ODLUKA KOJA TEK SAD MOŽE SKUPO DA IH KOŠTA Hrvati imaju jednu rafineriju nafte – problem? Zatvorena je, i neće raditi još dugo
Po hrvatskim medijima se vrlo malo piše njihovoj rafineriji nafte u Rijeci, i samo povremeno, neki analitičar je pomene. Razlog? To je jedina rafinerija koju Hrvati imaju, a ona je, iako nikako nije vreme za to, zatvorena.
Možda zato ne čudi što su onomad s velikom radošću dočekali (a i potpomogli) uključivanje Srbije u evropski paket sankcija protiv Rusije, i obustavu dostave ruske nafte preko jadranskog naftovoda JANAF. Podsetimo, taj zabrana je deo petog paketa sankcija, koje se tiče uvoza sirove nafte iz Rusije, a koji služi za preradu u rafinerijama.
A Hrvate ovih dana posebno brine najnovije ograničenje cene za rusku naftu, jer će oni, kao članica Evropske unije, biti dodatno pogođeni tom odlukom.
– Ne znamo kako će se Evropa i druge zemlje koje se drže embarga snaći, međutim, u ostatku sveta i dalje će se prerađivati nafta, ali u udaljenijim zemljama, pa će i transport tih derivata biti skuplji – rekao je ekonomista Damir Novotni za HRT. On je napomenuo da se može očekivati povećanje cena, ako nafte uopšte i bude.
Novotni je zatim pomenuo da bi Hrvate najviše trebalo da brine upravo dostupnost ruske nafte koja je do svih luka u Mediteranu stizala za dva dana. A onda je ekonomista Davor Štern, koji je u HRT-ovoj emisiji gostovao zajedno sa Novotnijem, izrekao i ono što se uglavnom prećutkuje.
– Nadam se da će Vlada (Hrvatske) doneti mudru odluku da se ponovo stavi rafinerija Rijeka u pogon, bez obzira na to šta partner MOL misli o tome. Rafinerija Rijeka je jedina garancija snabdevanja za evropsko tržište. Zatvoriti je u ovakvo vreme je sulud potez – precizirao je Štern.
Kako je uopšte došlo do zatvaranja rafinerije u Rijeci? Kako je izvestio radio Slobodna Evropa, početkom novembra obustavljen je rad u jedinoj hrvatskoj rafineriji, a planirano je da bude otvorena tek u aprilu sledeće godine.
Rafinerija je zatvorena jer je tamo planirana izgradnja postojenja za preradu teških ostataka nafte, kao i remont ostalih postojenja rafinerije. Inače, rafinerija je u vlasništvu INA-e, koja je u većinskom vlasništvu hrvatske Vlade i mađarske kompanije MOL, ali MOL ima upravljačka prava. U INI su bili svesni da nije baš mudro zatvarati rafineriju usred rekordne energetske krize, ali su saopštili da je sve unapred isplanirano i da su potrebne količine već ugovorene.
Očekivano, i stručnjaci su oštro iskritikovali zatvaranje rafinerije, upozoravajući da će Hrvatska biti prepuštena trusnom energetskom tržištu i nesigurnom uvozu, umesto da koristi zalihe rafinerije, jer ih to čuva od divljanja cena tokom zime.
Inače, Hrvatska je imala još jednu rafineriju u Sisku, u kojoj je prerada sirove nafte obustavljena 2019. godine i tamo je kasnije počeo sa gradnjom logistički centar.
Dakle, u svetlu ograničenja cene ruske nafte, sada Hrvatska ima još razloga za brigu i bilo bi uputno da remont rafinerije u Rijeci ostavi za neko bolje vreme. Na sreću po nas, rafinerija u Pančevu dobro funkcioniše, uvoz dolazi sa teritorija koje nisu pod sankcijama, i maksimalno je popunjena. Nije da se poredimo, ali valja napomenuti…