Da li će najnoviji skandal ugroziti poslovanje najvećeg proizvođača automobila
![Tojota](https://bizportal.rs/wp-content/uploads/2022/02/Tojota.jpg)
Youtube printscreen/carwow
Robe i usluge iz zemlje izlazećeg sunca poznate su po visokim standardima i kvalitetu te pouzdanosti. Međutim, japanski proizvođači automobila nedavno su bili na udaru kritika zbog krivotvorenja zahteva za izdavanje sertifikata, pa tako i Tojota.
U 2023. dve od tri najveće svetske automobilske marke bile su iz Japana, prema Statisti. Tojota je osvojila krunu sa 10,7 odsto tržišnog udela, dok je nemački Folksvagen drugi sa 6 odsto tržišnog udela. Japanska Honda Motor bila je treća najveća marka s udelom od 4,6 odsto.
Ali za Tojotu, najvećeg proizvođača automobila po tržišnom udelu u svetu, najnoviji sigurnosni skandal nije prvi put da se istražuje zbog lažnih testnih podataka.
![](https://bizportal.rs/wp-content/uploads/2024/01/Tojota.jpg)
Šta se dogodilo?
„Kaizen“ je japanska filozofija – široko prevedena kao „kontinuirano poboljšanje“ – koju je usvojila Tojota i reklamira je kao jednu od temeljnih vrednosti kompanije.
Međutim, njegova je reputacija pretrpela udarac nakon što je opsežna istraga japanskih automobilskih kompanija koju je sprovelo Ministarstvo zemljišta, infrastrukture, prometa i turizma otkrila da je pet velikih japanskih proizvođača automobila — uključujući Tojotu — koristilo lažne podatke kako bi podneli zahtev za sertifikaciju za svoje automobile.
Nepravilnosti u zahtevima za sertifikaciju otkrivene su od Tojote, Mazde, Honde, Suzuki Motora i Jamahe Motora, saopštilo je trećeg juna ministarstvo prometa.
Svih pet kompanija dostavilo je lažne podatke o ispitivanju ili, u slučaju Tojote i Mazde, lažiralo je vozila korištena u testovima sudara.
Deonice svih pet japanskih proizvođača automobila pale su u nedelji nakon otkrića, pri čemu je Tojota najviše izgubila 2,45 biliona jena (15,62 milijarde dolara) tržišne vrednosti samo prošle nedelje.
Kako je Toyota odgovorila?
Kao odgovor na skandale, predsednik Tojote Akio Tojoda izvinio se deonicima i kupcima, a kompanija je zaustavila isporuke i prodaju tri modela koja se trenutno proizvode u Japanu, naime Korola Filder, Korola Aksio i Jaris Kros.
Tojoda je rekao da je sedam modela kompanije „testirano korištenjem metoda koje se razlikuju od standarda koje su definisale nacionalne vlasti“.
![Vlasnici](https://bizportal.rs/wp-content/uploads/2024/01/shutterstock_1594426174.jpg)
Ostali skandali
Dok su najnovija otkrića objavljena tek pre dve nedelje, istragu ministarstva prometa inicijalno je pokrenuo još jedan sigurnosni skandal u Tojotinoj firmi, Dajhatsu.
U decembru je Dajhatsu zaustavio isporuke svih svojih vozila nakon što je istraga otkrila sigurnosne probleme s njegovim automobilima, uključujući slučajeve u kojima su kontrolne jedinice vazdušnih jastuka korištene u testovima za neke modele bile različite od onih koje se prodaju javnosti.
U aprilu prošle godine, Dajhatsu je rekao da je namestio sigurnosne testove bočnog sudara za 88.000 malih automobila, od kojih se većina prodaje kao Tojota. Istraga nezavisnog panela treće strane takođe je otkrila da su se nepravilnosti pri sertifikovanju protezale sve do 1989. godine.
Dajhatsu se izvinio zbog „izdaje poverenja naših kupaca i drugih deonika pa i zbog izazivanja velikih neugodnosti i zabrinutosti“.
Neki od Dajhatsuovih automobila nastavili su isporuku u aprilu ove godine nakon revidiranih testiranja.
Godine 2022. Hino — Tojotina kompanija za proizvodnju kamiona — lažirala je podatke o emisijama na nekim motorima još 2003., što je uticalo na više od 640.000 vozila.
Kako dalje?
S obzirom na nedavne skandale, hoće li investitori pobeći od deonica, radije uložiti novac u druge japanske proizvođače automobila bez skandala?
U četvrtak 13. juna deonice Tojote bile su na najnižem nivou od šestog februara. Otkako je skandal izbio trećeg juna, deonice Tojote pale su za 8 odsto.
Međutim, u belešci Citija od trećeg juna stoji da će uticaj na cene deonica na sektor biti „minimalni“. Dodaju da „nigde nema problema s performansama i ne čini se da će nepravilnosti dovesti do opoziva.“
Citi je istaknuo da do problema leži u samom procesu sertifikacije, rekavši da „u mnogim slučajevima, čak i ako se proces sertifikacije nije tačno sledio, naknadno su provedena testiranja koja su zapravo bila još rigoroznija.“
Citijevi analitičari predvideli su mesečni pad proizvodnje od približno 11.000 jedinica za Tojotu, što je prevedeno na oko 22 milijarde jena (139,89 milijardi dolara) u prodaji.
– Međutim, budući da će se proizvodnja verovatno nastaviti za dva do tri meseca, mislimo da će ukupni uticaj verovatno biti skroman“, dodali su.
Tržišni analitičari u celini izrazili su pozitivno raspoloženje, prenosi SEEbiz.
Prema podacima FactSet-a, 12 od 19 analitičara u junu je dalo ocenu „kupiti“ ili „preterati“ deonicu, sa srednjom ciljanom cenom od 3.888,56 jena, što predstavlja rast od 24,3 odsto u odnosu na cenu na zatvaranju 13. juna. Preostalih sedam dalo je pozive na čekanje.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.
- Tagovi
- automobili
- Prodaja
- Tojota