NIŠTA VIŠE NEĆE BITI ISTO Menjaju se tokovi globalne trgovine
Ovaj projekat, koji je inicirao predsednik Redžep Tajip Erdogan još 2021. godine, predstavlja ogromnu investiciju vrednu 25 milijardi dolara, s ciljem da se Istanbul pozicionira kao centralna tačka svetskih trgovačkih tokova.
Kanal će presecati evropski deo grada, stvarajući novi morski koridor koji povezuje Aziju i Evropu, a samim tim značajno rasterećuje saobraćaj na Bosforu, prenosi portal Građevinarstvo.
Početna reakcija na ovaj projekt bila je mešovita, sa skepticizmom prema uticaju na životnu sredinu, ali turske vlasti ostale su posvećene njegovom ostvarivanju, videći ga kao ključni element svoje ekonomske strategije. Očekuje se da će ovaj vodeni put doneti značajne prednosti kako Turskoj, tako i susednim zemljama, posebno kroz poboljšanje trgovinskih kapaciteta i urbanizaciju.
Kanal će biti smešten u zapadnom delu Istanbula i omogućiće plovidbu između Crnog i Mramornog mora. Bivši ministar saobraćaja Turske Ahmet Arslan izjavio je da trenutno ne postoji adekvatna alternativa za prolazak brodova koji prevoze opasne materije, što izaziva saobraćajne gužve i povećava rizike u Bosforskom moreuzu. Novi kanal će preusmeriti deo tog saobraćaja, smanjujući pritisak na Bosfor i povećavajući bezbednost.
Planirano je da Istanbulski kanal bude dug 45 kilometara, sa širinom od 400 do 1.000 metara i dubinom od oko 25 metara. Kanal će imati šest mostova koji će osigurati povezanost sa ostatkom evropskog dela grada. Njegova izgradnja biće ključna za povećanje kapaciteta za međunarodnu trgovinu, što će dodatno privući investicije i turističke posete.
Ukupna vrednost izgradnje ovog kanala procenjuje se na 25 milijardi dolara, od čega će 10 milijardi dolara biti uloženo u razvoj okolnih oblasti, dok će 15 milijardi dolara biti direktno investirano u samu izgradnju kanala. Ovaj projekat pokazuje odlučnost Turske da modernizuje svoju infrastrukturu i ojača svoj globalni ekonomski položaj.
Kako se radovi na kanalu budu odvijali, predviđa se da će značajno promeniti urbano lice Istanbula i učvrstiti ulogu Turske kao značajnog učesnika u globalnoj trgovini. Projekat uključuje saradnju domaćih i stranih kompanija, uključujući turske firme Yapi Merkezi i Cimko, kao i međunarodne partnere poput Bechtela.
Istanbulski kanal je ne samo građevinski poduhvat, već i strateški projekat koji će dugoročno redefinisati trgovinske tokove u regionu. Ovaj vodeni put će značajno smanjiti opterećenje na Bosforu istovremeno otvarajući nove mogućnosti za razvoj Istanbula, pozicionirajući ga kao važan centar svetske trgovine u godinama koje dolaze.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.