KOMŠIJE BAŠ NEMAJU SREĆE SA LETENJEM Tako se ne pravi aviokompanija – slučaj Air Bosnie i kako je ostala bez jedinog aviona u floti
Malo ko je u našem regionu, a posebno izvan njega, čuo za avio-kompaniju Flaj Bosnija (Fly Bosnia), i to ne treba da čudi – osnovana je ne tako davne 2017. godine, i već duže vreme ne obavlja nikakve letove. A juče je iz bosanskih medija stigla i vest da će, po svoj prilici, Fly Bosnia potpuno prestati sa radom. Mada, ni ovako nije imala posla…
Biznisinfo je juče preneo, da su iza nje su ostali veliki gubici, a u međuvremenu je čak izgubila i dozvolu za obavljanje letova. Ugašena je i zvanična Internet stranica kompanije. Zanimljivo je, možda, napomenuti i to da Fly Bosnia ima i zvaničnu stranicu na društvenoj mreži Tviter, koja je, jasno, napravljena da bi se kompanija promovisala. Međutim, poslednja objava je bila dalekog decembra 2019. godine, što baš i nije dobar pokazatelj u kom smeru će ići njeno poslovanje.
Kako je uopšte nastala ta kompanija, i zašto je tako neslavno propala? U pomenutoj objavi na Tviteru, može se videti novogodišnji intervju sa generalnim direktorom Fly Bosnie, Tarikom Bilalbegovićem, koji je tada izneo planove da avio-kompanija pokrene letove prema, Londonu, Barseloni i Parizu.
Inače, Fly Bosnia je napravljena sa osnovnom idejom da Bosnu i Hercegovinu poveže sa arapskim svetom, sa prilično razumnom idejom dovođenja turista muslimanske veroispovesti u BiH, da bi vremenom počeli da razvijaju putovanja ka drugim destinacijama.
Iako je direktor krajem 2019. godine imao ideje i želje da država dalje ulaže u Fly Bosniu, u septembru 2020. godine počele su da stižu loše vesti. Tada su mediji pisali da je kompanija obustavila sve letove i ostala bez aviona i posade. Tačnije bez jedinog aviona kojeg je u tom trenutku posedovala – Airbusa A319. Većina posade je već bila otpuštena, a ono malo osoblja koje je zadržano bilo je tu samo da bi se taj isti Airbus A319 vratio proizvođaču, u američku državu Arizona. Ipak, uspeli se u da se snađu tako što su iznajmili drugi avioni posadu, a u pitanju je bio Airbus A320, koji su pozajmili od jednog litvanskog avioprevoznika. Međutim, i taj poslednji pokušaj da se oživi praktično tek rođena Fly Bosnia je propao, pa je kompanija, vratila i taj avion i prestala sa radom u novembru 2020. godine.
Ipak, s obzirom na to da je juče objavljeno da je Fly Bosnia definitivno zatvorena, jasno je da je postojala nada da će cela priča ipak, u jednom momentu, opet biti pokrenuta.
Inače, kompaniji je od početka zamerano što nema jasnu viziju i strategiju razvoja poslovanja, loš izbor linija (imali su obično po 10 putnika po letu u avionu koji ima 138 mesta), a aerodromu Sarajevo bila je još 2019. godine dužna pola miliona evra, koji je, kako je objavljeno, namiren. Takođe, nije joj pomagalo ni to što sa sarajevskog aerodroma lete moćne kompanije poput Lufthanse, Svisera, Er Arabije, Er Katara… Ipak, kada aviokompanija ostane bez jedinog aviona iz flote, a drugi zadrži jedva pet meseci, tu nema mnogo prostora za planiranje budućnosti.
Kao osnivači se navode osnivači Al Šidi grupacija iz Saudijske Arabije. Inače, sajt Tango siks je u jednom tekstu podsetio da BiH ima dugu i tužnu istoriju propalih aviokompanija sa bazama u Sarajevu: redom – Air Commerce (1991-1997), Air Bosna (1994-2003), B&H Airlines (2004-2015), Bosnia Wand Airlines (2015), zatim čarter kompanija Arnoro Airlines (2004-2005) i cargo kompaniji Bio Air. Sada je u ovom nizu definitivno i Air Bosnia.
Za najnovije biznis vesti iz Srbije i sveta, pratite nas na našoj Instagram stranici.