DOBIJANJE ŽELJENOG POSLA NE ZAHTEVA SAMO TEHNIČKO OBRAZOVANJE Pojedine veštine često igraju presudnu ulogu da li ćete biti pozvani na razgovor
Zaposlenje kod željenog poslodavca danas ne iziskuje ispunjavanje samo tehničkih uslova koje su navedene u konkursu za posao. Pored tehničkog obrazovanja, iskustva, umeća obavljanja određenog posla, sve važnije postaju i takozvane „meke veštine”, kada kompanija odlučuje da angažuje nekog pojedinca.
Zbog toga se u poslovnom svetu sve više govori o tome kako ljudi treba da unaprede i taj segment svoje poslovne biografije, odnosno da pokažu poslodavcu da su baš oni pravo rešenje za angažovanje na nekom radnom mestu.
Meke veštine su zapravo karakteristike koje poseduje svaka individua, a koje ukazuju na to kako komuniciramo, dogovaramo se sa drugima, razgovaramo u poslovnom okruženju, uspostavljamo saradnju…
Umeće slušanja
Jedna od brojnih definicija kaže da su: „Meke veštine su lične osobine koje svako od nas ima, a one opisuju na koji način se komunicira sa drugima, objašnjavaju navike i stavove. Pomoću njih se ljudi kreću kroz poslovno i životno okruženje.“. Ovde je potrebno ukazati na dve važne stvari – meke veštine opisuju komunikaciju, ali i kretanje kroz poslovno okruženje, što znači da postoje poslovi koji zahtevaju isključivo posedovanje mekih veština.
Ovo potvrđuje i Jelena Jovanović iz agencije za zapošljavanje ManpowerGroup, koja u razgovoru za Bizportal.rs navodi da su na nekim pozicijama meke veštine ključan parametar za angažovanje određene osobe.
– Takozvane meke veštine nam omogućavaju da efikasno radimo svoj posao, i da samim tim budemo zadovoljni svojom pozicijom. Tako na primer, za posao menadžera u prodaji neophodna je komunikaciona veština. Nama je najbitnije da zaposleni ima razvijene komunikacione sposobnosti. Pre svega samo adekvatno prenošenje informacija od klijenta do korisnika, je ključno za uspeh u ovom poslu – objašnjava Jovanovićeva.
Međutim, ona dalje dodaje da nije samo jedna stvaka bitna u određivanju adekvatnog pojedinca za određenu poziciju. U slučaju pomenutog radnog mesta „menadžer prodaje“, pored efikasne govore veštine, potrebno je i razvijeno aktivno slušanje.
Kako se razgovor između dve osobe, pre svega zasniva na prenošenju informacija, tako je važno imati umeće slušanja sagovornika. Nije dovoljno da se samo klimne glavom nego kroz pažljivo saslušane informacije treba prepoznati potrebe klijenata ili svojih kolega, što pomaže da se određeni posao efikasno obavi.
– Kada je reč o aktivnom slušanju, tada slušalac mora da uloži napor kako bi razumeo šta se od njega zahteva, a da ga pri tom ne prekida tokom razgovora – ističe naša sagovornica i dodaje da ako slušanju treba dodati i veštine interpersonalne komunikacije koje podrazumevaju slobodno izražavanje mišljenja i stavova, bez osude, što u krajnjoj liniji dovodi do rasta kompanije. Savet je da kompanije treba da ulažu dodatne napore kako bi kod svojih zaposlenih ovu vrlo važnu veštinu.
– Za menadžera u prodaji neophodno je biti timski igrač, naravno ako postoji mogućnost, da se pomogne kolegi koji se našao u nevolji. U zavisnosti od trenutne situacije, timski igrač može biti i vođa i učesnik, kako bi mogao da podeli odgovornost sa drugim članovima tima i što pre došo do zajedničkog cilja – kaže Jovanovićeva.
Tačnost i preciznost – uvek na ceni
Ona dodaje da se u poslednje vreme primećuje i trend porasta tražnje za veštinom prilagodljivosti kod kandidata. Kako objašnjava, oni zaposleni koji su fleksibilni i spremni da se prilagode određenoj situaciji, prepreci, dobro reaguju na promene na svom poslu.
Pored komunikacijskih karakteristika pojedinaca, u meke veštine ubrajaju se i veštine upravljanja vremenom, organizacije i efikasnim rasporedom obaveza. Primer za takvu vrstu veština je posao računovođe.
– Veština raspolaganja vremenom je ključna za ovaj posao, jer svaki od projekata koji zaposleni dobije ima određeni rok do kad mora biti gotov posao. Tako je jako važno da računovođa rasporedi svoje zadatke po prioritetima kako bi posao bio uspešno završen – rekla nam je Jovanovićeva.
Kod ove pozicije se istovremeno traži i veština efikasnog rešavanja problema, a to uključuje sposobnost da se utvrde zastoji i što pre izađe iz izazovne situacije što zahteva i veliku preciznost.
– Kako računovođe rade sa podacima, neophodno je takođe da budu izuzetno precizni. Tačnost je jako cenjena osobina u ovom svetu, jer se pruža ažurnost informacija i podataka klijentu – zaključila je naša sagovrnica.
Meke veštine postaju sve važnije u poslovnom svetu, a često menadžment ljudskih resursa sprovodi posebne testove nad kandidatima kako bi proverili njihovo umeće komunikacije, timske saradnje ili snalaženja u izazovnim situacijama. Međutim, za ove veštine ne postoji poseban kurs, program ili obuka koji će od osobe napraviti izuzetno veštog komunikatora ili lidera. Za razvoj ovih veština najvažnije je iskustvo i obrazovanje, pa se osobama koje konkurišu za pozicije koje zahtevaju meke veštine, preporučuje da što više čitaju kako stručnu literaturu, tako i beletristiku, da izdvoje vreme da uživaju u umetnosti, filmu, muzici… sve to doprinosi da na kraju postanemo bolji komunikatori sa dobrim govorničkim veštinama i razvijenom empatijom sa kojom što bolje shvatamo potrebe klijenata ili timskog kolege.