KRIZA U AUTO-INDUSTRIJI Vozila sve skuplja – na isporuku novih se čeka i po osam meseci
Vozila su sve skuplja, a kupci na novi automobil u Srbiji čekaju i po osam meseci, uz neizvesnost da li će i tada stići i koliko će ih, na kraju, platiti.
Pojedini uvoznici na našem tržištu ne garantuju ni rok isporuke, niti cenu potrošaču koji je platio kaparu za četvorotočkaša iz salona. Srećom, mali broj je takvih, većina se trudi da posluje fer i profesionalno.
Problemi sa globalnog tržišta, neizbežno se odražavaju i na naše domaće. Stručnjaci procenjuju da će se takav trend na svetskom nivou nastaviti najmanje do kraja godine. Ovo je rezultat novog udara na auto-industriju i problema nastalih zbog sukoba u Ukrajini. Očekuje se rast potražnje za polovnim automobilima, ali se postavlja pitanje koliko će kupaca moći da ih priušti. Na globalnom nivou ovaj sektor se dve godine suočavao sa nedostatkom čipova i drugih elemenata koji su smanjili proizvodnju, usporili isporuke i doveli do skoka cena i novih i polovinih vozila. Zbog sukoba na istoku Evrope, situacija se dodatno komplikuje, jer su nedostupne izuzetno važne sirovine za izradu automobila, prenosi portal novosti.rs
Dizel vozila najtraženija
Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije ukazuje da pojedini uvoznici u našoj zemlji uspevaju da neke modele novih vozila isporuče i u roku od mesec ili dva.
– Neverovatno je da ima firmi koje ne garantuju ni kada će isporučiti automobil, niti njegovu cenu, a još je neverovatnije da ima kupaca koji na to pristaju – ukazuje Živković.
– Cene su toliko otišle gore, da smo mi pretraživanjem zvaničnih cenovnika uspeli da nađemo samo tri, četiri osnovna modela koja koštaju manje od 14.000 evra. U Srbiji su i dalje dizel vozila mnogo traženija od benzinaca.
On ističe da sada problem predstavlja i popravka automobila, jer se isporuka nekih običnih delova čeka i po dva do tri meseca. Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, Milan Belin, navodi da je u prva tri meseca ove godine prodat, gotovo, isti broj automobila u našoj zemlji kao i lane u istom periodu. Čitav sektor auto-industrije je, kako navodi, pogođen. Poskupljenje energenata i repromaterijala i nedostupnost bitnih komponenti utiču na proizvodnju vozila.
– Vrlo je neizvesna situacija po pitanju ponude automobila, a to će potrajati, najmanje, do kraja godine – navodi Belin.
– Proizvođači koriguju cene na mesečnom nivou zbog poskupljenja svih inputa, energenata, struje, nafte, kao i čelika, aluminijuma, koji imaju značajan udeo u proizvodnji automobila.
S obzirom na veću potražnju, a manju ponudu, raste i cena četvrotočkaša. Isto važi, kako navodi, i za nova i za polovna vozila.
– Nova vozila se sada duže čekaju, ranije je bilo oko četiri meseca, sada se to prolongira, na šest i osam, sa neizvesnošću da li će biti i tada – precizira Belin.
Bez sajamskih popusta
Sajam automobila u Beogradu, kao što je i najavljeno, ove godine će se održati od 12. do 15. maja. Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin ističe da ovoga puta neće biti rasprodajnih lagera.
– Predstaviće se nove tehnologije, hibridna i električna vozila – navodi Belin.
– To je za nas budućnost, a za čitavu Evropu uveliko sadašnjost i mi ne možemo da budemo van toga.