KOLAPS U AVIO SAOBRAĆAJU ZBOG NEDOSTATKA RADNE SNAGE Ako vam je otkazan let imate pravo na naknadu od 600 evra
Kašnjenja i otkazivanje letova su poslednjih dana bacili u agoniju na stotine srpskih putnika koji su ostali zarobljeni na aerodromima u Rimu, Frankfurtu, Budimpešti, Londonu…
Upućeni u poslovanje avio-kompanija objašnjavaju da su u ovakvim slučajevima naše i evropske avio-kompanije, koje god da su, obavezne da putnicima obezbede smeštaj, hranu, osveženje, pa čak i telefonske pozive do zamenskog leta ili da im refundiraju kartu. U zavisnosti od razloga za otkazivanje putovanje, avio-prevoznici moraju putnicima dodatno da isplate i odštetu koja može da iznosi i do 600 evra!
Dve opcije
Jovan Ristić, pravnik u udruženja za zaštitu potrošača Efektiva, međutim, objašnjava da, u zavisnosti od razloga otkazivanja leta, putnici imaju pravo na jednu ili dve vrste naknade – povraćaj novca i naknadu štete.
– Srbija kao kandidat za članstvo u EU primenjuje jedinstvenu evropsku regulativu – Uredbu (EZ) br. 261/2004, kojom se utvrđuju opšta pravila odštete i pomoći putnicima u slučaju uskraćivanja ukrcavanja u avion, kašnjenja ili otkazivanja leta. Prema toj uredbi, ukoliko je let otkazan zbog vremenskih prilika, bezbednosti na aerodromu ili drugih razloga na koje avio-kompanija ne može da utiče, putnici imaju pravo na povraćaj novca ili zamenski let. Isto važi i ukoliko kompanija otkazuje let više od dve nedelje pred put – kaže Ristić i dodaje:
– Putnik ima pravo izbora između alternativnog leta i povraćaja novca. Često se dešava da avio-kompanije ponude zamenski let, a da ne predoče da postoji opcija vraćanja novca. Ukoliko avio-kompanija otkaže let manje od dve nedelje pred put, i to iz razloga na koje može da utiče, putnici imaju pravo da im, uz novac za kartu, bude isplaćena i naknada štete.
U slučaju kašnjenja od najmanje jednog dana, avio-prevoznik je dužan da putnicima obezbedi hotelski smeštaj i prevoz od aerodroma do mesta smeštaja – navodi Ristić i dodaje da pitanja koja nisu regulisana evropskom direktivom u Srbiji regulišu Zakon o zaštiti potrošača i Zakon o obligacionim odnosima.
Petar Vojinović, urednik vazduhoplovnog sajta Tangosix.rs, napominje da je otkazivanje letova češća pojava u letnjoj sezoni koja traje od aprila do oktobra jer se tada najviše leti.
Otpustili ljude
– Odlaganja mogu biti česta zbog nepovoljnih meteo uslova, štrajkova (aerodromskih ili avio-kompanija), poremećaja u uslugama kontrole letenja, prekoračivanjima odobrenih i bezbednih dužina, tehničkim neispravnostima letelica… Pandemija koronavirusa, koja je izbila pre dve godine, izazvala je istorijski nezabeležen kolaps i avio-kompanije i aerodromi su izgubili 80 odsto biznisa. Zbog toga su otpustili ljude koje sada moraju da zapošljavaju budući da su se putovanja avio-saobraćajem vratila odjednom – kaže Vojinović.
On dodaje da su u slučaju otkazanog ili pomerenog leta avio-kompanije dužne prvo da obezbede putnicima sledeći let ili nađu drugu mogućnost da se putnici dopreme do željene destinacije.
Ako let kasni
– Neke avio-kompanije imaju više letova tokom dana za istu destinaciju, dok druge imaju manje tih opcija. Velika većina putnika prihvata rešenje da ide prvim sledećim letom, a avio-kompanija je dužna da putniku plati jednu noć u hotelu kada je taj let drugog dana.
Ako je otkazan let
U drugoj opciji, kada se let uopšte ne obavi, putnik ima pravo na novčanu kompenzaciju, ali samo ukoliko je do potpunog odlaganja leta došlo direktnom krivicom avio-kompanije. U realnosti veliki broj slučajeva otkazivanja letova dešava se zbog više sile i onda avio-kompanija nije odgovorna – ukazuje Vojinović.