GOTOVO JE, NEMA NI PARA NI PLANA Još jedan auto gigant suočen sa neizvesnom budućnošću
Posle 2025. proizvodnja će se verovatno preseliti u Meksiko, a radnici i sindikati nisu zadovoljni.
Najsavremenija fabrika automobila u Belgiji koja proizvodi modele Folksvagena od 1949. godine postala je simbol potpuno očiglednog trenda: evropske fabrike koje proizvode električne automobile su preskupe za tržište EU i njegove zahteve.
Audi sada želi da zaustavi proizvodnju, a ovaj pogon u briselskoj Šumskoj opštini biće stavljen na prodaju.
Kako je direktor za komunikacije fabrike Peter D’Hore objasnio za Euronevs, oni se suočavaju sa dva izbora: ili da pretvore fabriku za proizvodnju drugih modela i komponenti Folksvagen grupe ili da je prodaju drugom proizvođaču automobila.
Nijedno od rešenja nije tako jednostavno: predlozi koji su do sada pristigli su se borili da odgovaraju Folksvagenovim kriterijumima za potencijalne kupce ili investitore.
-Samo jedan potencijalni investitor je pristao da preradi svoju ponudu, a sada će imati vremena da to uradi. Važno nam je da što više ljudi ostane zaposleno na ovoj lokaciji- rekao je D’Hore.**
U Briselu Audi zapošljava 3.000 ljudi plus još 1.000 u srodnim delatnostima, a sindikati su na ratnom putu: traže od kompanije da ne bira najpovoljnijeg, već samo da ga proda nekome ko će garantovati najveći broj radnih mesta.
Posle masovnog mitinga koji je sredinom septembra paralisao belgijsku prestonicu, sindikati su zapretili novim štrajkovima i protestima.
Oni su glasno kritični prema evropskoj automobilskoj industriji, koja se, u prelasku na električne automobile, uglavnom fokusirala na proizvodnju velikih i skupih modela van domašaja običnih ljudi: kataloška cena K8 e-tron električnog SUV-a, Audijevog vodećeg modela izgrađenog u Šumi, je oko 80.000 €.
-Proizvođači automobila su hteli da ostvare veliki profit sa električnim vozilima odmah i nisu prihvatili da će faza tranzicije generisati manje dividendi i profita-rekao je za Euronjuz Hilal Sor, sindikalist Metallos FGTB.
-Tako da se klade na velike, veoma luksuzne, veoma skupe modele koje evropski građani ne mogu da priušte. I tako sada u Evropi imamo prekomernu proizvodnju, i zato grupe poput Folksvagena žele da zatvore fabrike u Belgiji i Nemačkoj- objasnio je Sor
Čini se da cifre o prodaji dokazuju da je u pravu: u prvih osam meseci ove godine u Evropskoj uniji je kupljeno oko 902.000 električnih automobila, što predstavlja samo 12,6% od ukupnog broja prodatih. Automobili sa unutrašnjim sagorevanjem, s druge strane, ostaju najprodavaniji.
Međutim, belgijski sindikati ne žele da uspore ekološku tranziciju i da se vrate proizvodnji samo automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Oni traže više javnih sredstava za ovaj sektor, kako su rekli poslanicima Evropskog parlamenta koji su došli da posete briselsku fabriku i razgovaraju sa radnicima o problemima sa kojima se suočavaju.
Na prvoj plenarnoj sednici Evropskog parlamenta u Strazburu ovog meseca biće reči o krizi u automobilskom sektoru i njenim mogućim rešenjima, uključujući tarife na kineske električne automobile, koji su mnogo jeftiniji od evropskih, i investicione projekte koje je donekle teško realizovati.
-Zaista nam je potreban mnogo ambiciozniji plan reindustrijalizacije. Ne samo kroz tarife i protekcionističke mere- rekla je za Euronjuz belgijska poslanica u Evropskom parlamentu Estel Selemans, jedna od četvorice koje su posetile fabriku Audija.
-Da bismo zaista podstakli evropske i strane kompanije da investiraju i otvaraju kvalitetna radna mesta, moraćemo da intervenišemo na poreskom aspektu, ali i obuci radnika i istraživanju i razvoju novih tehnologija- dodala je ona.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.