BIĆE SMEDEREVAC PONOVO U MODI Cena uglja obara istorijske rekorde, a u Srbiji se kupuje od 13.000 do 20.000 dinara po toni – svaki poremećaj drastično utiče i na naše tržište
Ratna dešavanja na krajnjem istoku kontinenta i sve dublja energetska kriza, učinili su potražnju za čvrstim gorivima sve većom. Osim toga, zbog ograničenih isporuga ruskog gasa sve je više evropskih zemalja, među kojima su Austrija i Nemačka, koje ponovo stavljaju u pogon ugašene elektrane na ugalj. Japan i Južna Koreja prave zalihe ovog goriva tokom letnjih meseci, kako bi spremno dočekale zimu. Ogrev kojem su svi hteli da vide leđa zbog najveće emisije štetnih gasova i zagđaenja vazduha, vraća se u velikom svetlu na svetsku energetsku scenu. Rastuća globalna nestašica energenata pogurala je cene lignita na najviše vrednosti ikada.
Kako izveštava agencija Blumberg, cena uglja na spot tržištu u australijskoj luci Njukasl skočila je za 3,4 odsto na rekordnih 402,50 dolara po toni, prema dvonedeljnom indeksu koji izračunava kompanija IHS Markit.
Prema podacima trgovaca, to je prvi put da se ovaj, pomno praćeni spot indeks, popeo na nivo iznad 400 dolara. Pošiljka uglja za julsku isporuku u Evropu prodata je u petak po ceni od 421 dolar po toni, što je rekord svih vremena za ovaj region. I pošiljke za Aziju su prošle nedelje takođe trgovane po ceni iznad 400 dolara.
Usled ovih dešavanja i neizvesnosti kakva će situacija sa snabdevenošću ogrevom biti u narednom periodu, naterala je građane Srbije koji greju svoja domaćinstva na čvrsta goriva, da ove sezone ranije nego ikada krenu da se pripremaju za nastupajuću zimu i kupuju ogrev. Novinar našeg portala je u razgovoru sa Smiljom Čubrović, zaposlenom na stovarištu čvrstih goriva Kreka iz Beograda, saznao da je snabdevenost trenutno stabilna, a na zalihama uglavnom imaju robu koja dolazi iz Republike Srpske. Vrednosti ogreva diktiraju proizvođači, pa trgovcima ne preostaje ništa drugo, do da sa svakom novom isporukom i oni menjaju cenovnike.
Uglja za sada ima, a cene ne miruju
-Nama ugalj dopremaju kamionima, kako on poskupi, auto-prevoznici podignu cenu svojih usluga – kaže Čubrović i ističe da su i trgovci primorani da učine isto jer ne možete prodavati dinar za pola.
Ona dodaje da je to naprosto lančana reakcija, te ako rudnik poveća cenu ili prevoznik, moraju i oni da naprave srazemerne izmene u cenovnicima.
-Tako je prošla tura lignita iz Banovića stajala 16.500 dinara po toni, a već za ovu novu isporuku, pristiglu danas, treba izdvojiti 17.000 dinara, za ton