Da li umiru mala preduzeća? Fotografija jednog vlasnika je pokrenula raspravu na Internetu
![mala preduzeća](https://bizportal.rs/wp-content/uploads/2024/06/mala-preduzeca.jpg)
foto: Shutterstock
Snažna poruka ispred malog marketa u SAD-u je naišla na veliki odjek na društvenim mrežama. Vlasnik lokalne prodavnice je na intrigantan način istakao značaj kupovine u sitnim marketima.
– Kada kupujete u malim biznisima, vi ne pomažete izvršnom direktoru da kupi treću kuću za odmor. Vi omogućujete maloj devojčici časove plesa, dečaku dres omiljenog tima, roditeljima da donesu hranu na sto. Kupujte lokalno – poručio je vlasnik.
Ova poruka je dočekala veliko angažovanje šire publike na društvenoj mreži Iks. Te poruke se mogu svesti na dve grupacije. Jednoj pripadaju ljudi koji se zalažu za kupovanje u lokalnim marketima i pomaganju sitnim preduzetnicima, dok su sa druge strane ljudi koji ističu kako više u njihovim gradovima ne postoje izvorne lokalne prodavnice.
Fotografiju možete pogledati na ovom linku.
Obe strane zapravo ističu isti problem, samo na različit način. Svedoci smo velikog stepena globalizacije skladno sa vremenom u kom živimo, a kao jedna od posledica je odumiranje malih i lokalnih preduzeća.
Razlog neuspeha malih biznisa
Iako nam iskustvo i praksa govore da mali biznisi nikad neće izumreti (a to nam pokazuje i statistika koja kaže da se svake godine broj samostalno otvorenih preduzeća povećava), jako je mali broj zapravo stabilnih i održivih. Najporažavajući je podatak da 50 odsto sitnih biznisa u Americi propadne u toku prve godine postojanja, a da se 66 odsto biznisa suočava sa finansijskim problemima.
Najrazličitiji su razlozi koji se kriju iza toga. U istraživanju Zebre iz 2021. godine, koje je sprovedeno na nacionalnom nivou Amerike, preko 1/3 ispitanika je istaklo nedostatak finansijkih sredstava kao glavni uzrok zatvaranja. Među ostalim razlozima se ističu jaka konkurencija, nedostatak tržišnog interesa i neodrživa stopa rasta.
Nije zanemarljiva i činjenica da je korona bila jedna od prelomnih tačaka.
Na sve ovo treba dodati i psihološki aspekt. U trenucima pokretanja malih biznisa, pojedinci koji se odlučuju na takav čin uglavnom nemaju preteranu pomoć sa strane i samim tim raspolažu sa ograničenim budžetom. U takvim situacijama gde je reč o sopstvenom novcu, prostor, smelost za rizikovanje, kao i koketiranje sa potencijalnim bankrotom značajno su smanjeni.
![mala preduzeća](https://bizportal.rs/wp-content/uploads/2022/04/startup-g2445af510_640.jpg)
Situacija u Srbiji
Kada pričamo o Srbiji, dolazimo do pomalo paradoksalne situacije u kojoj ljudi najviše ističu birokratske probleme kao razlog za neotvaranje sopstvenog biznisa, ali oni jednostavno nisu istiniti. U realnosti se čitav proces obavlja elektronski i relativno je brz, gde za nekoliko dana možete završiti svu potrebnu papirologiju, a to nije slučaj svuda u svetu.
Glavni problem u Srbiji je ipak to što nam je tržište malo. Svi problemi počinju odatle, pa se konkretizuju u nemogućnosti da se dođe do pravih i dobrih sirovina, ili do nemogućnosti da se finalni proizvod plasira na tržište na pravi način.
Sami sitni preduzetnici često pominju i to da veliki igrači nemaju razumevanja za potrebe i probleme sa kojima se susreću mali, kao i da banke neretko dovode preduzetnike do toga da im zahtevaju preoštre uslove za dobijanje kredita.
U ovim situacijama je najbitniji odnos države prema malim i sitnim preduzećima. Iako većina ističe kako bi ta pomoć trebalo da bude drastično veća, naša država ipak poseduje određene planove usmerene na pomoć malim preduzećima. Od 2015. godine, od kada se sprovodi program podrške malim preduzećima, do sada, pomoć je dobilo 4.121 malo preduzeće i preduzetnika ukupne vrednosti 9,3 milijardi dinara. Ukupna vrednost investicija ovih odobrenih zahteva iznosi 44,8 milijardi dinara.
Poslednji konkurs je objavio Siniša Mali prošle godine u martu, a sličan konkurs se uskoro očekuje i ove godine.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.