NE UNIŠTAVAJTE GA – TREBA VAM! Najveće greške koje vozači prave sa menjačem – broj 5 pravi ozbiljniju štetu
Naše stalne navike mogu da se pretvore u probleme koje vremenom počnemo da ignorišemo, ali naši automobili ih pamte. Ovo je pet najvećih grešaka koje pravimo sa ručnim menjačem.
1. Oslonite ruku na menjač
Ne bi trebalo da koristimo menjač kao naslon za ruke, jer pritisak gura viljušku mjenjača i može dovesti do prevremenog habanja viljuške što definitivno nije dobro. Lagani dodir tokom vožnje određenom brzinom neće imati previše uticaja, ali težina ruke je preveliki pritisak koji stvara opterećenje na mehaničkim delovima. Osim što produžavate vek vašeg menjača, držanje obe ruke na volanu tokom vožnje je velika prednost kako biste smanjili rizične situacije u vožnji i time povećali bezbednost za sebe i druge učesnike u saobraćaju.
2. Održavanje menjača u brzini pri zaustavljanju na semaforu
U zavisnosti od uslova i vremena čekanja, prilagodićete se zahtevima u saobraćaju, ali je nepotrebno ostavljati u prvoj brzini prilikom dužeg čekanja ili zaustavljanja. Nije potrebno mnogo vremena za prebacivanje u prvu brzinu, a biće mnogo korisnije ako pritisnete kvačilo, stavite ga u neutralni i pritisnete kočnicu. Olakšaćete tako što ćete jednostavno otpustiti kvačilo, koje je mnogo teže držati pritisnuto do kraja nego lagano pritiskati papučicu kočnice.
3. Držanje pedale kvačila i stalno pritiskanje pedale gasa
Kada govorimo o uzbrdici i kretanju sa nje, onda dolazimo do problema kretanja. Držanje pedale kvačila i stalno pritiskanje pedale gasa dovodi do habanja mehaničkog dela kvačila usled razlike u obrtajima motora, koja zavisi od pritiska pedale gasa, u odnosu kvačila, koji pri spajanju ili prebacivanju na viši stepen prenosa nema istu brzinu obrtaja kao motor. Zbog toga se ne preporučuje stalno održavanje automobila u pokretu ili stajanje na brdu, postoje bolji i ekonomičniji načini za to. Najjednostavnije je podići ručnu kočnicu i sačekati da zaista treba da krenemo.
4. Ubrzanje u previsokom stepenu prenosa
Jedna od nepotrebnih situacija je i ubrzanje u previsokom stepenu prenosa. Dakle, ako vozite 50 km/h, a nalazite se u petoj brzini, ono što nije dobro je ubrzavanje, jer automobil u toj brzini nije pripremljen za ekstremna ubrzanja i neprirodno je to očekivati. Upravo zbog toga postoje mnogo jači prenosni odnosi, ili niži prenosni odnosi. Ne budite lenji, pa odvojite sekundu vremena i pri naglom ubrzanju spustite brzinu.
5. Držite nogu na papučici kvačila iako je automobil u pokretu
Pravilo koje svi znaju je prioritet pritiskanja kočnice pri zaustavljanju vozila, pa nemojte stalno da visite o pedalu kvačila, jer ako je neophodno naglo zaustavljanje, prvo ćemo pritisnuti kočnicu, pa kvačilo, pa tek onda sve ostalo je neophodno. Za levu nogu je predviđeno mesto, pa ne oklevajte i odmorite je.
Zašto se čudimo kada neke delove treba menjati mnogo ranije od fabričkog rasporeda, kada i ne pogledamo uputstva i priručnik za upravljanje. Neke situacije su svakako predvidive i na njih možemo uticati preventivno, u zavisnosti od želja, volje i potreba svakog vozača.