PRUGA DO BUDIMPEŠTE I AUTO-PUT „NA STRUJU“ Planirani kapitalni projekti u Srbiji koji će obeležiti 2023. godinu
Za ovu, 2023. godinu, planirano je na desetine projekata koji se odnose na poboljšanje saobraćajnica i mostova, a uprkos svetskoj ekonomskoj krizi, Srbija ne odustaje od ulaganja u infrastrukturu.
Kako je Aleksandar Vučić, predsednik Srbije nedavno istakao, u ovom trenutku se gradi više od 500 kilometara puteva duž zemlje, kao i da je u planu rekonstrukcija za dodatnih 900 kilometara puteva.
Projekat koji predstavlja prekretnicu domaćeg železničkog saobraćaja jesu radovi na izgradnji brze pruge Beograd – Budimpešta.
Pruga će biti duga 305 kilometara i na njoj će se vozovi kretati brzinom 200 kilometara na sat. Radovi su počeli krajem 2017. godine i do sada je u saobraćaj puštena deonica od Beograda do Novog Sada, duga 74,9 kilometara, a u toku su radovi na deonici Novi Sad-Subotica-mađarska granica, u dužini 108 kilometara, a planirano vreme putovanja iz srpske prestonice do Budimpešte je nešto više od dva sata.
Moravski koridor – Deonica od posebnog značaja
Moravski koridor biće auto-put sa najvišim standardima u istočnoj Evropi, biće dužine od 112,3 kilometra, imaće 11 raskrsnica i ukupno 118 mostova, podvožnjaka i nadvožnjaka. Ovaj auto-put od Pojata do Preljine spojiće koridore 10 i Miloš Veliki. Prve dve deonice biće završene u toku 2023. godine. Prva do kraja marta od Pojata do Makrešana kod Kruševca u dužini od skoro 19 km i krajem septembra do Koševa kod Kruševca, kojima će se povezati Kruševac sa niškim auto-putem.
Na njegovoj izgradnji trenutno je angažovano više od 3.500 hiljade radnika i više od 1.500 jedinica mehanizacije. Ovaj projekat teće po planu, a izgradnja autoputa teče intezivno.
Vučič je rekao da je Moravski koridor „napadnut na tri sektora“ – do Kruševca, do Adrana i između Čačka i Kraljeva.
– Ono što je za nas strašno važno, i za Srbe i za Mađare i za sve druge koji žive, to između Sombora, odnosno Bačkog brega i Kikinde, i verujem da ćemo i ove godine i za to, kao i Beograd-Zrenjanin moći da potpišemo ugovor – istakao je Vučić.
Obilaznica oko Beograda od Straževice do Bubanj Potoka
Prema rečima ministra građevine, Gorana Vesića, završetak ove deonice puta planiran je za jun ove godine, kao i da će time celokupni tranzit biti izmešten iz centra Beograda. Nakon toga, planira se ugovaranje poslednjih tridesetak kilomatara od Bubanj Potoka do Pančeva, što će obuhvatiti i gradnju drumsko-železničkog mosta na Dunavu kod Vinče.
Ukupna dužina puta je oko 69 km, a obilaznica bi po završetku radova trebalo da ima četiri saobraćajne trake širine po 3,75 m, dve zaustavne trake širine 2,5 m i razdelni pojas širok 4 metra.
Radovi su ušli u završnu fazu, te je ostalo da se izgradi još deo deonice na Sektoru 6, a sredinom ove godine je najavljeno da se završetak radova očekuje do kraja marta 2023. godine.
Deo puta, Sektor 6, smatra se najsloženijim delom obilaznice od Straževice do Bubanj Potoka sa punim profilom auto-puta (ukupno šest traka) širine 30 metara, tunelom „Beli Potok“ dužine 360 metara, petljom Avala, petljom „Bubanj Potok“ – budućom najvećom petljom u Srbiji gde će se obilaznica spajati sa auto-putem Beograd–Niš.
Do kraja 2023. godine, biće završen i auto-put Ruma – Šabac, kao i deonica „Miloša Velikog“ od Pakovraće do Požege, sa dva velika tunela – Laz, gde će jedna cev biti probijena već tokom januara, a druga u februaru, kao i tunel Munjino brdo, gde će jedna cev biti probijena u julu i druga u avgustu. Pored navedenih ruta, planiraju se radovi i na aautoputu Sremska Rača – Kuzmin u dužini do 19 km, sa mostom na Savi sa četiri trake, koji će zameniti stari most.
-To će biti deo auto-puta ka Sarajevu i veza sa auto-putem Beograd – Šid – objasnio je ministar Vesić.
Most na Savi
Pre samo par za saobraćaj je pušten mosta na Savi kod Ostružnice, tačnije smer obilaznice od Beograda, odnosno Bubanj Potoka do Dobanovaca. Izvršena je sanacija čiji su radovi trajali 15 meseci, a sada je za prelazak za više desetina hiljada vozača svakodnevno znatno olakšan. Most je dužine 1.785 metara, a rađena je kompletna sanacija desne strane prelaza. Narednih meseci nastaviće se radovi na donjem profilu mosta, zbog ćega je brzina do okončanja radova ograničena na 80 kilometara na sat.
Vrednost radova iznosi oko 900 miliona dinara.
Kapitalni energetski projekat za Srbiju – „auto-put za struju“
Ovo je kapitalni projekat kojim se Srbija povezuje sa zemljama u okruženju što će nam obezbediti veću sigurnost u snabdevanju, odnosno više kvalitetnije struje dostupne u svakom trenutku. Taj prenosni sistem zameniće zastarelu mrežu, smanjiti kvarove i troškove rada i održavanja.
Izgradnja Transbalkanskog koridora predstavlja projekat od nacionalnog, ali i transnacionalnog značaja. Autoput na struju Srbiji će obezbediti kvalitetan prenos električne energije, ali i bolje funkcionisanje trafostanica. Ovim projektom povezuju se svi energetski sistemi koji kasnije mogu da budu putevi uvoza ili izvoza energije. Transbalkaski koridor biće dugačak 321 kilometar koji uključuje izgradnju nove deonice 400 kV Kragujevac – Kraljevo, podizanje naponskog nivoa sekcije od Obrenovca do Bajine Bašte i Bajina Bašta – Višegrad (Bosna i Hercegovina) i do granice sa Crnom Gorom na 400 kV.
Minstarka Đedović je istakla da je izgradnja Transbalkanskog koridora za prenos električne energije važan korak ka podizanju energetske stabilnosti i sigurnosti u snabdevanju građana i kompanija u Srbiji.