Iako je malo ko to očekivao – Kinezi dominiraju
![Kinezi](https://bizportal.rs/wp-content/uploads/2024/02/BYD.jpg)
Foto: TY Lim / Shutterstock.com
U poslednjih 10 godina Kinezi su potrošili oko 230,8 milijardi dolara na razvoj industrije električnih automobila pokazala je nedavno objavljena studija Centra za strateške i međunarodne studije u SAD (CSIS).
Obim podrške kineske vlade predstavlja 18,8 odsto ukupne prodaje električnih automobila između 2009. i 2023. godine, rekao je Skot Kenedi, iz CSIS. On je primetio da je odnos takve potrošnje i prodaje električnih vozila opao sa više od 40 odsto u godinama do 2017. na nešto iznad 11 odsto u 2023. godini, prenosi CNBC.
Kenedi je istakao da je podrška Pekinga uključivala nemnetarnu politiku koja je favorizovala domaće proizvođače automobila u odnosu na strane. Ali, on je takođe primetio da SAD nisu stvorile uslove koji su tako privlačni kao Kina za razvoj sopstvene industrije.
– Postoje neki izuzeci, ali generalno, zapadni proizvođači i vlade su se zamarali i nisu bili dovoljno agresivni, rekao je on.
Državne subvencije nisu išle direktno u razvoj automobila. Prethodnih godina Ministarstvo je saopštilo da je otkrilo da je najmanje 5 kompanija prevarilo vladu za preko milijardu juana tj. oko 140 miliona dolara.
Žestoka konkurencija na kineskom tržištu pomaže proizvođačima
Vozila proizvedena u Kini takođe su imala koristi od sve većeg prodora električnih automobila u zemlji, usecajući se na nekada unosno tržište stranih automobila. Konkurencija je toliko žestoka da su analitičari Bank of America ove nedelje rekli da bi glavni američki proizvođači automobila trebalo da napuste Kinu i da usmere svoje resurse negde drugde.
– Nezavisni analitičari i zapadni proizvođači automobila sa kojima sam razgovarao se slažu da su kineski proizvođači vozila i baterija napravili ogroman napredak i da ih treba shvatiti ozbiljno, rekao je Kenedi.
Ali, on napominje da obimna državna podrška i rast tržišta tek treba značajno da povećaju profit kineskim kompanijama.
– U tržišnoj ekonomiji koja dobro funkcioniše firme bi pažljivije procenjivale svoja ulaganja u nove kapacitete, a pojava tako oštrog jaza između ponude i potražnje verovatno bi rezultirala konsolidacijom industrije.
Na primer, BYD-u neto profit po automobilu je opao poslednjih 12 meseci na oko 739 dolara. Sa druge strane, Tesla je pala na 2.919 dolara po automobilu.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.