetlosnih i zvučnih signala,
– za osvetljavanje puta,
– za kontrolu i davanje znakova,
– za odvođenje i regulisanje izduvnih gasova,
– za spajanje vučnog i priključnog vozila,
– za oslanjanje, za kretanje i osovina.Zatim, tu su i elektrouređaji i instalacije, pogonski uređaji, uređaji za prenos snage i oprema vozila.
Sanja iz firme Trijumf 021, kaže da gotovo istog trenutka mogu da prime klijenta, a tehnički pregled ne sme da traje kraće od 25 minuta.
– Vozači sa putničkim vozilima i onim teretnim koji imaju nosivost do 3,5 tone, kod nas plaćaju tehnički pregled 6.000 dinara, a mopedi i motocikla 4.000 dinara – rekla je Sanja.
Kao i kod većine firmi koje se bave tehničkim pregledima, najčešće se vraćaju vozila koja nemaju ispravnu signalizaciju ili kočnice. A pored ova dva problema, kontrolori u ovoj firmi često naiđu na probleme sa podizačima stakala, koja sve češće zakažu a malo ko od vozača i primeti ovakvu nepravilnost.
Pre odlaska na tehnički pregled
Svakom vozaču se savetuje da sam pregleda svoj automobil pre odlaska na tehnički pregled. Jedna bitna stavka koju mnogi zaborave je pranje automobila, pa tako blato i prašina mogu da sakriju određene nepravilnosti na limariji, pa često vozači mogu biti vraćeni sa tehničkog pregleda.
Takođe, stakla, retrovizori i svetlosne grupe moraju da budu tehnički, pa i vizuelno ispravni, jer su neophodni pri svakodnevnoj vožnji. Takođe treba napomenuti, jer se dešava da nekolicina ne obrati pažnju na stanje tečnosti za pranje stakala, da svaki vozač pre vožnje, a samim tim i pre tehničkog pregleda, proveri da li ima dovoljno tečnosti koja je neophodna za pranje stakla.